KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
6 juli 2008, 03:48:16 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Weblog Holland's next Koi model

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: de blauwe waterlelie  (gelezen 1040 keer)
snakky
Kego
*

Bekijk profiel
« Gepost op: 25 mei 2007, 20:18:23 »

Voor de kenners onder ons van nimphea ,Ik zag in Mechelen een blauwe waterlelie staan maar wist van vroeger dat het bijna onmogelijk is om deze varieteiten te houden in onze vijvers daar het problemen geeft met het zonlicht en uv straling,het is zelfs geprobeerd in en serre maar te vergeefs.Het heen waar ik nu over schrijf is al een tiental jaren geleden,dus kan het zijn dat ze met het kweken ervan veel verbeterd zijn .
Laat de meningen maar komen .
groetjes snakky
Pat en Jis
Shintaro Koi Competitie
Tyuppa

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 26 mei 2007, 17:20:59 »

Wij wouden ook een "King of Blues" kopen maar het is wel een sub tropische soort he.
Dus die moet binnen overwinteren. En de verkoper vertelde os dat ze hier niet echt blauw zijn maar meer richting paars gaan.
Dus wij hebben deze variant niet gekocht. Maar het leek ons wel wat een mooie blauwe lelie in de vijver.
Dennis Barten
Hoofdredacteur
Forumbeheerder
Kashira

Leeftijd: 21
Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 26 mei 2007, 18:32:06 »

Hoi,

Volgens mij is de King of Blues sowieso lilapaars, ongeacht het klimaat Knipoog

Met de tropische lelie heb ik helaas (nog) geen ervaring, wel weet ik dat de overwintering weinig problemen hoeft op te leveren. In het najaar, wanneer het loof is afgestorven - maar nog vóórdat het echt begint af te koelen, zet je het vijvermandje in een ruime emmer water. Plaats de emmer in het donker en op een vorstvrije plaats. Niet te warm, dus in de schuur bijvoorbeeld. Laten staan tot april/mei, en dan kun je hem weer voorzichtig aan de frisse buitenlucht laten wennen. Als je hem overwintert in de serre, dan zal de King of Blues waarschijnlijk zijn blad behouden en mogelijk zelfs af en toe een bloem laten zien.

Tropische lelies en lotussen zijn net mensen. Ze houden van warmte. Vooral in miniatuur- of terrasvijvers doen ze het daarom goed!

Dennis

Sakana genki desu ka? Dennis@koi2000.com
mart-ang
Joppa

Mood:

eigenwijs is ook wijs

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 23 juni 2007, 19:26:05 »

misschien een optie voor diegenen onder ons die hun vijver verwarmen??

Dennis : je wil hem in een emmer laten overwinteren? maar moet hij dan niet af en toe "vers" water krijgen Huh??

groetjes martien en angelique
Dennis Barten
Hoofdredacteur
Forumbeheerder
Kashira

Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 25 juni 2007, 18:13:08 »

Hoi Martien,

Bij lage temperaturen is dat meestal niet nodig.
Overwinter je hem in de serre, dan is een minivijver de beste optie. Dan moet je wel zo nu en dan verversen.

Dennis

Dennis Barten
Hoofdredacteur
Forumbeheerder
Kashira

Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 28 juni 2007, 21:35:02 »

Hoi Yasumi,

Nauwelijks. Ze halen de meeste voedingsstoffen met hun wortels uit de grond.
Hier en daar draagt het blad ook bij, maar dat is niet om over naar huis te schrijven.

Een voordeel van lelies is weer wel dat ze schaduw genereren - ook dat helpt de groei van algen tegen te gaan.

Dennis

koivriend
Joppa

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 28 juni 2007, 21:35:28 »

Ja en flink ook je moet ze uit de grond halen dit geld trouwens voor elke plant.Anders krijg je wat Dennis zij.
« Laatste verandering: 28 juni 2007, 21:37:24 door koivriend » Gelogd

tom1963
Tyuppa

Leeftijd: 44
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 4 mei 2008, 23:22:02 »

Ik weet niet of je waterlelie het overleeft heeft maar bij mij heeft hij in stukje van mijn vijver gestaan van 15cm diep .
Dat stuk van de vijver is afgelopen winter totaal dicht gevroren en zie daar hij komt weer gewoon op dus je kunt wel zeggen dat ze best wel hard zijn .
Maureen
Kokugyo

Leeftijd: 46
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 13 mei 2008, 10:31:19 »

Voor de kenners onder ons van nimphea ,Ik zag in Mechelen een blauwe waterlelie staan maar wist van vroeger dat het bijna onmogelijk is om deze varieteiten te houden in onze vijvers daar het problemen geeft met het zonlicht en uv straling,het is zelfs geprobeerd in en serre maar te vergeefs.Het heen waar ik nu over schrijf is al een tiental jaren geleden,dus kan het zijn dat ze met het kweken ervan veel verbeterd zijn .
Laat de meningen maar komen .
groetjes snakky

Hoi Snakky,

Heb je er ook een mooie foto van gemaakt........................laat maar zien dan.

Groetjes Maureen
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: