KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
9 januari 2009, 14:36:51 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Er zijn wat mogelijkheden toegevoegd aan het forum, klik hier voor de aanpassingen.

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: prijs op aanvraag  (gelezen 935 keer)
Fukarin
Joppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #30 Gepost op: 19 november 2008, 17:08:50 »

John,

Vooraleerst in dit inderdaad een leuke vraagstelling om eens aan de "kaak" te stellen en te polsen wat de hobbyisten hier van denken.

Voor mijzelf heb ik er geen moeite mee, ik weet als ik in de showvijver kijk bij mijn dealer, weet ik dat daar de wat duurdere koi zitten. Maar meestal heb ik naar de prijs van een bepaalde koi waar onze interesse naar uit gaat al in een mail, maar meestal telefonisch opgevraagd.

Als je wat langer in de koihobby zit, kan jezelf al aardig prijs/kwaliteit inschatten, in ieder geval zit ik er nooit ver naast wat een bepaalde koi moet kosten. Daarom schrik ik ook wel eens danig wat sommige dealers durven vragen voor een koi die dat zeker niet waard zijn .Er worden zeker wel eens bedragen gevraagd waar ik van denk "heb je koorts?" Je weet dan vanzelf of je met een dealer hebt die verstand heeft van zaken of niet  Knipoog

Maar op bepaalde bakken zou het zeker handig kunnen zijn om de prijs erbij te vermelden, zeker als ze allemaal 1 prijs hebben. Voor de wat grotere koi is dan ondoenelijk, soms ligt er wel eens een mapje met foto's en de prijs van koi die in die bepaalde bak zwemmen. Is ook wel een handig systeem.

Voor wat betreft het doorberekenen van een jaar mudpond in Japan, kan ik zeggen dat dat bij de prijs van de koi inzit voor 1 jaar en op risico van de dealer. Mocht je nog 1 jaar mudpond voor je koi willen, indien de koi door de dealer en kweker daar geschikt voor geacht wordt, dan is dat mogelijk natuurlijk, maar wel op eigen risico. Ik praat hierin voor mijn dealer, ik weet niet hoe dat bij andere dealers geregeld is, ik kan mij voorstellen dat ieder zijn eigen regels hierin hanteerd.

Het is inderdaad heel moedig van Gerwin van Relaxxen om hierop te reageren, hij is op zich nog niet zo lang bezig als dealer en zoekt ook zijn weg hierin. Maar als hij een vaste klantenkring om zich heen gaat bouwen, en de prijs/kwaliteit van zijn koi in evenwicht zijn, gaan ze terugkomen. En als de koi die gekocht zijn zich goed evolueren in de toekomst gaan ze dat zeker doen. Wat hem zeker gaat lukken, want hij koopt hele mooi koi in.

In het begin van de hobby kochten wij ook wel eens wat duurdere koi bij bepaalde dealers die zich na een tijd van 1 a 2 jaar slecht evolueerden, daar ga je dan niet meer naar terug om nog eens een koi te kopen. Deze koi werden dan de hemel geprezen als tategoi, en toen onze onkunde meegerekend ga je in dat enthousiasme mee.
Maar als wat langer in de hobby zit, kan je dat aardig zelf inschatten. Ook ik heb wel eens bij een bepaalde koi waarvan ik de prijs gevraagd heb bij mijn dealer, dat ik dat gewoon een te hoog bedrag vind voor die desbetreffende koi. Maar wellicht zal er een klant zijn die dat er wel voor wil neerleggen.

Daarom kan je ook beter een goede band opbouwen met 1 of 2 dealers waar je koi koopt, je leert elkaar dan ook wat beter kennen en hij weet wat voor bepaalde koi je zoekt en wat je verwachtingen zijn van zo'n koi in de toekomst.

mvg,
Ingrid
Made in NL
Kashira

Leeftijd: 29
Mood:

PoWeRD By NeXuS

Bekijk profiel
« Antwoord #31 Gepost op: 19 november 2008, 20:07:01 »

dit vindt ik een mooi antwoord fukarin

PoWeRD By NeXuS
RelaxZen
Kego
*

Bekijk profiel
« Antwoord #32 Gepost op: 20 november 2008, 15:14:05 »

Hoi Ingrid,

Mooi verwoord. Heb er nagenoeg niets aan toe te voegen.
Vat het trouwens als een groot compliment op, om van jou te horen dat ik mooie vissen heb ingekocht!

Wat je zegt over dure koi, die het niet brachten, dat geldt eigenlijk ook wel voor de dealers zelf denk ik. Ook bij dealers is het vaak afwachten of de dure koi die ze gekocht hebben het ook waar maakt na een jaartje mudpond. Als ik naar mijn eigen kijk en op diverse fora, dan zie ik dure vissen voorbij komen, waarbij de een het beter gedaan heeft als de ander. Zo zijn er verrassingen in positieve en negatieve zin. Gelukkig wil ik haast zeggen, is het niet altijd te voorspellen. 

Groetjes,
Gerwin
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
  Print  

Ga naar: