KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
21 november 2008, 13:49:25 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Weblog Holland's next Koi model

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 2 3 [4] 5   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: verwarming ja of nee?  (gelezen 1209 keer)
Darkles
Kokugyo

Leeftijd: 14
Mood:

MAD CARP :D

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #45 Gepost op: 5 oktober 2008, 23:53:59 »

2 lagen dus  engel

Fred Stork
Redactie
Mekiki

Leeftijd: 48
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #46 Gepost op: 5 oktober 2008, 23:54:59 »

Knipoog
marco wink
Kokugyo

Leeftijd: 35
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #47 Gepost op: 6 oktober 2008, 10:07:01 »

Hou er rekening mee dat als je ga verwarmen en afdekken, dat er een goede verluchting plaats vind.

Genkie dene
Darkles
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #48 Gepost op: 6 oktober 2008, 17:37:56 »

ik heb een sterke lucht opmp dus dat komt wel goed Brede lach

marco wink
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #49 Gepost op: 6 oktober 2008, 22:32:26 »

Dat bedoel ik dus niet!
Ik bedoelde meer dat als je gaat verwarmen onder een kap je condensvorming krijg, deze bevatten minder prettige stoffen, en als deze weer terug in je vijver druppelen gaan je waardes schommelen, en dat is niet goed.

Genkie dene
Darkles
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #50 Gepost op: 6 oktober 2008, 23:02:28 »

er komt een voer/kijk luikje dus dan zou ik die op kunnen laten? of overdag een waaier erin zetten

Tiebo
Saki Hikari Tategoi Competitie
Kokugyo

Leeftijd: 23
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #51 Gepost op: 7 oktober 2008, 00:36:52 »

Oké luitjes,

Even afwegen. Ik kan maximaal een 2kw verwarmingselement op mijn vijver hebben. Eigenlijk heb ik 3 kW nodig voor mijn 25 kuub, maar ik wil ook mijn water- en luchtpompen aanhouden de komende winter. op zich moet het geen probleem zijn, ik wil geen 40 graden stoken.

2 kW x de huidige energie dag/ nachttarief prijzen van Oxio:
2x 0,1988 (piek) x 16 uur =  x 30 dagen x 6 maanden = 1145,088
2x 0,1535 ( dal) x 08 uur =  x 30 dagen x 6 maanden =   442,08
442,08 + 1145,088 =

EURO 1587,168

Een aanzienlijk bedrag waarvoor je heel wat mooie koi kunt kopen. Maar indien geïsoleerd en overkapt en zonder al te ambitieuse doelen te stellen dan?
Wanneer je je vijver middels thermostaat niet meer verwarmd dan 5 graden ten opzichte van de buitentemperatuur en je vijver is geïsoleerd is het vrij irrealistisch te denk dat het element de gehele dag aan zal staan. Vooral 's nachts zal het apparaat dan zijn werk doen, maar overdag misschien maar 20 procent = 230 euro + 442 =

Euro 672

Dat klinkt al heel anders. Let wel, een en ander hangt af van heel veel verschillende factoren als isolatie, doelstelling en ligging van de vijver, waardoor het erg veel kan fluctureren. Indien je de beschikking hebt over een slimme meter van Oxio kun je ook online je verbruik bekijken en nadat je vijver eenmaal op de gewenste temperatuur is gebracht kun je na een proefweek direct aflezen op het internet wat het verwarmingselement doet ten opzichte van je energieverbruik. Vervolgens kun je snel een plusminuskostenplaatje berekenen en bepalen of het je de moeite waard is de gehele winter te verwarmen of om enkel in te kunnen grijpen bij schommelingen of een te lang aanhoudende winter.

Persoonlijk vind ik het eerste bedrag erg veel, maar kijk ik naar het tweede bedrag en ik bedenk erbij wat de waarde is van één mijner koi, dan moet ik toch concluderen dat ik dat er wel voor over heb, wetende dat ik de vissen dan nog een beetje op wheatgerm kan laten zitten, gedurende de winter nog een yugen kuurtje kan doen en ze wellicht in dat half jaar nog enkele centimeters pakken om vervolgens fit aan de zomer te kunnen beginnen.

Ik ga, wanneer mijn overkapping staat, bovenstaand experiment eens uitvoeren en kijken waar het schip strand. Bij mij zijn de factoren:
- beschutte ligging, steens gemetseld, overkapt, boven het maaiveld uit, bodem is een geelzandplaat.

Benieuwd of er meer mensen zich geroepen voelen en of wat ze ervan vinden.

mvg,

Tiebo
zalm
Zappa
**

Bekijk profiel
« Antwoord #52 Gepost op: 7 oktober 2008, 08:45:45 »

Tiebo,

Wat ik in je stukje mis is op welke temperatuur je de vijver wil houden. Dit is natuurlijk zeer bepalend of de 20 % regel die je aangeeft wel reeel is.
Ik zelf heb een 3kw verwarming op een 12 kub's vijver en om het verbruik in de gaten te houden heb ik verbruiksmeter op het desbetreffende stopcontact aangesloten. Hierop kan ik precies zien hoe lang de verwarming is aangeweest en hoeveel Kw er is verbruikt.

Hieruit blijkt dat ik om mijn vijver een 1/2 graad te verwarmen (in dit geval van 16,5 naar 17,0)
3,5 kw heb verbruikt in anderhalf uur.

Momenteel gebruik ik de verwarming om de tempeatuur van het vijverwater geleidelijk te laten zakken. Was het begin september 17 nu begin oktober 16.
Afhankelijk van het aantal keren en de duur van het aanslaan verlaag ik de termostaat zodat alles beheersbaar blijft.

Ik denk dat 442,08 euro erg weinig is voor 6 maanden.

Joop
Tiebo
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #53 Gepost op: 7 oktober 2008, 11:17:06 »

Beste Zalm,

Ik geef in mijn tekst aan dat dit alleen haalbaar is indien je niet meer dan 5 graden verwarmd dan dat de geldende minimum buitentemperatuur.
De minima temperatuur in de nacht scheelt meestal zo'n 5 tot 8 graden met de maxima overdag. Dit houdt in dat je verwarming overdag maar weinig hoeft te werken tijdens het piektarief en wat meet werkt tijdens de dal uren. Zo ga je het duurzaamst om met de energie, je portemonnaie en je vissen. Er ontstaan geen schommelingen in je biotoop omdat de strenge afkoelingen worden ondervonden en de kosten worden aanzienlijk gedrukt.

indien de temperaturen zich onder 0 gaan begeven is mijn advies de watertemperatuur op zo'n 6 garden te houden. Water kent zijn grootste dichtheid bij 4 graden celcius en aangezien een waterstof molecuul H2O is opgebouwd uit twee waterstofatomen en 1 zuurstofatoom kan water van 4 grdaen celcius met de grootste dichtheid ook de meeste zuurstofmoleculen bevatten per oppervlakte. Water wat kouder is dan 4 graden maakt danige aanspraak op de weerstand van de vissen en bevat daarbij minder zuurstof. Mijn advies is 8 graden de winter door. Dan heb je genoeg buffer en de vissen komen makkelijk de winter door.

Mvg,

Tiebo
marco wink
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #54 Gepost op: 7 oktober 2008, 11:35:57 »

Hier is de vijver de afgelopen 3 jaar, afgedekt nog nooit onder de 7 graden geweest.
Dus ik denk dat verwarmen dan de meeste geldverspilling is.
Mijn mening is je verwarmt rond de 15 graden of je verwarmt niet.
Spaar dan alle kosten en zorg dat je in het vroege voorjaar vrij snel naar de 18 graden kan,
om je bioloog zo een voorsprong te geven

Genkie dene
Fred Stork
Redactie
Mekiki

Leeftijd: 48
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #55 Gepost op: 7 oktober 2008, 11:44:55 »

Ben het een heel eind met Marco eens, alleen zou ik het op zo'n 12 graden houden. Die 3 graden minder scheelt aanzienlijk in de kosten en houdt ook alles "in beweging".

Afgelopen winter was de temperatuur van mijn onbedekte vijver een hele tijd zelfs onder de twee graden. Dat is al jaren zo en ze hebben het altijd prima doorstaan, maar dit jaar komt er zgaz toch een overkapping om ze te vrijwaren van die wel heel extreem lage watertemperaturen.   
« Laatste verandering: 7 oktober 2008, 11:49:21 door Fred Stork » Gelogd
Tiebo
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #56 Gepost op: 7 oktober 2008, 13:05:33 »

Oke Marco,

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Echter die 7 graden die door jou is beoogd zal afhankelijk zijn van de factoren als isolatie, beschutting, strengheid van de winter, boven maaiveld of niet. Wanneer een vijver door de overkapping niet onder de 7 graden komt heeft het betrekkelijk weinig zin om 8 graden te verwarmen, echter, wanneer de winter wel plots een stuk strenger wordt zul je blij zijn dat je het achter de hand hebt.
Niet iedereen heeft zijn vijver dusdanig geïsoleerd dat ze de 7 graden houden denk ik. Hier heb ik vooralsnog zelf geen ervaring mee en ga hierind dan ook even op jou af en ben dan ook nieuwschierignaar de factoren die bij jou heersen. Wanneer dit dus het geval is dat je niet onder de 7 graden komt dan is het nog niet nutteloos, je kunt je vijver voor dezelfde kosten verwarmen to 12 graden (+5). Dat is dan de pure winst die je haalt uit de isolatie. Bij 12 graden kun je zelfs lichtelijk voeren en indien goede kwaliteit zullen je vissen gewoon een paar centimeter pakken.

samen komen we er wel,

mvg,

Tiebo
marco wink
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #57 Gepost op: 7 oktober 2008, 13:37:42 »

Maar bij die 12 fraden zitten we weer met het probleem dat, het weerstandsniveau van de vissen al een stuk is afgezwakt en de para`s nog steeds actief zijn.
Bij 8 graden is ook het para gevaar geweken en bij 15 graden de weerstand van je vissen al weer opbouwende.

Genkie dene
Darkles
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #58 Gepost op: 7 oktober 2008, 14:35:24 »

hmmm ik heb na de speech van marco en tiebo over wogen het niet te doen.
misschien ga ik wel een over kapping maken.

Tiebo
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #59 Gepost op: 7 oktober 2008, 14:46:37 »

Marco,

Ik kan me enigzins vinden in jouw optiek mbt de bacteriedruk en para's maar ik ben wel van mening dat mijn vissen dat heel goed moeten kunnen hebben. Over twee weken krijgen ze nog een yugen kuurtje. Voorts kun je ze bij 12 graden wel wat voeren, wheatgerm of bijv medicarp. Ook zal ik waterwissels blijven toepassen al zal dat wel weer extra stookkosten tot gevolge hebben.

Maar als het nu haalbaar zou zijn zou ik ook stoken tot 15 graden hoor Marco.
Dan in de maand december de temp. geleidelijk terug brengen naar 8 graden celsius om de koi eens lekker te laten ontslakken en hun reserves wat te laten gebruiken.
En in maart weer geleidelijk opstoken tot 15 graden.

Ik moet eerst maar eens kijken wat mijn vijver straks gaat doen met overkapping zonder verwarming en dan eens kijken wat haalbaar en realistisch is met max 2kW. Feit blijft dat het een liefhebberij is. Het is een afweging die je moet maken. Je hebt de kosten van een overkapping en van het verwarmen. Je gooit er dus ook nog wat voer dat ook wat kost en je zult dus ook moeten verversen hetgeen ook nog steeds niet gratis is.

Heb je dan 5 koi van een paar tientjes dan zou ik het absoluut niet doen. Maar heb je een redelijke kwaliteit van koi met een danige waarde en met toekomstpotentieel dan ben je haast gek dat je het niet doet. Natuurlijk is er nog de emotionele waarde en wat als er een koi van 500 euro doodgaat? Had je dan maar verwarmd voor 600 euro...

Yes.. No.. Yes..No.. No.. yes...Did you ever had that feeling.........?   Knipoog

mvg,

Tiebo
Pagina's: 1 2 3 [4] 5   Omhoog
  Print  

Ga naar: