KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
3 September 2010, 05:17:08 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Sorry, you must be logged in to use the shoutbox!Sorry, you must be logged in to use the shoutbox!

Nieuws: Koi en Vijverdagen 2010 !!

Website   Startpagina   Help Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Koi onderzoeken tijdens winter?  (gelezen 740 keer)
wout76
Joppa

Leeftijd: 34
Mood:

« Gepost op: 7 Februari 2010, 23:28:26 »

Wat kan ik op dit moment doen als ik een ziekte, bacterie of anders meen te zien op 1 van mijn vissen?
Ze zitten buiten zonder verwarming.
Moet ik nu actie ondernemen? Wil eigenlijk liever geen onrust in de vijver.
Maar niets doen is mogelijk ook fataal.......

Wat zouden jullie doen?
zalm
Joppa

« Antwoord #1 Gepost op: 8 Februari 2010, 09:10:12 »

Wout,

Dit is afhankelijk van de ernst van de situatie en of je een verwarmde QB hebt.
Omdat veel  behandelmethode bij koudere periode nu niet werkzaam zijn zal je toch moeten wachten.
Een complete vijver behandelen lijkt mij nu geen goed idee, ik zou alles gewoon zeer goed in de gaten blijven houden en alleen in uiterste noodzaak de rust verstoren.

succes

Joop
Made in NL
nochat
Mekiki
*

Leeftijd: 30
Mood:

PoWeRD By NeXuS

« Antwoord #2 Gepost op: 8 Februari 2010, 14:26:20 »

wout kan je meer informatie geven wat je ziet/opvalt
sommige zien wel eens karperpokken rond deze tijd en denken dat het ernstig is maar dit gaat dan weer weg
met meer info kunnen we ook gerichter proberen je te helpen
maar bedenk wel...... dat het bij sommige ziektes beter is een profesional er naar te laten kijken
ook is het raadzaam om te weten van ons uit als je een q bak heb de ja of nee

PoWeRD By NeXuS
marchertje
Joppa

Leeftijd: 35
Mood:

i am happy

« Antwoord #3 Gepost op: 8 Februari 2010, 15:27:28 »

ben het zeker met onderstaande eens graag wat meer info over hetgeen wat je denkt te zien.
daarna kunnen we je met zijn alle onze visie daar pas over geven.
Maar als je het niet vertrouwd hou dan zeker je waardes van je water goed in de gaten en de vissen ook.
wout kan je meer informatie geven wat je ziet/opvalt
sommige zien wel eens karperpokken rond deze tijd en denken dat het ernstig is maar dit gaat dan weer weg
met meer info kunnen we ook gerichter proberen je te helpen
maar bedenk wel...... dat het bij sommige ziektes beter is een profesional er naar te laten kijken
ook is het raadzaam om te weten van ons uit als je een q bak heb de ja of nee
Wout,

Dit is afhankelijk van de ernst van de situatie en of je een verwarmde QB hebt.
Omdat veel  behandelmethode bij koudere periode nu niet werkzaam zijn zal je toch moeten wachten.
Een complete vijver behandelen lijkt mij nu geen goed idee, ik zou alles gewoon zeer goed in de gaten blijven houden en alleen in uiterste noodzaak de rust verstoren.

succes

Joop
wout76
Joppa

Mood:

« Antwoord #4 Gepost op: 8 Februari 2010, 21:44:34 »

De karperpokken zijn goed zichtbaar. Maar die gaan vanzelf weer weg.
Probleem zit op de rugvin. Lijkt op vinrot.
Heb wel een q-bak op 18 graden.
Ik denk er over om Sabbactisun te gaan gebruiken. Op aanraden van de koidealer. Kan ook tijdens winter gebruikt worden.

SABBACTISUN:

Symptomen als b.v. vinen staartrot, zweren, openstaande schubben, uitpuilende ogen, huidtroebeling, bekschimmel en buikwaterzucht.
Op het eerste gezicht lijkt het effect van Sabbactisun gelijk aan reguliere antibiotica en chemotherapeutica, echter er zijn een paar belangrijke voordelen. Sabbactisun versterkt het natuurlijk afweersysteem van de vis.
Het overschot aan pathogene bacteriën wordt hierdoor afgedreven en zal als zodanig zonder gastheer afsterven.

Sabbactisun is effectief tegen bacteriële infecties als wel huidzweren (gatenziekte) en verwondingen zoals die vaak voorkomen bij koi.
Reguliere antibiotica doden de (niet resistente) bacteriën maar genezen een zweer niet. Sabbactisun verdrijft niet alleen de pathogene bacteriën maar stimuleert en versnelt de regeneratie van het beschadigde weefsel, zodat zelfs diepe zweren binnen een verrassend korte tijd dichtgroeien, tot er niets meer van te zien is.
Een open wond of zweer waarop de bacteriën gedood zijn door middel van antibiotica blijft een gevoelige plek voor herinfectie en parasieten, daarom is het belangrijk dat ook na een antibiotica behandeling Sabbactisun gebruikt wordt.
Sabbactisun helpt tevens vissen sneller te acclimatiseren.
Een behandeling met antibiotica of chemotherapeutica brengt verschillende problemen met zich mee, b.v. ten opzichte van de waterkwaliteit.
De nitrificerende bacteriën (het biofilter) worden tevens gedood waardoor om ammoniakvergiftiging te voorkomen dagelijks waterverversingen moeten worden gedaan. Een behandeling met Sabbactisun doodt de nitrificerende bacteriën niet en verslechtert de waterkwaliteit niet, wat u tijd en zorgen bespaart.
Tijdens de behandeling met Sabbactisun kan dus gewoon gevoederd worden, en filtratie kan in bedrijf blijven, wat ook het welzijn en de genezing van de vis(sen) bevorderd.

- 100% natuurlijke, plantaardige producten (alle ingrediënten zijn afkomstig van biologische teelt )
- Sabbactisun is effectief tegen pathogene bacteriën, waaronder Aeromonas sp.,
Pseudomonas sp., Flavobacterium/Cytophaga
- veilig voor alle zoet- en brakwater vissoorten, ongewervelden en waterplanten
- veroorzaakt geen resistentie, - niet toxisch, milieuvriendelijk,
- verkleurt het water niet, tast siliconenkit e.d. niet aan
- Sabbactisun is ook effectief tegen resistente bacteriestammen
- tast nitrificerende bacteriën (biofilter bacteriën) niet aan
- geen schadelijke residuen: wordt volledig biologisch afgebroken
Dosering: 1 ml per 17 liter vijver/aquarium water.

Anita
Zappa
**

« Antwoord #5 Gepost op: 9 Februari 2010, 08:13:32 »

Is de dealer langsgekomen of adviseert hij op afstand?
Laat nou eerst even goed naar de koi kijken (liefst ter plekke, zodat je niet hoeft te slepen met de koi), dan kan er ook worden bekeken of meer koi last hebben.
Pas als je zeker weet wat het probleem is, behandelen. Bij de behandeling even opletten wat je met je filter doet (meedraaien of in zichzelf laten draaien).
Je kunt de koi natuurlijk wel alvast apart zetten om beter in de gaten te houden.
marchertje
Joppa

Mood:

i am happy

« Antwoord #6 Gepost op: 9 Februari 2010, 15:49:27 »

leuk verhaaltje maar of het ook inderdaad zal helpen in de winter ik heb daar mijn vraagtekens bij.
maar goed heb je je waardes van je water al bekeken en hoe waren die.
als het inderdaad vinrot is lijkt het me verstandig om het zeer goed in de gaten te houden.
mocht het verergeren dan toch maar de koi in quarentaine zetten.
let hierbij wel op dat je de koi niet van de koude vijver in de warme bak zet.
als er echt vinrot op de vinnen zit zou ik toch even iemand met wat meer verstand van zaken er naar laten kijken,en samen met hem de behandeling doornemen.
Maar nogmaals controleer je waterwaardes hier begint alles mee.
succes en hoop dat het allemaal mee valt.
De karperpokken zijn goed zichtbaar. Maar die gaan vanzelf weer weg.
Probleem zit op de rugvin. Lijkt op vinrot.
Heb wel een q-bak op 18 graden.
Ik denk er over om Sabbactisun te gaan gebruiken. Op aanraden van de koidealer. Kan ook tijdens winter gebruikt worden.

SABBACTISUN:

Symptomen als b.v. vinen staartrot, zweren, openstaande schubben, uitpuilende ogen, huidtroebeling, bekschimmel en buikwaterzucht.
Op het eerste gezicht lijkt het effect van Sabbactisun gelijk aan reguliere antibiotica en chemotherapeutica, echter er zijn een paar belangrijke voordelen. Sabbactisun versterkt het natuurlijk afweersysteem van de vis.
Het overschot aan pathogene bacteriën wordt hierdoor afgedreven en zal als zodanig zonder gastheer afsterven.

Sabbactisun is effectief tegen bacteriële infecties als wel huidzweren (gatenziekte) en verwondingen zoals die vaak voorkomen bij koi.
Reguliere antibiotica doden de (niet resistente) bacteriën maar genezen een zweer niet. Sabbactisun verdrijft niet alleen de pathogene bacteriën maar stimuleert en versnelt de regeneratie van het beschadigde weefsel, zodat zelfs diepe zweren binnen een verrassend korte tijd dichtgroeien, tot er niets meer van te zien is.
Een open wond of zweer waarop de bacteriën gedood zijn door middel van antibiotica blijft een gevoelige plek voor herinfectie en parasieten, daarom is het belangrijk dat ook na een antibiotica behandeling Sabbactisun gebruikt wordt.
Sabbactisun helpt tevens vissen sneller te acclimatiseren.
Een behandeling met antibiotica of chemotherapeutica brengt verschillende problemen met zich mee, b.v. ten opzichte van de waterkwaliteit.
De nitrificerende bacteriën (het biofilter) worden tevens gedood waardoor om ammoniakvergiftiging te voorkomen dagelijks waterverversingen moeten worden gedaan. Een behandeling met Sabbactisun doodt de nitrificerende bacteriën niet en verslechtert de waterkwaliteit niet, wat u tijd en zorgen bespaart.
Tijdens de behandeling met Sabbactisun kan dus gewoon gevoederd worden, en filtratie kan in bedrijf blijven, wat ook het welzijn en de genezing van de vis(sen) bevorderd.

- 100% natuurlijke, plantaardige producten (alle ingrediënten zijn afkomstig van biologische teelt )
- Sabbactisun is effectief tegen pathogene bacteriën, waaronder Aeromonas sp.,
Pseudomonas sp., Flavobacterium/Cytophaga
- veilig voor alle zoet- en brakwater vissoorten, ongewervelden en waterplanten
- veroorzaakt geen resistentie, - niet toxisch, milieuvriendelijk,
- verkleurt het water niet, tast siliconenkit e.d. niet aan
- Sabbactisun is ook effectief tegen resistente bacteriestammen
- tast nitrificerende bacteriën (biofilter bacteriën) niet aan
- geen schadelijke residuen: wordt volledig biologisch afgebroken
Dosering: 1 ml per 17 liter vijver/aquarium water.

wout76
Joppa

Mood:

« Antwoord #7 Gepost op: 9 Februari 2010, 20:45:45 »

Het blijft erg lastig. De rugvin is dusdanig weggeteerd dat het toch echt vinrot moet zijn.
Volgens de dealer is Sabbactisun de enige oplossing die in de winter ook werkt en de andere vissen, water en filter geen schade toebrengt.
Wel dagelijks toepassen. Zit er toch wel over te denken om het maar te proberen.
Niets doen is ook geen alternatief en verhuizen naar de q-bak is ook geen optie. Die zit op 18 graden en gevuld met een paar kleinere koi.
Dat temperatuursverschil zal te hoog zijn.
Ik ga het proberen en zal mijn bevindingen hier laten horen.
marchertje
Joppa

Mood:

i am happy

« Antwoord #8 Gepost op: 10 Februari 2010, 12:45:15 »

ok succes met de behandeling en ben benieuwd of het werkt.
hoop dat je ons een beetje op de hoogte houd.
 Blij Ja Knikken Blij Ja Knikken
wout76
Joppa

Mood:

« Antwoord #9 Gepost op: 28 Maart 2010, 05:17:50 »

ok succes met de behandeling en ben benieuwd of het werkt.
hoop dat je ons een beetje op de hoogte houd.
 Blij Ja Knikken Blij Ja Knikken

Ik heb de Sabbactisun gebruikt en het werkt goed! Ook in de winter.
De vinrot is niets meer van te zien.
marchertje
Joppa

Mood:

i am happy

« Antwoord #10 Gepost op: 29 Maart 2010, 13:05:35 »

gelukkig dat alles goed is gekomen.
succes verder met de hobby
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: