KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
9 januari 2009, 14:29:05 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Er zijn wat mogelijkheden toegevoegd aan het forum, klik hier voor de aanpassingen.

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Hoe Qbak bouwen?  (gelezen 334 keer)
Jelle Bijker
Tyuppa

Bekijk profiel
« Gepost op: 3 december 2008, 14:39:06 »

hallo dames en heren,

in een eerder topic van mij heeft u inmiddels kunnen lezen dat de planvorming voor de vijverbouw inmiddels is gestart. echter.... voordat ik de vijver wil gaan aanleggen wil ik eigenlijk beginnen met een Qbak/opgroeibak. nu ben ik mij momenteel aan het orienteren over hoe ik dat ding het beste zou kunnen realiseren en ik heb jullie advies nodig over een constructiemethode.

het is de bedoeling dat de bak deels in de grond (ca. 80 cm) en deels daarboven (ca. 100 cm) gaat komen, met een bruto breedte van circa 180 cm en een lengte van ergens tussen de 3 en 3,5 meter. het is niet de bedoeling dat er in het midden van de lengte een dwarsverbinding komt die de twee lange zijden met elkaar verbind (lastig met scheppen etc.). over de bak wil ik een afgesloten huisje/schuur/kas bouwen en het gehaal zal verwarmd kunnen worden.

de grote vraag is nu hoe ik bovenstaand zo eenvoudig, en goedkoop, mogelijk realiseer, waarbij e.e.a. uiteraard stevig moet zijn (niet bezwijken onder de waterdruk of de gronddruk als de bak leeg is), geisoleerd moet zijn en het (als het even kan) mogelijk moet zijn om op de wanden van de bak de overkapping te realiseren. (dus eerst nog een stukkie wand erop en dan een dak. als het even kan wil ik niet naast de wanden van de bak een tweede muur neer hoeven zetten.)

volgens mij zijn er een aantal opties.
1. betonnen vloer storten, wanden metselen van betonblokken, daarna isolatie tegen de muren plakken (binnenkant). grote nadeel is volgens mij dat dit erg dikke muren oplevert en dus binnen de gegeven bruto maten een mindere inhoud.
2. betonnen vloer storten, sandwichpanelen met hoek- en U-profielen. (zeg maar conform de bak van G.O. Ogon op dit forum).
3. een kant en klare HDPE bak, buitenlangs isoleren. nadeel is waarschijnlijk de prijs en het feit dat ik niet op de bovenrand van de bak door kan bouwen met de kapconstructie. ook moet deze nogal zwaar van uitvoering zijn omdat de hoogte boven maaiveld en de lengte van meer dan 3 meter zware eisen stelt.
4. houten damwanden (laten) slaan en die aan de binnenkant isoleren. dit is volgens mij echter een erg dure oplossing.
5. een frame timmeren van hout, met platen aan de binnen en buitenkant en daartussen isolatie. qua sterkte denk ik wel dat dit kan (kwestie van niet te mager inzetten qua hout).... zorgenkindje is de duurzaamheid... timmerhout rot nogal makkelijk onder de grond.

vragen.
bij optie 1, welke dikte stenen denken jullie dat ik gebruiken moet?
bij optie 2, welke dikte panelen heb ik voor deze lengte bak nodig? en wordt e.e.a. in totaal sterk genoeg zonder zeer zwaar stalen frame?
bij optie 5, hoe rotten te voorkomen.

algemeen:
ben ik nog (goede) opties vergeten?
welke optie heeft jullie voorkeur? (en waarom)

alvast bedankt voor de hulp en eventuele suggesties.
Jelle

Groetn ut Grun
GO Ogon
Saki Hikari Tategoi Competitie
Joppa

Leeftijd: 35
Mood:

Een koi is zo mooi als jij hem vind,niet een ander

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 3 december 2008, 16:06:44 »

Er zijn ook sandwich panelen van 15 cm dik, dit is zeer sterk en meteen geisoleerd, indien je eventueel u profielen laat zetten van wat dikker materiaal gaat dit echt niet buigen op drie meter met 1 mtr water kolom. tevens kan je op 15 cm nog wel een profiel kwijt om je wanden dan op te zetten voor je kas.

Mijn wanden zijn 120 cm hoog en met de standaard profielen gezet en alles is onderling vast gepopt en als je al voelt hoe sterk dit is.

Denk dat dit de beste/goedkoopste/duurzaamste oplossing is.

Groeten en succes, GO Ogon.
sofia
Kashira

Leeftijd: 33
Mood:

Ik heb niks beters te doen

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 3 december 2008, 21:13:56 »

Hallo Jelle
Zelf ben ik hier ook een q bak aan het bouwen.
Deze zal ongeveer 1 meter in de grond komen en 50 cm daarboven de grote van de bak zal zijn 4x2.
Zelf kies ik voor optie één.
Waarom?Omdat dit volgens mij de sterkste constructie is,en je hierop heel makelijk kunt verder bouwen voor de schuur die erop komt.
De muren ga ik "steens"metselen dit wil zegen dat de lengte van de steen, de dikte van de muur wordt.
De bak ga ik ook aan de binnenkant isoleren.
Het probleem is echter wel dat isolatie en polyester niet samengaan.
Er zijn al wel wat oplossingen aangedragen.
Maar weet nog niet wat ik ga doen.
Je kunt natuurlijk ook gewoon rubberfolie gebruiken.
Succes met de bouw.
Jelle Bijker
Tyuppa

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 4 december 2008, 10:56:01 »

heren, dank voor de antwoorden.

voor beide methodes is het één en ander te zeggen, en ook de optie met een HDPE bak is nog volop in de race. bouwen in hout wordt m niet (denk ik nu) aangezien normaal hout te makkelijk rot in water/grond en damwanden naar verluid veel en veel te duur zijn.

GO Ogon, heb jij enig idee wat de prijzen voor dergelijke panelen zouden zijn?

dan is er nog het punt van de mogelijkheden om zelf e.e.a. te doen... met metselen (en/of hout) zie ik dit stukken beter zitten dan met staal... en dat zul je toch nodig hebben voor het verwerken van die panelen.

hoe meer ik over de diverse opties te weten kom hoe meer ik ervan overtuigd raak dat ze behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn. er zijn verschillen, maar alles heeft z'n voors en z'n tegens.

sofia, ben jij al begonnen met bouwen? ik zou anders graag eens komen kijken en bijpraten over e.e.a.

groet
jelle

Groetn ut Grun
Made in NL
Kashira

Leeftijd: 29
Mood:

PoWeRD By NeXuS

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 4 december 2008, 16:30:57 »

let wel op dat bij hoog grondwater als je een pe bak heb (beton kan in theorie ook) dat je wel wat water er in moet houden om je bak niet te laten drijven
je zou zeggen dit gebeurt niet zo snel maar het gaat sneller dan je denkt met een grote oppervlaktehet is als het ware gewoon een boot

PoWeRD By NeXuS
sofia
Kashira

Leeftijd: 33
Mood:

Ik heb niks beters te doen

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 4 december 2008, 16:59:44 »

Jelle ik ben nu aan het graven en ga deze week of volgende week betonstorten.
Het is te volgen op het topic"de vijver van sofia"
Je mag altijd komen kijken maar er is op dit moment nog niet veel te zien.
GO Ogon
Saki Hikari Tategoi Competitie
Joppa

Leeftijd: 35
Mood:

Een koi is zo mooi als jij hem vind,niet een ander

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 4 december 2008, 18:25:19 »

Met die panelen kan je ook alles zelf doen, ik doe dit ook en het valt allemaal reuze mee. Die panelen zijn zo sterk, dat je ze in jouw geval (80 cm in de grond en 100 erboven) niet extra hoeft te verstevigen, mijn bak is 120 cm boven de grond en 8 cm dik en hij geeft geen krimp als ik er met mijn volle gewicht tegenaan duw.
Kan je nagaan als je de 15 cm dikke variant gebruikt... Ga anders eens naar een handelaar toe en voel er eens aan.

Panelen zijn er vanaf enekel euro per vierkante mtr, het een en ander hangt af van de soort paneel die je wilt gebruiken.

Hier heb ik ze gehaald: http://link.marktplaats.nl/200373548

ps als je wilt kan je wel komen kijken en dan voel zelf maar eens hoe sterk dit is.

Groeten en succes, GO Ogon.
Jelle Bijker
Tyuppa

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 5 december 2008, 12:25:53 »

Made in NL, ik ben hiervan op de hoogte en zal er rekening mee houden. ik moet eigenlijk eerst eens uitzoeken hoe hoog het grondwater hier eigenlijk staat...  engel

Sofia, ik zal het topic zeker volgen. wellicht ook binnenkort eens in het echie! ik PB je wel als ik een kansje zie dat ik in de buurt kom.

GO Ogon, dank voor de verdere toelichting en de link. die woonplaats van jou... waar in de buurt is dat?

Groetn ut Grun
bremmert
Joppa

Leeftijd: 20
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 5 december 2008, 14:37:04 »

Hallo Jelle,

Ik ben ook bezig met de bouw van een quarantaine bak. Het skelet staat al, nu nog folie erin en het filterwerk bedenken. Ga ik volgende week mee beginnen. De bak is opgebouwd uit houten balken en betontriplex, staat overigens wel binnen in een geïsoleerde schuur. Zie
http://www.koi2000.com/forum/index.php/topic,1779.0.html.

Ik weet niet of het raadzaam is om zo'n bak onbehandeld buiten neer te zetten, met de nodige behandelingslaagjes zal de bak het wat langer uithouden denk ik. Ik kan je nog niet vertellen of de bak stevig genoeg is, er zit namelijk nog geen water in, maar dat is mijn zorg niet  Knipoog

Succes met brainstormen!

Gr,

Bram
Jelle Bijker
Tyuppa

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 5 december 2008, 15:46:32 »

hey Bram,

ik had je topic al gezien... ziet er goed uit.

ik denk inderdaad niet dat zo'n soort constructie bij uitstek geschikt is om deels in de grond te plaatsen.

ik ben benieuwd of ie sterk genoeg is.

Groetn ut Grun
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: