KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
5 december 2008, 18:39:09 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Weblog Holland's next Koi model

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: verwarming ja of nee?  (gelezen 1314 keer)
marco wink
Kokugyo

Leeftijd: 35
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #60 Gepost op: 7 oktober 2008, 14:52:02 »

Gelukkig heeft ieder een eigen mening Tiebo, en alles heeft z'n voor en tegen.
Een vijver vol rust en gezonde koi dat is wat een ieder wil, en hoe je het doet? als je het maar doet.

Genkie dene
Fukarin
Joppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #61 Gepost op: 7 oktober 2008, 16:29:00 »

Wij zeggen ja  Grijns tegen de vijver verwarmen, wij gaan dit nu alweer voor de 3e winter doen, wij willen het rendement van onze koi eruit halen in de eerste paar jaren dat zij nog groei hebben, daarna zullen wij wat lager gaan verwarmen dan 15 gr. Ik denk dat de ondergrens dan 8 gr. gaat zijn. In de winter zijn sommige koi zijn op de 15 gr. toch nog zo'n 3 cm gegroeid.

Het grootste gedeelte zitten wij op 15 gr. afgelopen februari hebben wij een paar weken op 10 graden gezeten daarna weer naar de 15 gr. en in het voorjaar snel naar de 18 gr. en zoals Marco al opnoemde. Wij hebben de vijver vandaag alweer overkapt. We zitten nu nog op 18 gr, en gaan later in het jaar langzaam zo begin november langzaam naar de 15 gr, zakken.

Om op de 12 gr. te gaan zitten is zoals Marco ook al opnoemde geen goede keuze, ivm. weerstandsniveau van je koi, dan kan je beter op de 8 gr. gaan zitten..

gr,
Ingrid

zalm
Tyuppa

Bekijk profiel
« Antwoord #62 Gepost op: 7 oktober 2008, 17:15:00 »

Ingrid c.q. Marco,

Met de opmerking van Ingrid reverend naar jouw opmerking  ´Om op de 12 gr. te gaan zitten is zoals Marco ook al opnoemde geen goede keuze, ivm. weerstandsniveau van je koi, dan kan je beter op de 8 gr. gaan zitten..´
Ben ik het niet helemaal eens als het het tenminste hebt over het naseizoen.
De 10 tot 15 graden grens in het voorseizoen kan problemen opleveren als er er een strenge winter is geweest en de koi uit hun reserves hebben moeten putten.
In het naseizoen heb je dit probleem niet omdat de koi over voldoende reserves beschikken en is het aanhouden op 12 graden dus geen enkel probleem. Bijkomende voordeel is dat de koi beperkt gevoerd kunnen blijven worden zodat hij niet verzwakt.
Als je dus in staat ben de vijver op bv 12 graden te houden dan heb je in het voorjaar ook veel minder problemen. Problemen onstaan alleen in het voorjaar indien de koi zijn verzwakt en de parasitaire druk toeneemt.

Joop

Made in NL
Kashira

Leeftijd: 29
Mood:

PoWeRD By NeXuS

Bekijk profiel
« Antwoord #63 Gepost op: 7 oktober 2008, 17:20:15 »

klopt joop volgens mij halen ze 2 dingen door elkaar

PoWeRD By NeXuS
Fukarin
Joppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #64 Gepost op: 7 oktober 2008, 17:54:58 »

Joop,

Er zit zeker wat in wat jij zegt om op die 12 gr, te blijven zitten met je koi, de koi komen tenslotte weldoorvoed de zomer uit en gaan het najaar en dan de winter in, je voert ze minder, maar toch langzaam wordt de weerstand op die 12 gr. minder, het immuumsysteem van de koi is dan toch uitgeschakeld, de parasitaire druk blijft. Wij vinden het toch veiliger op die 15 graden te gaan zitten, waardoor het immuunsysteem weer volldig werkt van de koi...het is zeker al 2 winters goed gegaan..

Ingrid

marco wink
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #65 Gepost op: 7 oktober 2008, 18:11:08 »

@ made in nl .
welke dingen halen we door elkaar?

door de temp te laten zakken naar 8 graden laten we ook de parasitaire druk zakken.
vissen verliezen, goed doorvoed of niet, altijd een deel van hun weerstand terwijl op 12 graden de druk van parasieten blijft.
Ik ga niet beweren dat het altijd fout gaat, maar de kans op, is groter.

Aan de andere kant is het nadeel van verwarmen ,dat de vissen niet hun reserves hoeven aanspreken, en zo niet alles verbruiken.
Ook de vrouwtjes niet, waardoor de kans op kuitophoping in het voorjaar vergroot word.

Genkie dene
zalm
Tyuppa

Bekijk profiel
« Antwoord #66 Gepost op: 7 oktober 2008, 19:21:24 »

Even voor de duidelijkheid de door mij genoemde 12 graden is willekeurig gekozen.
Mijn bedoeling was om duidelijk te maken dat een neergaande temperatuur in het najaar minder of zelf geen problemen opleverd. De stijgende temperatuur in het voorjaar wel, daarom is het zeer prettig als de 10 - 15 graden grens zo snel mogelijk wordt verlaten.
Los van een grotere parasitaire druk ligt dit hoofdzakelijk aan het feit dat er vaak veel te snel en te veel gevoerd gaat worden waardoor er problemen onstaan met de waterkwaliteit.
Een gezonde koi verliest in het najaar echt zijn weerstand niet.
Dit is ook makkelijk te onderbouwen want er bestaan in de regel geen najaarsproblemen maar bij velen wel voorjaarsproblemen.

Joop
Made in NL
Kashira

Leeftijd: 29
Mood:

PoWeRD By NeXuS

Bekijk profiel
« Antwoord #67 Gepost op: 7 oktober 2008, 21:43:21 »

ik ben geen dokter in kom uit de technische richting
maar wat mij logisch lijkt is als je een goede weerstan heb je beter af bent dan een lagen bij een bepaalde temperatuur

PoWeRD By NeXuS
marco wink
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #68 Gepost op: 7 oktober 2008, 22:18:49 »

Klopt helemaal Joop daarom zei ik ook of blijven verwarmen op 15 graden, dan hoef je er in het voorjaar niet meer overheen (het kritische punt dan he) Grijns

Genkie dene
Fred Stork
Redactie
Mekiki

Leeftijd: 48
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #69 Gepost op: 8 oktober 2008, 02:26:04 »

.........  Voorts kun je ze bij 12 graden wel wat voeren, wheatgerm of bijv medicarp ............

Effe de knuppel in het hoenderhok gooien met een bericht dat ikzelf afgelopen december in een andere topic heb geplaatst  Grijns

Ter complettering. De temperatuur van mijn water was toen 2,9 graden, is daarna zelfs onder de 2 graden gezakt en onze koi hebben de winter perfect doorstaan.

Over het voeren van koi in het algemeen zijn heel veel verschillende meningen en ook omtrent het al dan niet voeren in de winter in het bijzonder. Veel mensen denken dat je een koi 's-winters niet mag voeren, maar het tegendeel is waar.

Een koi is een koudbloedig dier en daarom gaat zijn stofwisseling in de winter omlaag. De hoeveelheid voer moet hierop worden aangepast en het aan te bieden voer moet lichtverteerbaar zijn. Ook in de vrije natuur azen karpers (tot genot van de wakvissers) nog bij de koudste temperaturen. Welliswaar veel minder, maar ze eten nog wel. Alleen al het feit dát ze nog eten zegt al genoeg. Koi die de hele winter gevoerd zijn, gaan sterker het voorjaar in.

De korrels week ik wel voor, zodat het geen extra energie kost om de harde korrels fijn te kauwen.

« Laatste verandering: 8 oktober 2008, 02:31:40 door Fred Stork » Gelogd
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omhoog
  Print  

Ga naar: