KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
5 december 2008, 18:36:25 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Er zijn wat mogelijkheden toegevoegd aan het forum, klik hier voor de aanpassingen.

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3 4 5   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: oase biotec 12 en 18  (gelezen 1610 keer)
marco wink
Kokugyo

Leeftijd: 35
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 7 september 2008, 13:53:04 »

Niet zo lang aan het typen geweest hoor, maar vond het wel zo prettig om het een en ander te onderbouwen.
Nu mijn vraag aan jou onderbouw de werking van een biotec eens?

Genkie dene
marco wink
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 8 september 2008, 09:13:54 »

Een beetje jammer dat ik nog geen reactie heb.

Genkie dene
dirk
Tyuppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 8 september 2008, 09:51:10 »

kijk maar op www.oase.nl
marco wink
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 8 september 2008, 10:09:24 »

Heb ik al gedaan ik heb ze zelfs een mailtje gestuurd, om mij eens uit te leggen wat z'n filter met een koivijver kan.
Uitgaande zonder planten en 1 volwassen vis 50 a 60 cm op 1000 liter water.
Ik heb nog geen bericht terug gehad.

ps ik zit hier niet om iemand af te zeiken omdat hij een ander filter gebruikt dan gewoon is in de koi wereld.

Maar uitgaande van 13 koi x 40 cm = 23,4 kg
Verdubbelen we dit is dat 46,8 kg (rekening houdend met de toekomst)
Heb je toch al snel z'n 150 vierkante meter bacterieel oppervlak nodig om de boel draaiende te houden.

dit is dan berekend op een ideaal voerpatroon van 2% dat houd dus in 468 gram voer per dag.
doen we dit met een optimaal voerpatroon van 3,5% zitten we dus op 819 gram voer per dag
zoals je ziet is dit wel iets meer, en daar moet je dus ook je bact opp op aanpassen.

De vraag is dus, kan een biotecfilter dit aan en wat is het bact opp van een biotecfilter.

Genkie dene
Yamabuki
Kego
*

Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 8 september 2008, 10:23:19 »

Heren,

Dit is een zinloze discussie.

Ieder filter, mits op de juiste manier gebruikt, werkt.
Koi houden is een aparte tak van sport. Dat vraagt om andere, lees extremere filtermethoden.

Onze koi gedeinen nu eenmaal alleen bij gezond water.
Ik heb in het verleden een Biotec 30 gehad, en deze filter werkte perfekt.
Je mag van oase zeggen wat je wilt, maar hun produkten zijn beter doordacht dan menig ander filter.
De waterstroming door een oase filter is perfect, en daardoor werkt zo'n filter weldegelijk.

Of een filter voldoende groot is voor een vijver, met visbezetting, en voergedrag van de eigenaar is een tweede.
Maar dat geld voor ieder filter.

Ik denk zelfs Marco dat het omslagpunt in jou vijver ook niet meer ver weg is.
Je filter is als ik het zo zie minder als een meter lang, en pakweg 70 centimeter breed.
Heb je de doorstroming wel eens onderzocht, als je een filter net als jij zo volledig vol stopt met matten.
Het risico is levensgroot dat je dode hoeken in je filter gaat krijgen, met alle negatieve gevolgen van dien.

Ik vind dat iedere verbetering aan een filter positief is.
Als iemand gelooft in een meerkamer, vortex, zeef, beadfiler, bubblebead, ultrabead of een Biotec, en hij wil uitbreiden dan is dat altijd een goed argument.
Afkraken is een zinloze doodmaker, waar niemand iets aan heeft.

Franc

marco wink
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 8 september 2008, 10:34:17 »

Mijn filter is zeer zeker toe aan vervanging, dat ga ik ook helemaal niet uit de weg (sterker nog daar ben ik al druk mee bezig)ik ga van 400 liter filter naar 1600 liter met de bijbehorende filterinhoud.
Juist omdat mijn filter te klein word ben ik druk bezig om naar de toekomst te kijken.
Vandaar dat zulke onderwerpen mij opvallen.
Dat elk filter dat op de markt komt werk, zal best wel, maar mensen die met een flinke vijver aan de slag zijn vertellen dat een biotec ook voor de toekomst een ideaal filter is gaat mij te ver.
hetgeen ik hier aanhaal is, een filter in welke vorm dan ook zal een goed bacterieel oppervlak moeten hebben om zijn werk te doen.
een goed voorfilter om de boel schoon te houden, en de juiste capaciteiten om tegenslagen op te vangen.

Genkie dene
dirk
Tyuppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 8 september 2008, 11:37:45 »

marco het systeem van oase is zo goed ontwikkelt dat het werkt,iedereen propt zijn kamerfilter zo vol dat de er bijna geen doorstroming meer in zit of iedergeval sterk vermindert en dat is ook niet goed en bij oase is dat goed afgestemd mits je een goeie pomp gebruikt uiteraard.
Pecheur
Joppa

Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 8 september 2008, 11:51:58 »

Ik heb nou niet het gevoel dat er iemand wordt afgekraakt vind dit wel een intressante discussie die iets toevoegt.

Ik vind de onderbouwing van Marco een duidelijke en is volgens mij eerder als positieve informatie bedoeld, en als Dirk daar niets mee wilt doen is dat zijn goed recht er wordt hem niets opgedrongen...toch?

Dirk kan jij mij vertellen hoe groot het oppervlak is in jou filter waar de bacterieen zich aan kunnen hechten?  

Groeten,

Jan (Pecheur)
GO Ogon
Saki Hikari Tategoi Competitie
Joppa

Mood:

Een koi is zo mooi als jij hem vind,niet een ander

Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 8 september 2008, 13:30:24 »

Citaat

juist niet, hierdoor gaat men juist beter nadenken over filters en de werking daarvan, simpelweg zeggen het werkt goed voldoet niet, probeer te onderbouwen waarom iets wel/niet werkt.

Groeten en succes, GO Ogon.
Pecheur
Joppa

Bekijk profiel
« Antwoord #24 Gepost op: 8 september 2008, 14:00:46 »

Helemaal mee eens GO Ogon.

Groet,
Jan (pecheur)
Yamabuki
Kego
*

Bekijk profiel
« Antwoord #25 Gepost op: 8 september 2008, 14:27:17 »

Even in het juiste perspectief:

Citaat

Deze zin is enkel en alleen maar terug te voeren op het eerste gedeelte van deze topic.
Waarin twee heren elkaar in de haren vliegen, cq zaken afkraken, ophemelen enz.

Wat ik probeer te zeggen: als een systeem goed draait ligt dat niet alleen aan een bepaald type filter, maar aan veel meer factoren.
Het uitbreiden van een filter door bijplaatsing van een tweede filter verhoogt hoe dan ook de filtercapaciteit.

Franc
marco wink
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #26 Gepost op: 8 september 2008, 14:37:10 »

marco het systeem van oase is zo goed ontwikkelt dat het werkt,iedereen propt zijn kamerfilter zo vol dat de er bijna geen doorstroming meer in zit of iedergeval sterk vermindert en dat is ook niet goed en bij oase is dat goed afgestemd mits je een goeie pomp gebruikt uiteraard.

Even over de doorstroming dan maar, een oase filter heeft een uitloop van 70 mm.
Dat van de meeste kamerfilters 110 mm, dat moet dan alvast opgelost zijn niet.
Volgens heb ik de japanse mat en matala mat om en om staan zodat ik een betere doorstroming heb en toch alle ruimte benut.(dus geen lege ruimte in mijn filter heb) Het bewegend bed mits in de juiste proporties bied geen weerstand omdat dit zwevend is.

Maar nog steeds even over het bact opp. wat is dat bij een biotec

Genkie dene
dirk
Tyuppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #27 Gepost op: 8 september 2008, 14:53:58 »

Ik zal hier proberen uit te leggen wat en hoe een biotecfilter werkt.
Nadat het water door de speciale zeef is gestroomd en daar met veel zuurstof is verrijkt,strommt het naar de daaronder liggende kamer en loopt door de filterzones naar de volgende filterfase(individuele kamer).
In de zuurstofarme zones van de filter(blauwe sponzen) en zuurstofarme zones (rode sponzen en individuele kamers) vermenigvuldigen zich de nitrosomonas en nitrobakterbacterien,en zorgen voor dat het giftige ammonuim eerst in nitriet,dan in nitraat en vervolgens in gasvormige stikstof verandert.

De bacterien vestigen zich in de sponzen en in het filtermateriaal van de individuele kamer.
Oase heeft deze kamer kort voor de uitgang zo genoemd,omdat ze weliswaar als standaarduitvoering voorzien is van speciaal substraat,maar het bied je ook de mogelijhkheid om er ander filtermateriaal in te zetten ,al naar gelang de toepassing.

Door het screenex -procede wordt er vooraf al zoveel grof vuil aan de circulatie onttrokken dat er nog maar ligt vervuild water door de filtersponzen stroomt en zo worden de reinigingsintervallen duidelijk verleng.
Dit is zo,n beetje de werking van het systeem en hier een paar foto,s erbij .
marco wink
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #28 Gepost op: 8 september 2008, 15:04:13 »

Tot zo ver alles duidelijk, maar nog een paar kleine vraagjes.

A) de filtersponsjes reinigen afgezien van nog een klein beetje vaste vuildeeltjes je ammoniak en nitriet
hiervoor staat een gegeven dat het bacterieel aanhechtingsoppervlak hoeveel is dit bij die sponsjes per vierkante
meter.

B) hoe kan het dat een filter altijd zuurstofrijk moet zijn en een biotec volgens jou zeggen met 2 zuurstofarme         
kamers werkt (het zuurstof wat een zeef opwekt is hier te verwaarlozen denk ik)

C) ik neem aan deels in een gasvormige stikstof of meet jij helemaal geen nitraat?

Genkie dene
dirk
Tyuppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #29 Gepost op: 8 september 2008, 15:16:30 »

vraag a kan ik geen antwoord op geven ,ik kan het netgens vinden en b de zuurstof is niet te verwaarlozen omdat onder de zeef een soort gaas zit die water laat druppelen op de sponzen zodat er meer zuurstof in komt en c ik meet geen nitraat.
Pagina's: 1 [2] 3 4 5   Omhoog
  Print  

Ga naar: