KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
3 September 2010, 03:38:01 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Sorry, you must be logged in to use the shoutbox!Sorry, you must be logged in to use the shoutbox!

Nieuws: Ben jij er ook zo ziek van ? KoiZiekteWijzer !!

Website   Startpagina   Help Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Vrouwen & Koi’s  (gelezen 997 keer)
Margriet
Joppa

Mood:

« Gepost op: 5 Maart 2010, 22:57:54 »

Ik ben zelf al vrij snel (besmet)betrokken geraakt met de koi-hobby van mijn man Karst, maar voor de koi-hobby hadden we altijd al een siervijver gehad, de laatste die we lieten graven was 4½ kuub nog maar net klaar… Grote waterval geplaatst planten er omheen gezet goudvissen en shubunkins erin… Paar weken later een paar kleine koitjes gekocht…Maar ik zelf had geen idee van dat deze vissen iets sneller groeide dan een goudvis of een shubunkin… Karst was zich al snel gaan verdiepen op het internet… en jaja al snel gingen we wat dealers af rijden, we(vooral Karst) had al veel mooie koi’s gezien, Alleen ik was gewend voor 10 goudvissen 5 euro te betalen… En één klein koitje 25 euro vond ik al erg duur… vooral toen katlief (Valantino) er een koitje uit gehaald had… Nou dat moest goed gesmaakt hebben.

We hadden al gauw grote plannen om een grotere vijver aan te leggen… ik zag het helemaal zitten (geen idee dus hoe groot de vijver zou gaan worden)het werd toch wel erg druk in de siervijver… dus ik dacht dan hebben de goudvissen en de shubunkins ook wat meer ruimte… Maar dat vond Karst toch niet zo’n goed idee… hij vond het wel rot voor me… Maar een koivijver is toch anders oké…Oké, dus de goudvissen en shubunkins die hebben we in de het voorjaar ter adoptie gesteld aan mede buren…

Onze mooie siervijver moest dus binnen 8 maanden al aangeloven… weer die man gebeld om nog meer te graven… en binnen No time was er van de siervijver niets meer te zien… het was één groot donker gat, En Karst maar zeggen komt allemaal goed we gaan het zo doen... en zo doen... zal je zien je gaat het ook mooi vinden… Eén grote bende in de tuin je moest ruimte maken om een tuinstoel neer te kunnen zetten… Maar na een paar weken inderdaad de vijver was heel netjes geworden…Was even wenen wat de maat betreft 24 kuub ik was er heel blij mee  Blij Ja Knikken

Al gauw kwamen er wat koi’s bij…maar toen ging het met mij fout  :yahoo als we in een koizaak zijn…en er staat mij een koi met een Pipo neusje of een gekleurd lipje aan, vraag dan ik wel even aan Karst wat hij er van vind… en dan koop ik de koi gewoon…ik heb hem gekocht hoor :funny , Karst schut zijn hoofd naar mij,wat heb jij nou gedaan Margriet…hij vond het zo erg wat ik gedaan had  Knipoog  karst je bent wel uitgekookt hoor…maar zo zie je maar ik ben ook besmet door de mooie koihobby iets erger dan Karst.
De vissen geef ik iedere dag te eten ze krijgen van alles van mij… en als het moet doe ik ook de vijver spoelen… En jaja ook katlief(Valantino) is in middels dikke maatjes geworden met de vissen.

Inmiddels is de vijver na 3 jaar vergroot naar 34 kuub… vanwege het koi aantal en de groei… is dit hopelijk de laatste keer dat de vijver uitgebreid is... Ik help ook altijd graag mee als er wat verbouwd moet worden in de tuin, zoals dit jaar gaan we een overkapping maken boven de vijver en terras, en dan moeten we nog een vaste plantenbak gaan maken aan de vijver.

Ik heb dit verhaal geschreven omdat ik ben benieuwd bent naar ervaringen van andere (koi)vrouwen
Al heb je niets met de hobby maar vindt je het wel leuk voor je naaste plaats gewoon je verhaal.

Groetjes Margriet
tancho-san
Kego
*

Leeftijd: 47
Mood:

« Antwoord #1 Gepost op: 6 Maart 2010, 15:01:12 »

Hallo

Hier is het net zo, ben ook besmet door het koi virus.  Mijn man wou een vijver waar eerst goudvissen moesten inzitten.  De vijver moest wel zo gebouwd worden zodat we er later Koi in konden zetten.  Oké vijver klaar maar er zijn geen goudvissen ingekomen, we kregen van een collega een paar witte koi (ik denk dat de naam muji was), en zo begon het.
Op internet zoeken naar de verschillende varieten en een paar koi dealers gaan bezoeken en we waren vertrokken.  We doen ook zoveel mogelijk samen, kan mij man de vijver niet verversen dan doe ik dat met veel plezier.  Eten geven doen we ook dikwijls samen.  Ik ben dan weer geintresseerd in de namen van de verschillende koi varieten en wil zoveel mogelijk teweten te komen, maar man niet. Dit is soms wel moeilijk als ik zeg : kijk eens naar onze chagoi hij doet een beetje raar.  Dan krijg je de vraag : welke is de chagoi.  Om dit op te lossen geven we onze koi een naam.
Namen zoals : sus (chagoi), himo (hi utsuri), kama (sanke), blinkie (ginrin showa). We hebben onze vijver van 8/2008 en hoop om hem eens te vergroten (nu 15 kuub).
Grtjs
Bea
Made in NL
nochat
Mekiki
*

Leeftijd: 30
Mood:

PoWeRD By NeXuS

« Antwoord #2 Gepost op: 6 Maart 2010, 15:42:41 »

kama = Sanke
die houden we er in voor karst en margriet :funny

PoWeRD By NeXuS
JanSan
Zappa
**

Mood:

« Antwoord #3 Gepost op: 6 Maart 2010, 18:50:04 »

Wat een leuk topic!!
Hier mijn verhaal...

Ik ben mevrouw JanSan Grijns.
Ook hier zijn we een aantal jaar geleden begonnen met een klein natuurvijvertje! Hooguit 2 kuub. Leuk goudvisjes erin, goudwinden, shubunkin....Waterlelietje erbij. Je kent het wel. Na een bezoekje bij een tuincentrum voor de grap 3 koi gekocht voor het kleine vijvertje. Op zich geen bijzondere visjes, maar toch... Mijn nieuwsgierigheid was gewekt! Leuke visjes... die uit je hand kwamen eten!!! Geweldig!!! Boekje gekocht en lezen maar... Jan iets meer dan ik, maar ook mijn intresse werd steeds groter. Uiteindelijk groeide de kleine TC-koi uit naar toch behoorlijke visjes waar de 2 kuubs vijver eigenlijk te klein voor werd. Tja en dan ga je denken... De koi waren inmiddels zo tam geworden dat we ze niet kwijt wilden. Maar ze rond laten zwemmen in zo'n klein bakkie vonden we beide een vorm van dierenmishandeling. Inmiddels hadden we ook al meerder koi-centra bezocht en hadden we toch meerdere kleurvarieteiten gezien, die we toch eigenlijk ook wel wilden hebben!
Dus na een kort overleg besloten om een koi-vijver te gaan maken.
Het gat werd gegraven. De HDPE-bak besteld.
We zijn nu zo'n 4 jaar verder en we hebben er nog steeds geen spijt van.
Ook ik spoel de boel als het nodig is met liefde. Voer de visjes (vooral in de zomerdag meerdere malen), omdat ik tussen werktijd door een lange lunchpauze van minimaal 2 uur heb!!! Grijns
Zijn we bij de koi-dealer, ben ik degene die vaak een vis zie, waarvan ik denk... Die moet ik hebben!!!! Brede lach
Ik ben ook degene die ze namen geeft...De chagoi= Sjakie. De ochiba= Otje. De grote oranje Aka muji= Ariel (vanwege de kleur haar van de zeemirmin) En onze allereerste koi uit het tuincentrum,daar is er inmiddels nog 1 van over...Omdat hij toen de grootste was heb ik hem Goliath genoemd. Hij is nu allang de grootste niet meer en eigenlijk de lelijkste van het stel. Maar Goliath gaat nooit weg... Het is de enige die (echt waar) komt als ik hem roep!!! Ik knip met mijn vingers in het water en roep;Kom Goliath... neussie, neussie.... en dan komt ie naar me toe zodat ik hem even over zijn neus kan kriebelen!!!! Hoe geweldig is dat.....
Ook onze goudvisjes en zo zitten gezellig bij de buurman in de vijver.
Kortom... ook ik ben behoorlijk met het koi-virus besmet..... En ik moet zeggen, geen vervelend virus!!!
Groetjes Mevrow JanSan (Lilianne)

Waal
Kego
*

« Antwoord #4 Gepost op: 9 Maart 2010, 21:58:19 »

Hallo,

Ja wat moet ik nu nog vertellen. De eerste vijver was klein zwommen goudvissen in. Deze gingen toen dood omdat ze een ziekte hadden. Toen was het of de vijver gaat dicht of we starten opnieuw. Zo gezegd er werd een nieuwe vijver gegraven. Toen kwam er een tuinman en deze opperde het idee doe er een paar leuke koi's in. Hierop zei ik in eerste instantie dan gaan we niet doen want die zijn wel heel kostbaar. De bewuste man zij toen dat hoeft niet hoor als je ze klein koopt worden ze vanzelf groot. Dus het werden koi's. Deze werden al snel groter en toen, ja ja je kan het wel raden, de vijver was te klein. Toen nogmaals de tuin op zijn kop gezet - hier wil ik niet meer aan terugdenken - overal zand  en de vijver, hopelijk voor de laatste keer, werd groter gemaakt naar zo'n 20 kub. Nu zwemmen er allemaal koi's in met nog twee steuren echter die gaan er dit jaar volgens mijn man uit. Van mij mogen ze blijven zwemmen. Als het lekker weer is dan loop ik meestal direct door naar de vijver om te kijken of alles nog goed is met de koi's, dus ik ben ook besmet geraakt. Groetjes Jozien
Ingrid
Kego
*

« Antwoord #5 Gepost op: 12 Maart 2010, 20:37:54 »

Hallo, Vis Vis

Nou ik ben ook aangestoken/besmet met de hobby van mijn man.Zo'n drie jaar geleden werd er door Pascal een flink gat gegraven jaja met de hand gedaan he.
Vol bewondering van mijn kant,hoe hij dit deed,een gat van ruim  2 bij 3 meter en 1,40 diep.
We zijn begonnen met 3 koi's en op dit moment zwemmen er 9 stuks in,ik vind zelf heel leuk om kleine koitjes te zien opgroeien zoals nu hebben we 3 kleintjes in een qbak op een slaapkamer boven staan.Hi-asigi,Shiro-utsuri en een Hajiro.
Maarja de vijver is te klein geworden,dus er worden plannen gemaakt om een grotere vijver aan te leggen,samen zitten breinstormen een ontwerp laten tekenen voor de tuin,hoe groot gaat de vijver worden,nou het word er eentje van ruim 15 kuub dus.
S'morgens kan ik ervan genieten als ik langs de vijver loopt(op weg naar mijn fiets in de schuur) en de groep komt aan zwemmen en de bekkies gaan open,zelfs de grootste heeft een naam van mijn gekregen (een chagoi) dikkedeur,hij is zo mooi en groot,sopt graag aan je vinger.
Eten geven doe ik,maar voor het spoelen moet ik nog even in de leer.

Groetjes Ingrid

Jobber
Tyuppa

« Antwoord #6 Gepost op: 16 Maart 2010, 13:13:18 »

Ik zou willen dat mijn vrouw hier ook een leuk stukje zou schrijven ... maar helaas .. ze is (nog) niet besmet  Bedroefd
Barrykoi
Moderator
Mekiki

Leeftijd: 34
Mood:

« Antwoord #7 Gepost op: 16 Maart 2010, 14:23:05 »

Ik zou willen dat mijn vrouw hier ook een leuk stukje zou schrijven ... maar helaas .. ze is (nog) niet besmet  Bedroefd

same here....

Follow Barrykoi on Twitter
Made in NL
nochat
Mekiki
*

Leeftijd: 30
Mood:

PoWeRD By NeXuS

« Antwoord #8 Gepost op: 16 Maart 2010, 16:52:44 »

dan had je het in het begin beter aan moeten pakken Tong

PoWeRD By NeXuS
Peer 78
Joppa

Leeftijd: 31
Mood:

« Antwoord #9 Gepost op: 17 Maart 2010, 21:21:48 »

Mijn vrouw is alleen in de zomer besmet dan kan ze uren lang de vissen voeren, in de winter niet. Ze heeft ook geen verstand van filters schoon maken.
Maar tegenwoordig staat er een volbloed paard in de wei, dat is meer haar hobby nou.
Dus ze begint een beetje te genezen van de besmetting en het is te lang winter geweest.
Maar ze snapt wel dat het allemaal wat kost.

Ik heb een zachte G maar ook een harde L.
Henny van Groesen
Bestuur KOI 2000
Kokugyo

Mood:

Voorzitter

« Antwoord #10 Gepost op: 17 Maart 2010, 21:41:09 »

Ja dames (en heren) ook hier begon het allemaal met een goudvissenvijver. Na een verbouwing wisten we niet goed wat we met de oude badkuip moesten dus die maar ingegraven, plastic folie erin en goudvissen. Dat ging fout natuurlijk. De badkuip er weer uitgehaald en een echte vijver gemaakt met jawel weer goudvissen erin (15 jaar geleden had je nog maar amper een koizaak) want van Koi hadden we nog nooit gehoord totdat ............. ik ergens bij een aquariumzaak die ook vijvervissen verkocht een leuke witte vis kocht. Dit was zeiden ze "A-kwaliteit Koi". Dat was natuurlijk niet zo begrijp ik nu ook wel. Maar toch dat beestje groeide als een gek en hier is het koivirus ergens ontstaan. Nu, 15 jaar later en 4 vijvers verder is onze vijver 40 m3 en 6 m lang en 3 m breed. Er zwemmen alleen Koi in en verder geen andere vijverbewoners. Kees zegt altijd dat hij de techniek heeft en ik de Koi.  Ik weet wel hoe alles precies werkt en als Kees er niet is kan ik ook het filter spoelen etc. Voeren doe ik meestal. Koi kopen doe ik ook meestal en als ik een mooie vis zie geef ik hem Kees cadeau (goeie smoes toch  Cheer!!!

Bij osn heeft deze verslaving geresulteerd van een hobbyist (wat we nog steeds zijn) naar de KOI 2000 en alles wat erbij hoort. Een levenslange verslaving die we gelukkig allebei hebben want dat scheelt veel  Grrrr   Boos  !!!!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: