Ik ben zelf al vrij snel (besmet)betrokken geraakt met de koi-hobby van mijn man Karst, maar voor de koi-hobby hadden we altijd al een siervijver gehad, de laatste die we lieten graven was 4½ kuub nog maar net klaar… Grote waterval geplaatst planten er omheen gezet goudvissen en shubunkins erin… Paar weken later een paar kleine koitjes gekocht…Maar ik zelf had geen idee van dat deze vissen iets sneller groeide dan een goudvis of een shubunkin… Karst was zich al snel gaan verdiepen op het internet… en jaja al snel gingen we wat dealers af rijden, we(vooral Karst) had al veel mooie koi’s gezien, Alleen ik was gewend voor 10 goudvissen 5 euro te betalen… En één klein koitje 25 euro vond ik al erg duur… vooral toen katlief (Valantino) er een koitje uit gehaald had… Nou dat moest goed gesmaakt hebben.
We hadden al gauw grote plannen om een grotere vijver aan te leggen… ik zag het helemaal zitten (geen idee dus hoe groot de vijver zou gaan worden)het werd toch wel erg druk in de siervijver… dus ik dacht dan hebben de goudvissen en de shubunkins ook wat meer ruimte… Maar dat vond Karst toch niet zo’n goed idee… hij vond het wel rot voor me… Maar een koivijver is toch anders oké…Oké, dus de goudvissen en shubunkins die hebben we in de het voorjaar ter adoptie gesteld aan mede buren…
Onze mooie siervijver moest dus binnen 8 maanden al aangeloven… weer die man gebeld om nog meer te graven… en binnen No time was er van de siervijver niets meer te zien… het was één groot donker gat, En Karst maar zeggen komt allemaal goed we gaan het zo doen... en zo doen... zal je zien je gaat het ook mooi vinden… Eén grote bende in de tuin je moest ruimte maken om een tuinstoel neer te kunnen zetten… Maar na een paar weken inderdaad de vijver was heel netjes geworden…Was even wenen wat de maat betreft 24 kuub ik was er heel blij mee

Al gauw kwamen er wat koi’s bij…maar toen ging het met mij fout

als we in een koizaak zijn…en er staat mij een koi met een Pipo neusje of een gekleurd lipje aan, vraag dan ik wel even aan Karst wat hij er van vind… en dan koop ik de koi gewoon…ik heb hem gekocht hoor

, Karst schut zijn hoofd naar mij,wat heb jij nou gedaan Margriet…hij vond het zo erg wat ik gedaan had

karst je bent wel uitgekookt hoor…maar zo zie je maar ik ben ook besmet door de mooie koihobby iets erger dan Karst.
De vissen geef ik iedere dag te eten ze krijgen van alles van mij… en als het moet doe ik ook de vijver spoelen… En jaja ook katlief(Valantino) is in middels dikke maatjes geworden met de vissen.
Inmiddels is de vijver na 3 jaar vergroot naar 34 kuub… vanwege het koi aantal en de groei… is dit hopelijk de laatste keer dat de vijver uitgebreid is... Ik help ook altijd graag mee als er wat verbouwd moet worden in de tuin, zoals dit jaar gaan we een overkapping maken boven de vijver en terras, en dan moeten we nog een vaste plantenbak gaan maken aan de vijver.
Ik heb dit verhaal geschreven omdat ik ben benieuwd bent naar ervaringen van andere (koi)vrouwen
Al heb je niets met de hobby maar vindt je het wel leuk voor je naaste plaats gewoon je verhaal.
Groetjes Margriet