KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
1 oktober 2008, 01:47:27 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Er zijn wat mogelijkheden toegevoegd aan het forum, klik hier voor de aanpassingen.

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Zijdrain?????? Waarom??????  (gelezen 674 keer)
Tiebo
Saki Hikari Tategoi Competitie
Kokugyo

Leeftijd: 23
Mood:

Bekijk profiel
« Gepost op: 24 januari 2008, 12:07:37 »

Geachte medehobbyist,

Ik wil jullie graag voorgaan in een onderwerp die mijn aandacht kreeg tijdens het registreren als lid op dit forum.
Mij werd gevraagd of ik beschikte over een bodemdrain en/of wanddrain. Nu beschik ik zelf over een bodemdrain, maar de vraag rees wat moet je nu met een wanddrain, waarom zal dit meerwaarde hebben?

In verscheidene documentatie heb ik reeds gelezen over het feit om je pompen omhoog te zetten gedurende de winter om zo niet het warmere water weg te pompen. Niet alles klakkeloos overnemende en leergierig als ik ben ging ik op zoek.

In het navolgende zal een uiteenzetting volgen van meer dan geringe omvang omtrent het onderwerp als voornoemt. Misschien maai ik meteen wel al het gras voor de voeten weg, dit als gevolg van eerdere discussie omtrent dit onderwerp die ik had enkele jaren geleden. Ik wil dit echter met zekerheid met jullie delen, zodat ook jullie je voordeel hier mee kunnen doen.

Alles is aan verandering onderhevig zoals een bekende filosoof ons in het verleden al eens duidelijk maakte met zijn relativiteitstheorie, het is daarom dan ook niet ondenkbaar dat omtrent dit onderwerp nieuwe inzichten zijn ontstaan of als gevolg van deze aanwakkering hun oorsprong zullen vinden. Deel ze.

laat jullie niet afschrikken door de omvang aan tekst. Neem er even de tijde voor en het zal ongetwijfeld leiden tot een betere inzicht in het milieu waar onze dierbare vissen in leven.

Met vriendelijke groet,

Tiebo Jacobs

p.s. misschien is dit en idee voor een artikel in het blad?
Tiebo
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 24 januari 2008, 12:25:21 »

Beste medefilosofen,

In onze koivijvers daalt het warmere water toch 's winters? Of komt het doordat de oppervlakte sneller afkoelt? In ieder geval heb ik altijd nog geleerd dat de onderste waterlagen 's winters het warmste zijn. Niet de koppigste zijnde en leergierig als ik ben ging ik op zoek.

Eerst een stukje Natuurkunde: Uitermate handig om te leren begrijpen hoe dat water nou in elkaar zit, een leuke wetenswaardigheid en voorkennis benodigd om dit onderwerp verder te kunnen filosoferen.

Het soortelijk gewicht van alle stoffen neemt toe bij lagere temperaturen. Bij water is dat niet het geval en is de soortelijke dichtheid het grootst bij 4 graden Celsius. Dit wil zeggen dat de atomen (1 molecuul waterstof is opgebouwd uit 2 atomen water en 1 atoom zuurstof) Zuurstof en waterstof dan veel dichter op elkaar staan en dus kan de materie veel meer moleculen en dus ook zuurstof bevatten op eenzelfde hoeveelheid/ eenheid (liter).

Dit is praktisch verklaard juist en een vraag die ik mij vele malen onbewust heb afgevraagd en misschien jullie ook wel wordt hiermee beantwoord. Immers wanneer het water kouder wordt dan 4 graden Celcius, beneden het vriespunt, en het water een vaste vorm  aanneemt wordt de dichtheid meer gespreid en zet  het water dus uit. Een emmer met water knapt dan bijvoorbeeld uit elkaar. Een bevroren autoraam dat overgoten wordt met heet water en dus heel snel boven de 4 graden Celcius uitstijgt zet dus ook uit. het raam knapt ook. Deze haaks op elkaar staande reacties hebben mij door de jaren heen vele malen welliswaar oppervlakkig bezig gehouden, nu weet ik uiteindelijk het antwoord.

Nice to know: Water kan dus de meeste zuurstof bevatten bij 4 graden Celsius. Lagere temperaturen zijn dus alleen maar nadelig en het is dan ook raadzaam om de vijver nooit beneden deze temperatuur te laten afkoelen. heeft namelijk gewoon helemaal geen voordelen.

Elk molecuul heeft zijn eigen gewicht. Des te dichter de temperatuur van het water bij 4 graden Celcius komt, des te groter de dichtheid van het water, des te meer moleculen en dus des te zwaarder het water is. Dit is tot zoverre redelijk te begrijpen denk ik. Echter nu komt het makkelijkste gedeelte wat het moeilijkste te bevatten is voor de logisch nadenkende mens. Wanneer water van 4 graden Celsius dus het zwaarst is. betekent dat dat zowel water wat warmer en water dat kouder is, beide lichter zijn.

Gerelateerd naar ons onderwerp betekent dat, dat het water in de winter aan de oppervlakte bevroren is en de bovenste laag bezet daaronder bevindt zich het water dat warmer is, anders was het ook wel bevroren natuurlijk. Het water kouder dan 4 graden is lichter en bevindt zich dus onder het ijs en water van circa 4 graden bevindt zich op de bodem van de vijver aangezien deze het zwaarst is.

Er bestaat natuurlijk vermenging alhoewel is er van een thermocline, geen sprake en regelt de zon de temperatuur in onze vijvers. Dit is dan ook de reden waarom de onderste laag altijd warmer blijft. Het koudere water zal de onderste laag doen afkoelen, echter de zon warmt de koudere laag weer op, waardoor deze daalt. Het ijs zorgt voor een beschutting en houdt invloeden als wind en stroming op afstand en heeft dus een isolerende werking. Het zonlicht zal daarnaast ook in een bepaalde mate gebroken worden. Het is een vicieuze cirkel. De natuur houdt zich eens te meer in balans.

De conclusie die ik hier uit trek is dat wanneer men het water doormiddel van een wanddrain uit het midden van de vijver aanvoert, de temperatuur in de onderste laag constanter en warmer wordt gehouden, hetgeen stress en de aanspraak op vetreserves van de koi aanzienlijk verlaagd. Echter wanneer je de vijver afdekt doormiddel van bijv. plexiglasplaten o.i.d. en zo de watertemperatuur  van gehele vijverinhoud niet beneden 4 graden Celsius kan laten komen is een wanddrain overbodig en is de bodemdrain simpelweg de beste keus. Immers warmer water dan 4 graden Celsius zou toch naar boven stijgen. Dit is ook het beste voor de algehele gezondheid van de vijver aangezien er veel minder temperatuurschommelingen kunnen plaatsvinden en het water een maximum aan zuurstof kan opnemen. Zo help je je koi stabiel de winter door want eigenlijk 'bevries' je dan de meest gunstige situatie.

In plaats van platen kun je de vijver natuurlijk ook verwarmen. Echter dan hebben wind en stroming wel weer invloed op de temperatuur waardoor er alsnog schommelingen ontstaan. Schommelingen zullen niet te voorkomen zijn, aangezien de zon ook niet elke dag in dezelfde mate zal schijnen. Het streven is echter de stabiliteit zoveel mogelijk te waarborgen. Het beste is dan misschien een combinatie van afdekking en verwarming en dan is dus een bodemdrain het beste.

Wanneer je de vijver afdekt, zorg dan wel voor voldoende ruimte voor de uitwisseling van gassen e.d.

We komen er wel,

Nu is dit mijn optiek omtrent een wanddrain ivm de temperatuur, echter ik kan mij voorstllen dat er ook misschien vraagtekens heersen omtrent zweefvuil. Hoe anticipeert zweefvuil op de continue doorstroming in onze vijvers. Blijft zij evenzeer vermengd of blijft zij ergens 'hangen' door haar eigen atomisch gewicht en is het daarom beter ook een wanddrain te gebruiken om de vijver in optimale helderheid te verkrijgen? Ik weet het (nog) niet. Misschien jullie??

Mvg,

Tiebo Jacobs.
Fred Stork
Aspirant bestuurslid
Bestuur KOI 2000
Kashira

Leeftijd: 48
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 24 januari 2008, 20:44:16 »

De conclusie die ik hier uit trek is dat wanneer men het water doormiddel van een wanddrain uit het midden van de vijver aanvoert, de temperatuur in de onderste laag constanter en warmer wordt gehouden, hetgeen stress en de aanspraak op vetreserves van de koi aanzienlijk verlaagd. 

Beste Tiebo,

Tijdens de vorst enkele weken geleden, heb ik de temperatuur van mijn vijverwater aan de oppervlakte, midden en bodem gemeten. Hierbij bleek me dat er op tienden van een graad, geen meetbare verschillen in de temperatuur zat.

Groetjes Fred
Dennis Barten
Hoofdredacteur
Forumbeheerder
Kashira

Leeftijd: 22
Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 24 januari 2008, 22:31:49 »

Hoi Tiebo,

Ken je het volgende artikel?

STRATIFICATIE, WEL OF NIET IN DE VIJVER?

In diepere meren waarvan het water stilstaat (stagnante wateren) is er een themische stratificatie mogelijk. Dit is een mooi woord voor lagen water met verschillende temperaturen. Deze bevinden zich meestal tussen de 8 en 16 meter dieper. Uitzonderlijk kunnen deze ook waargenomen worden op een diepte van 4 a  5 meter. Dus als er geen waterlagen met een duidelijk verschillende temperatuur (we spreken hier niet over het verschil van 1°C per meter) mogelijk zijn op een diepte van 150 cm stopt hier eigenlijk m'n "verdediging". Maar uit interesse ben ik toch wat wijzer geworden over hoe het zit met die thermische lagen in diepere meren. En dat zou ik toch graag met jullie delen. Dus wat nu volgt geldt voornamelijk voor diepere meren en niet voor onze ondiepe (220 cm) vijvertjes...

Tekst: Charles van Roy
Bron: www.nishikigoi-online.com

Zal ik dan nu even proberen te verduidelijken hoe deze stratificatie of gelaagdheid onstaat...

Onder bepaalde omstandigheden kan het water in diepere meren een gelaagdheid gaan vertonen , een natuurlijk proces dat wordt aangeduid met stratificatie. In veel meren is het een jaarlijks optredend verschijnsel, maar ook op zee, in gebieden met rustig water komt het voor. De gelaagdheid ontstaat wanneer de bovenlaag van het water 's zomers zo sterk opwarmt dat het in soortelijk gewicht enorm gaat verschillen van het onderliggende water. (het feit dat onze vijvers meestal niet dieper zijn dan 150 cm, op enkele uitzonderingen na, en dat we allemaal een filterinstallatie draaien hebben, betekent ook dat er in onze vijver geen verschillende waterlagen opgebouwd worden). Dat verschil maakt dat er op een gegeven moment geen menging van warm water uit boven- en koud water uit de onderlaag meer optreedt. De benedenlaag ontvangt
nog wel bezinkend materiaal uit de bovenlaag, bijvoorbeeld afgestorven algen. Algenbloei in de bovenlaag betekent een enorme productie van
organisch materiaal, dat uiteindelijk als afval in de benedenlaag terechtkomt. De bacteriele afbraak daar zorgt vervolgens voor een uitputting
van de in de afgesloten laag aanwezige hoeveelheid zuurstof. De zuurstofschaarste die ontstaat, houdt aan totdat in het najaar de wind en de
afkoeling van de bovenlaag weer voor een menging van beide lagen zorgen. De stratificatie is een direct gevolg van de dichtheid van het water bij een bepaalde temperatuur. De dichtheid is het grootst bij een temperatuur van 4 °C (om juist te zijn bij 3,96 °C). Hieronder of hierboven is water lichter.
Dus de menging van het water is seizoensgebonden? Dus dat zochten we ook even op voor jullie...

- Te beginnen bij het voorjaar...

Na het verdwijnen van de ijslaag (als die er is geweest) zal in het vroege voorjaar de temperatuur oplopen tot 4 °C. De dichtheidsverschillen tussen het water op de bodem van het meer en de oppervlakte zijn erg klein. De wind zal er voor zorgen dat de hele watermassa zal gemengd worden. Dit noemt men de lentecirculatie.

- Hoe zit het dan met de zomer?

Door de toename van het aantal zonuren zal het water opwarmen (eerst aan de oppervlakte) Door het verschil in dichtheid zullen er 3 lagen ontstaan. Een warme bovenlaag (epilimnion), een koude onderlaag (hypolimnion) en een spronglaag of thermocline. Deze laatste bevindt zich tussen de warme en koude laag. Het is ook in deze laag dat de temperatuur geleidelijk afneemt tot 4 °C. Door de aanwezigheid van deze spronglaag krijgen we een barriere tussen de onderste en bovenste laag. Deze spronglaag is dikwijls ook te zien als zijnde een nevelige laag in het water. De duikers onder ons zullen dit zeker beamen.Door deze barriere kan de wind ook alleen maar de bovenste laag water mengen. De onderste laag is een onverstoorbare watermassa geworden. Deze toestand die nu is ontstaan noemen we de zomerstagnatie.

- En toen werd het herfst...

De temperatuur gaat weer dalen, het water wordt kouder en de dichtheid van de bovenste laag neemt weer toe. Deze worden door heel het meer nagenoeg weer gelijk aan elkaar. De spronglaag zakt naar de bodem van het meer en de wind kan weer zijn werk doen door het volledige water te mengen. Deze toestand is de Herfststagnatie. Het is ook in deze periode dat er in natuurlijke meren dikwijls een algenbloei is. Logisch, voedingsstoffen die in de zomer onbereikbaar waren voor de algen komen zich nu aanbieden.

- De winter...

In de winter wanneer er ijs op het water ligt, is er een omgekeerde stratificatie waar te nemen. Door de aanwezigheid van het ijs heeft de wind
weer geen grip op het water en blijft de onderste laag (de zwaarste, deze van 3,96 °C dus), weer onaangeroerd.

Dat in verband met stratificatie hetgeen dus NIET in onze vijvers voorkomt.

----------------

Tot zover. Ik ben benieuwd hoe je hier tegenaan kijkt, daar je jouw stuk uit een interessante invalshoek hebt geschreven.
Interessant voor het blad? Dat zeker. Maar laten we eerst deze discussie afmaken Smiley

Sakana genki desu ka? Dennis@koi2000.com
pat
Kokugyo

Leeftijd: 52
Mood:

nieuwe SFF kohaku

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 26 januari 2008, 07:47:53 »

Hallo Tiebo toen ik begon werd me ook aangeraden om een zijdrain te plaatsen dit heb ik dan ook gedaan maar tot op heden heb ik deze nog nooit gebruikt aleen al door de stroming in de vijver is de temperatuur overal hetzelfde   vgr  pat
qootje
Joppa

Leeftijd: 52
Mood:

mijn cadeautje

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 26 januari 2008, 09:23:01 »

ha tiebo in mijn vijver heb  ik een bodemdrain en een skimmer .
Tijdens de winter vewijder ik de skimmer waarvan de aansluiting op 50 cm diep zit.
Omdat ik de hele vijver afdek heb ik toch geen last van drijf vuil ,de bodem drain kan dan uit.
Eens in de week trek ik de bodem drain even open om het vuil te verwijderen.
Dus zo vang je 2 vliegen in 1 klap .
                                                   gr sjaak
IMMI
"At Your Service"
Moderator
Kokugyo

Leeftijd: 34
Mood:

alles komt goed

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 3 februari 2008, 00:31:16 »

hier dus wel een zijdrain
alleen niet om de de reden om swinters hoger water weg te halen, want ik ben van mening dat er in onze kleine plasjes geen waterlagen voorkomen, ik heb namelijk ook voor dat ik begon wat research gedaan op dat vlak en vond geen echt concrete lagen-verhalen in op 2 meter diepte
komt bij dat de visjes die de meeste bezitten groot genoeg zijn om met 1 slag van hun staartvin die lagen degelijk verstoren om de temperaturen nageloeg gelijk te houden
dan heb ik het nog niet eens over onze pompen

mijn reden was meer
A. ik had er nog 1 liggen Knipoog
B. ik hou van experimenteren en het gaf/geeft mij de gelegenheid om e.e.a. buiten het filter en bodemdrain om te doen
    mijn drain heeft al bijna 20m³ te verstouwen in de warmere perioden

Herman

bekijk ook eens mijn site
Tiebo
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 3 februari 2008, 16:50:02 »

Beste Limnologen,

Laten we beginnen met een tussentijdse samenvatting van de feiten tot dusver, opdat het overzicht bewaard wordt en het de algehele leerzaamheid ten goede zal komen, immers; herhaling is de kracht van reclame:

Smiley Water van 4 graden Celcius heeft de grootste dichtheid. Dit water zal daarom naar de bodem zakken. Water wat warmer of kouder is dan 4 graden Celsius is dus lichter en stijgt op.

Smiley Als gevolg van de relatief kleine watervolumes in onze vijvers en het rondpompen van het water van (als het goed is) de gehele inhoud minstens om de drie uur, kennen ze geen temperatuursverschillen in waterlagen.

Smiley De waterlagen in onze vijvers hebben nagenoeg het hele jaar door dezelfde temperatuur. Dit word ook wel een isothermaal genoemd.

Smiley In onze vijvers is geen sprake van een thermocline of thermale stratificatie.

Smiley Een zijdrain heeft thermaal gezien geen meerwaarde in een koivijver

Tevens wil ik de deelnemers aan deze topic bedanken voor hun inzet tot dusverre. Ik kende het bewuste artikel niet Dennis, erg leerzaam.
Fred en immiopdebank tonen aan dat de verschillen nagenoeg niet aanwezig zijn.

Het is interessant om te lezen hoe verscheidene invalshoeken/ interpretaties vanuit verschillende disciplines, theoretische hypotheses, natuurkundig, logica en praktijkvoorbeelden eenzelfde onderwerp kunnen belichten en elkaar kruizen, zowel overeenkomsten en verschillen vertonende. Al zal de praktische beoging voor ons als praktiserende hobbyisten nog het meest een leidraad zijn, in zijn geheel zal een dergelijke discussie bijdragen aan het beter begrijpen van het natte natuurelement waarin onze gevinde vrienden hun leefmilieu vinden.

Dan nu terzake:

Want zoals reeds aangegeven heersen mij nog vraagtekens omtrent zweefvuil. Hoe anticipeert zweefvuil op de continue doorstroming in onze vijvers. Blijft zij evenzeer vermengd of blijft zij ergens 'hangen' door haar eigen atomisch gewicht en is het daarom beter ook een wanddrain te gebruiken om de vijver in optimale helderheid te verkrijgen?

Om hierop een antwoord te krijgen lijkt het mij het beste gewoon vooraan te beginnen. Namelijk: Wat is zweefvuil, met een mooi woord suspensie?
Wat zijn nu eigenlijk die zwevende deeltjes in ons vijverwater. Als we ze niet belichten zijn ze nauwelijks zichtbaar. Het lijkt net stof in je woonkamer. Je ziet het meestal niet maar wanneer de zon op een schemerige dag je woonkamer binnenvalt lijkt het alsof het één en al stofdeeltjes zijn wat je inademd. maar in het water hebben we toch geen last van stof en waar komt dat nou toch in godsnaam vandaan?

Een eerste ingeving zegt dat we te maken hebben met de kleinste vorm van afbrokkeling van voedsel en uitwerpselen van koi. Onherroepelijk zal dit een gedeelte zijn van de zwevende deeltjes in onze vijvers maar misschien is het meer? Als ik mijn gedachte hier kort over buig kom ik tot de volgende opsomming, waarbij het in de benoemingen natuurlijk gaat om gescheurde, verbrokkelde of versplinterde microndeeltjes van het genoemde

Smiley uitwerpselen van nekton (nekton omvat onze koi, maar ook insecten muggelarven, salamanders, enz.)
 Smiley ongenuttigd voedsel
 Smiley (afgestorven) algen = fytoplanton
 Smiley Modder (veelal omgewoeld
 Smiley extralimnisch (invloeden van buiten de vijver als vogelpoep en ingewaaid stof)

Deze deeltjes zullen onherroepelijk weer aanhechtingsoppervlak vormen voor bacteriën. Dit is een van de grootste redenen warom we dit willen filteren zodat schadelijke bacteriën als cryptosporidium (protozo) geen kans krijgen onze vissenbestand letterlijk en figuurlijk te verzieken. Daarnaast verstrooit deze suspensie het licht dat in onze vijvers valt en des te meer we deze suspensie kunnen verminderen des te beter kan het licht het water invallen en zo de helderheid bevorderen.

Maar hoe gedraagt deze suspensie zich dan in onze vijvers?
Hoeveel zwevende deeltjes (de concentratie) zich op een bepaalde plaats en tijd in het oppervlaktewater bevindt hangt in belangrijke mate af van transport en menging. Als water stroomt dan worden de opgeloste en zwevende deeltjes ook verplaatst.

Op dit moment heb ik nog geen antwoord, op basis van verkregene en het toepassen van logica kan ik wel het volgende stellen:

De bacteriën die zich hechten aan de suspensie nemen zuurstof op waardoor de deeltjes in het water zullen stijgen, echter onderhevig aan hun eigen anatomisch gewicht zullen ze zinken. Stroming en beweging in het water o.a. veroorzaakt door pompen, vissen en wind zullen zorgen dat de suspensie in het water in een bepaalde mate wordt vermengd. De zwaarste deeltjes zullen zinken de lichtse zullen naar de oppervlakte stijgen, echter er zijn ook deeltjs die niet bezinken of naar de oppervlakte stijgen. Dit zijn de daadwerkelijke zwevende deeltjes. In onze vijvers woren ze gelijkmatig verdeeld door het bewegende water en eigenlijk zie ik in mijn vijver in alle waar te nemen lagen (middels raam) dezelfde concentratie suspensie (althans voor zover door het oog waar te nemen). Ik neig naar een lichte sympathie ten faveure van onze zijdrain...... hard maken kan ik het nog niet...

Hoe denken jullie erover?Huh?

Met vriendelijke groet,

Tiebo Jacobs

IMMI
"At Your Service"
Moderator
Kokugyo

Leeftijd: 34
Mood:

alles komt goed

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 3 februari 2008, 18:03:23 »

tiebo,

ik denk als je waterstroming in de vijver, zowel horizontaal als verticaal, goed is, dat je een vortex werking krijgt en daardoor alles af kan voeren
hoeken en slechte stroming zullen vuilophoping veroorzaken en daardoor door defragmentatie uit elkaar vallen en weer verdeeld worden over de vijver

ook ben ik van mening als je meer als 1x per 2 uur alles door je filter trekt, dat je ook minder last hebt van vuilophoping
een eiwit afschuimer of ozonreactor met afschuimer

natuurlijk je voorfiltering ook he Knipoog

Herman

bekijk ook eens mijn site
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: