KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
8 januari 2009, 13:27:23 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Weblog Holland's next Koi model

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: kant en klaar of toch niet?  (gelezen 1015 keer)
Fr@n$
Saki Hikari Tategoi Competitie
Joppa

Leeftijd: 45
Mood:

Ik met mr.Aoki en mr. Marudo

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 16 oktober 2008, 20:56:43 »

Hallo Leon,
Klinkt allemaal heel mooi.
Verkoop van koi met een filter en ingedraaid filtermateriaal en zelfs tot en met het vervoer prima voor elkaar.
Maar wat gebeurd er daarna?
Ik denk dat dit in de praktijk niet zal gaan werken, want wie heeft bij aankoop van zijn filter, deze dezelfde dag nog draaiende? Ik igg niet.
Van de bacterie populatie zal dan niets meer over zijn gebleven en is de moeite voor niets geweest.
(òf je moet ze ook voorlichting geven hoe ze deze bacteriën zolang goed kunnen houden dmv een in zichzelf draaiend filter met ammoniak druppelaar, zoals Ewit al aangaf.)
Ik denk ook niet dat er sprake is van onvoldoende voorlichting bij koidealers vwb dat een filter ingedraaid moet zijn/worden, òf waarom een koidealer het op deze manier zou doen. Waarschijnlijk toch, omdat het niet in de praktijk werkt?
Mijn mening blijft dat je toch beter bacteriën erbij kunt verkopen; Bactoplus, Biogro123, HOK, Microbe Lift of andere.
En ... om de waterwaardes te meten gelijk een testkoffer. Knipoog
Tegelijkertijd ben ik wel benieuwd of het op jouw manier in de praktijk gaat lukken. (Hou ons svp op de hoogte.)
Maar, hoe je het ook doet, Leon; héél véél succes toegewenst!

Mvg,
Frans.

P.s. Ik bedenk nog even; òf ze moeten eerst het filter/pomp/uvc e.d. aansluiten en als dit alles draait, dan weer bij jouw langs komen om de koi en het ingedraaide filtermateriaal op te halen. Dan ... moet het m.i. wel kunnen werken. Knipoog
ewit
Kashira

Leeftijd: 43
Mood:

100 % koi verslaafd.

Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 16 oktober 2008, 22:04:57 »

Misschien het filtermedia pas ophalen NA installatie van het filter? Of anders in een kuip plaatsen, en iedere 4 uur water uit de vijver erbij doen? Voor alles is een oplossing, al blijft het een beetje pionierswerk. Mocht een eventuele koper toch overgaan tot aanschaf van een filter en ingedraaid medium, en is deze al in het bezit van een vijver zonder filtering, hang je gewoon de matten in de vijver en kunnen ze gelijk doen waar ze voor aangekocht zijn. Omzetten.
leon
Joppa

Leeftijd: 44
Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 30 november 2008, 22:41:28 »

Hierbij een update van hetgeen wat ik wilde gaan proberen.
Namelijk een filtersysteem te kunnen leveren met werkende bakterieen.

Ruim een maand geleden heb ik een 20-tal vijvermandjes gevuld met lava-steen en bakterieen over de lava verdeeld. ( Bactoplus gel )
De vijvermandjes zijn daarna met een deksel gesloten en heb ik de mandjes in diverse filtersgeplaatst. (Meerkamerfilters die op dit moment draaien).
Daarnaast ook enkele stukken japanse matten in blokjes gesneden en ook geplaatst in een werkend filter.
Over een maand ga ik eerst kijken wat het resutaat zal zijn van de bakterieen op de lava in de mandjes in hoevere deze " aanwezig " zijn.
Daarna zullen deze vervoerd worden naar Warschau naar een koiwinkel ( ongeveer 6 tot 8 rijuren via de binnenwegen ) en zullen de mandjes in een nieuw filter worden gestopt waarna koi in de bakken worden gezet waar dat filter is op aan gesloten.

Mandjes zullen worden vervoert in plasticzakken waar zuurstof zal worden bijgevoegd.
Foto van de mandjes heb ik bijgevoegd.
D-man
Kashira

Leeftijd: 24
Mood:

Ik ben mij er eentje...

Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 30 november 2008, 22:42:36 »

interessant om te volgen...ben erg benieuwd..denk persoonlijk dat dit wel werkt...
ewit
Kashira

Leeftijd: 43
Mood:

100 % koi verslaafd.

Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 1 december 2008, 15:06:26 »

Hee Leon. Het heeft je niet losgelaten lees ik. Mooi zo. Maar nu lees ik dat je mandjes met vulling in je filters hebt geplaatst. Om de bacterien daar op te laten groeien, heb je wel vervuilers nodig. Koi dus. Aangenomen dat er ammonium en nitraat wordt verkregen voor de bacteriedragers via de koi en uitwerpselen, zullen deze kolonie,s gaan zorgen voor een gezonde omzetting. Argo, zij zulen zich aanpassen en richten naar het aanbod van vervuiling. Nu komt het volgende. Er komen klanten die een filter willen hebben MET ingedraaid materiaal. Je zal dan wel moeten waken dat er biocarier wegvalt, en daarop anticiperen door het voeren terug te schroefen, eventueel vaker te verversen, en biocarrier terug te plaatsen om de koi ,welke achterblijven gezond te houden. Eigenlijk wordt je buffer minder. Hoe ga je dit aanpakken? Heb je daar al een oplossing voor bedacht? Ook zal je moeten waken vor het meereizen van pathogene ziekteverwekkers, waar jouw koi geen last van hadden, maar die in warschau voor problemen kunnen zorgen. Maar de eerste stap naar een ingedraaid filter is gezet. Chapeau. Veel succes , en ik blijft het volgen.           ewit
leon
Joppa

Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 1 december 2008, 16:40:22 »

Hallo Ewit,

daar haal je  punten aan waar we mee bezig zijn.
De pathogene ziekteverwerkers dat is denk ik even " koffiedik " kijken wat er gaat gebeuren.
Ik weet dat dat een probleem kan zijn/worden.
Het ligt in de bedoeling om enkel bij mij ingekochte koi dus op hetzelfde filtermateriaal te laten draaien. We zullen daar ook andere koi die niet bij mij zijn ingekocht toch bijzetten om te kijken of dus de " andere koi " problemen krijgt.

Leon
wilfried
Joppa

Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 1 december 2008, 16:57:52 »

Leon hoe ga je meten dat de baccie erin blijven cq "doorgroeien"?
leon
Joppa

Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 1 december 2008, 17:39:15 »

Hallo Wilfried,

Dat ga ik meten o.a. door de " biobart ".
Echter om een redelijk goed beeld te krijgen zal ik in het labaratorium hier van de watermaatschappij laten proberen te meten de hoeveelheid bakterien die aanwezig is.
Z'n onderzoek kost ongeveer 100 zloty' s ( rond de 30 euro ).
Hierdoor kan men een redelijke schatting maken van de bakterienhuishouding die aanwezig zal zijn.

Je moet het hele  " experiment " zien als:
Bakterien uit een filter nemen en deze worden in een ander filter geplaatst en moeten daar hun werk voortzetten.
In dit geval zijn er dus mandjes met lavasteen en blokjes Japanse mat in een filtergeplaatst die hier normaal draait. Er zijn/worden bakterien aan toegevoegd en de mandjes draaien gewoon in het systeem mee. Er zullen dus zich ook bakterien gaan vastzetten op de lava in de mandjes. En deze zouden dus in theorie hun werk en groeien moeten kunnen voortzetten in een ander filter.

Leon
wilfried
Joppa

Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 1 december 2008, 17:58:28 »

Ben benieuwd.
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: