KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
21 november 2008, 14:48:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Er zijn wat mogelijkheden toegevoegd aan het forum, klik hier voor de aanpassingen.

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: kant en klaar of toch niet?  (gelezen 566 keer)
leon
Joppa

Leeftijd: 44
Mood:

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 10 oktober 2008, 21:05:38 »

Zoals jullie al in een ander topic hebben kunnen lezen heb ik een groothandel in koi en aanverwante artikelen in Polen.

Een probleem waar ik tegen aanloop is dat er veel mensen koi willen kopen en direct in hun vijver willen plaatsen waar men net een filter heeft geplaatst of bij het kopen van de koi ook een filter koopt voor hun vijver. Zoals we allemaal weten heeft het filter de tijd nodig om te rijpen voordat de bacie' s hun werk naar behoren kunnen gaan uitvoeren.

Het idee is om een speciale bak vol met Japanse matten te laten draaien en/of lava/glafoam etc.
Stel ik start zo'n bak vandaag op en laat deze enkele maanden draaien met enkele koi erin zodat de bacie' s gevoed worden. In theorie c.q de praktijk zullen de bacie' s dus gaan werken. Stel er komt een klant die geen werkend filter heeft, een filter koopt en ook gelijk of Japanse matten, lava, glafoam en ga zo maar door erbij koopt die dus al werken.

M.a.w. de klant koopt koi en gelijk ook werkend filter materiaal ( werkende bacie' s ) en zou dus in theorie een direct werkend filter hebben.
Dus zou het nut hebben om een speciale bak te laten draaien om filter materiaal op te starten voor de verkoop.

Wat zijn jullie meningen daarover?

Groet,

Leon

Made in NL
Kashira

Leeftijd: 29
Mood:

PoWeRD By NeXuS

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 10 oktober 2008, 22:37:19 »

je probleem is dat je je filtermedia dan wel nat moet houden en niet te warm of koud mag laten worden lijkt mij
en voor een bedrijf in nederland is dit geen doen dan moet je wel erg veel filtermateriaal inlaten draaien
waar ook veel vis in zit want al die bacterien moeten wel voedsel krijgen
of je moet grote bakken water vervuilen met VEEL amoniak

lijkt mij een slecht idee

PoWeRD By NeXuS
Fr@n$
Saki Hikari Tategoi Competitie
Joppa

Leeftijd: 45
Mood:

Ik met mr.Aoki en mr. Marudo

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 10 oktober 2008, 22:48:34 »

Lijkt mij ook Made in Nl.
Voor mijn quarantaine bak laat ik wel altijd japanse matten in mijn filter meelopen, maar denk dat het voor de handel niet echt werkt. Het idee is wel goed trouwens Leon, maar m.i. kan je beter goede aanverwante produkten (bacteriën) uit een fles erbij verkopen en in beginsel niet teveel koi laten aanschaffen (komen ze nog eens terug  voor aanschaf van koi èn bacteriën Knipoog).
Filtermedia in laten draaien heeft denk ik alleen zin voor een beadfilter/ bwb, daar dit lange tijd nodig heeft voor hechting vd bacteriën.
Veel succes.

Mvg,
Frans.
ewit
Kashira

Leeftijd: 42
Mood:

100 % koi verslaafd.

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 10 oktober 2008, 23:16:35 »

Het is wel mogelijk. Alleen zou ik er dan geen vis inzetten om de baccie's te kweken, maar een ammoniak druppelaar.Deze vul je gewoon met huishoudammoniak. Dit om een eventuele besmetting tegen te gaan. De matten zijn dan schoon, ingedraaid en met de juiste zorg te conserveren voor verkoop bij een filter.     ewit
kama
Joppa

Leeftijd: 49
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 12 oktober 2008, 11:31:50 »

Beste Leon het idee is best goed maar ik heb het wel eens gedaan met de quarantaine bak met 3 kleine koi op 1000 liter
kreeg toch een  kleine amoniak en wat hoge nitriet piek was na twee weken wel weg maar toch, ik denk dat het ook aan het water van de vijver ligt
is niet rijp.
maar het filter is wel eerder rijp dat ben ik met je eens als ze maar binnen de twee uur ingezet kan worden
en om twee dagen het water testen en bij verhoging nitrificerende bacterien toe voegen bv nitrifix TAKAZUMI of Nite-out II van microbe-lift en klein beetje te voeren elke dag en dit te verhogen naar mate met de kwalitiet van het water
dat is naar mijn mening en ervaring om een snelle opstart te krijgen  Knipoog

Groetje karst

記者発表会では"インテル Atom プロセッサー"を搭載した端末のデモも行われた。ここではそ...
leon
Joppa

Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 12 oktober 2008, 13:50:50 »

Bedankt voor de reactie's die er nu al zijn.

Het is wel een probleem waar ik toch veel mee te maken krijg, namelijk mensen komen kijken en willen dan vaak koi kopen.
Vaak als ik navraagd doe of ze een filter hebben ja of nee is het antwoordt toch vaak: nee.
Ik leg mensen dus uit dat een filter toch wel nodig is en probeer eigenlijk de mensen te vertellen om dan toch maar geen koi te kopen nu.

Maar zoals het vaak is, wil men niet wachten en toch koi kopen. Ik probeer dan uiteraard ook een filter mee te verkopen maar weet in mijn achterhoofd al dat dat ook niets helpt, want het filter werkt niet.
Kan ik het gedaan krijgen dat ik naast de filter ook direct werkend filtermedia ( werkende bacterieen ) mee kan leveren dan zou men in theorie over een " werkend " filter beschikken.

Uiteraard verkoop ik ook aanverwante produkten zoals bakterieen etc. die men moet toevoegen aan het filter, maar ook deze zullen moeten "rijpen".

Ik zit na te denken over wat Ewit schreef, namelijk een ammoniadruppelaar te gaan gebruiken en om zo over werkend filtermatriaal te kunnen beschikken bestemd voor de verkoop.

Leon
Made in NL
Kashira

Mood:

PoWeRD By NeXuS

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 12 oktober 2008, 13:59:55 »

Bij Bactoplus denkt u al snel, Bacteriën! Niets is minder waar.

Echter Bactoplus is veel meer dan alleen bacteriën.

Bactoplus is vanaf 2008 uitgebreid met een uniek filtermedium met of zonder bacteriën.

De Bactoplus Pearls en Cubes.

De Gel Cubes met bacteriën zijn speciaal geschikt voor in het filter door middel van een bijgeleverd net.

De Gel Beads met bacteriën speciaal geschikt voor het Bead filter.

En de PSB Gel Cubes met een fotosynthetische bacterie vormt een zwevend filtersysteem.

De Pearls en Cubes zijn ook verkrijgbaar zonder bacteriën die kunnen worden aangevuld in het filter of door toevoeging met de bekende Bactoplus bacteriën tot het gewenste resultaat kunnen leiden.\

het dit ff gecopiert bij bactoplus want ik realiseer me net dat ingedraait media al bestaat leon  Knipoog

PoWeRD By NeXuS
leon
Joppa

Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 12 oktober 2008, 14:15:13 »

Hallo Made in NL,

Ja ik heb deze ook in het assortiment zitten hier in Polen.
Ik heb er ook een fototje van.
Alle drie de soorten: beadpearls, cubes en fotosynthetische verkoop ik hier in Polen.
Alleen wat ik van deze artikelen weet is dat ook deze tijd nodig hebben om te " rijpen " voordat ze actief zijn.

Binnenkort gaan we ook verkopen hier in Polen: Biogro
De wikkels worden op dit moment vertaald.

Ik weet eigenlijk niet of er wel bakterieen te koop zijn die direct werken. Meestal hebben ze tijd nodig om actief te worden.
Want anders zou het toch betekenen dat je gerust een filter kunt kopen,  diverse koi, werkende bacterieen erbij toevoegen en zou je in theorie een werkend filter hebben. Dan zouden we niet meer een filter moeten laten indraaien voordat we koi in de vijver plaatsen, toch Huh? Huh?
Made in NL
Kashira

Mood:

PoWeRD By NeXuS

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 12 oktober 2008, 17:02:51 »

elk filter MOET indraaien op de een of andere manier
in theorie kan je net als wat ewit zegt met een druppelaar met amoniak een filter indraaien maar ik denk dat de filtermedia dusdanig duur wordt dat je het haast niet verkoopt
en dan nog heb je nooit een ingedraaid filter omdat de bacterien zich aanpassen aan het voedsel wat ze krijgen
en weinig koi is weinig voedsel om het zo maar te zeggen

PoWeRD By NeXuS
Fred Stork
Redactie
Mekiki

Leeftijd: 48
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 13 oktober 2008, 21:08:47 »

Op zich een ceatief idee om compleet ingedraaid filtermateriaal met een filter te verkopen.
Wat is me afvraag is .... Hoe verpak je dit filtermateriaal en hoe gedragen de baccies zich als deze gedurende enige tijd geen stromend water met zuurstof krijgen.   
D-man
Kashira

Leeftijd: 24
Mood:

Ik ben mij er eentje...

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 13 oktober 2008, 22:03:27 »

wat ik wel weet is dat je met gewoon huishoudammonia een filter heel goed in kan laten draaien...
het vervoer van het filtermedium zal inderdaad wel lastig zijn..belangrijk hierbij zal inderdaad het zuurstofgehalte evenals de niet al teveel schommelende temperatuur zijn...
ewit
Kashira

Leeftijd: 42
Mood:

100 % koi verslaafd.

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 14 oktober 2008, 15:55:34 »

zolang de ingedraaide media vochtig blijft en er lucht in de zak zit, kunnen ze best wel een tijdje zonder. Mochten  er een paar baccie's afsterven, zal de rest zich snel herpakken in een filter. Door beweging in de zak zal het water zich toch vermengen met lucht en zuurstof, en kunnen de bacteriën zuurstof tot zich nemen.......lijkt mij....
Fred Stork
Redactie
Mekiki

Leeftijd: 48
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 14 oktober 2008, 17:00:50 »

Ben dat wel met je eens Ewit. Het filtermedium in een plastic zak, wat vocht en net als bij transport van koi, vullen met zuurstof zal de baccies een aardige mogelijkheid geven om een poosje te overleven. 
D-man
Kashira

Leeftijd: 24
Mood:

Ik ben mij er eentje...

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 14 oktober 2008, 17:52:18 »

Ben dat wel met je eens Ewit. Het filtermedium in een plastic zak, wat vocht en net als bij transport van koi, vullen met zuurstof zal de baccies een aardige mogelijkheid geven om een poosje te overleven. 

ik ben ook overtuigd  Grijns
maar ff zonder gekheid..ik denk ook dat het best kan op die manier!
leon
Joppa

Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 16 oktober 2008, 12:55:53 »

Dat was ook mijn idee om eventueel ingedraaid filtermateriaal in een  plastic zak te verpakken, wat zuurstof erbij.
En inderdaad door het geklots in de zak komt er dus wel zuurstof bij de baccies.

Ik heb ook in Nederland nooit gehoord dat bijv. een koidealer dit op deze manier doet, want ik weet dat hetzelfde probleem ook wel in Nederland zal voorkomen, mensen die met de koihobby beginnen en koi willen kopen hebben zich onvoldoende laten inlichten en weten bijv. niet dat een filter " ingedraaid " moet zijn.
Maar in theorie dus zou het moeten kunnen.

Ik neem aan dat koidealers hier ook wel eens hebben over nagedacht om filtermateriaal te laten " indraaien " en krijgt men een klant die koi wil kopen, een filter koopt en men kan dan ook gelijk filtermateriaal verkopen voor betreffende filtersysteem opdat men direct een draaiend filtersysteem heeft.
Maar ik heb nog nooit gehoord dat een koidealer hier aan doet.

Maar ik ga het proberen. Ik laat een bak draaien met divers filtermateriaal waar de baccies zich op kunnen hechten.
Over een 2-tal maanden wil ik dan kijken of de baccies hun werk doen door ze in een filter te plaatsen met een bak waar koi' s inzitten.

Leon
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: