@Marco: je hebt gelijk...gooide even wat dingen door elkaar. Maar staat een beetje los van de discussie.
@Immi: Dat probleem met bodemdrain en draadalg gaf ik ook al aan, maar hij vertelde me dat ie geen bodemdrain kon plaatsen. Waarom dat niet kon is me niet helemaal duidelijk.
Maarja, toen ik hoorde van dit idee was het 1 dag voordat ze het beton kwamen storten. Kon hem us ook niet meer van gedachten laten veranderen.
Zolang ie me straks niet gaat bellen dat de boel zit verstopt vind ik het prima.

Heb hem als advies meegegeven om de buizen in de vijver nog niet te lijmen, zodat het altijd nog makkelijk is aan te passen mocht het inderdaad niet werken.
Toch was/ben ik wel benieuwd of meer mensen met dit systeem werken en wat hun bevindingen ervan zijn.
De dealer de dit had aangesmeerd gebruikt het zelf ook bij wat verkoopbakken (binnen dus) waar je dus toch al minder last heb van draadalg.
Zo zie je maar weer dat sommige dealers die al een tijd in 'het vak' zitten ook niet alles weten. Jammer dat daar een beginnend koi-liefhebber er de dupe van kan worden.