KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
21 november 2008, 13:28:19 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Weblog Holland's next Koi model

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Bekko ziek?  (gelezen 446 keer)
mh2004
Zappa
**

Bekijk profiel
« Gepost op: 23 augustus 2008, 09:24:59 »

Ik heb momenteel een 55 cm. grote Bekko (9 jaar oud) 3 weken in mijn nieuwe vijver zitten.
Deze vis heb ik van een buurman overgenomen en deed het vanaf de eerste dag goed.
Afstrijkje gemaakt en niks te zien bij het inzetten van de vis (hij pringt wel een keer of 2 a 3 per dag vanaf dag 1).
Sinds twee dagen is ie minder actief, mokt wat, en heeft achter op zijn lichaam een wat rood doorlopen plekje van 3x4 cm. en ook de rest van het lichaam is iets roder (bloedvaatjes).
Hij heeft vanaf de eerste dag gezelschap gehad van een paar Eurokoi, die er nu een week uit zijn.
Deze zijn vervangen door 4 kleine (12 cm.) Japanse koi, maar daaraan heeft ie geen gezelschap.
Wat kan er mis zijn met deze koi, ik hoop volgende week een paar extra vissen te kunnen aanschaffen zodat ie meer gezelschap heeft.
In het voorjaar wil ik dan mijn bestand nog meer uit gaan breiden.
mh2004
Zappa
**

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 23 augustus 2008, 12:56:13 »

Fofo...
sofia
Kashira

Leeftijd: 33
Mood:

Ik heb niks beters te doen

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 23 augustus 2008, 13:35:31 »

Het lijkt wel op stress maar een goede beoordeling kan ik niet geven vanaf een foto.
Heb je de waterwaardes al gemeten???
pieterb
Tyuppa

Leeftijd: Niet aanwezig
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 23 augustus 2008, 14:11:21 »

mee eens.......

stress.. even apart zetten kan wonderen doen maar kijk eerst 's naar je water
mh2004
Zappa
**

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 23 augustus 2008, 14:20:08 »

PH is 8.
Ammoniak en Nitriet zijn nihil, de vijver is 13,5 kuub en er zit een vis van 55 cm. en 4 van 12 cm. in dus dat kan ook niet anders.
tom1963
Tyuppa

Leeftijd: 45
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 23 augustus 2008, 22:45:27 »

Ik ga mee in de mening van Sofia maar ik lees ook dat er tussentijds wat gewisseld is met koi's in de vijver.
Het kan dus goed zijn dat er met de aanvoer van de wat klijnere koi's een parasiet is mee gekomen .
Laat dus voor dezekerhijd nogmaals een afstrijkje maken en je weet meer.

Gr. Tom

PS.Mooie bekko
mh2004
Zappa
**

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 29 augustus 2008, 09:45:19 »

Ik heb een afstrijkje gemaakt en de koi bleek huidwormen te hebben en op de beurze plek heb ik een ankerworm verwijdert.
De koi heeft aan de andere kant nu ook zo'n donkere beurze plek en op die plekken staan de schubben wat open, zouden dit kneuzingen van het springen (tegen de rand) kunnen zijn?
Tegen de huidwormen ben ik met Flubenol aan het kuren, 3 gr./kuub en dan doseren op dag 1 en dag 7.
Maar wat zijn verder alle do's en dont's?
Mag ik in de tussentijd voeren, uv aanzetten, water verversen etc.
sofia
Kashira

Leeftijd: 33
Mood:

Ik heb niks beters te doen

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 29 augustus 2008, 12:22:48 »

Met drie gram per m3 denk ik niet dat je de huidworm eraf krijgt zelf gebruik ik 6 gr per m3
De uv moet je uitlaten
Water verversen kan maar voeg dan wel weer flubenol toe.
Als je één m3 ververst voeg dan voor één m3 flubenol toe.
Het kan zijn dat door de beschadiging van parasieten en het schuren de vis
er een ontsteking ontstaat dit moet je goed in de gaten houden.
Als er nog geen ontsteking is onstaan kun je doormiddel van temperatuur verhoging en een probotica middel Annarex of pip de vis snel laten genezen.
Als er wel al een onsteking zit kun je de wond schoonmaken met waterstof en dan propulis erop spuiten.
Het allerbeste is om een koi dokter te laten komen.
midori
Joppa

Leeftijd: 19
Mood:

Wie het kleine niet eerd is het grote niet weerd

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 29 augustus 2008, 14:56:02 »

Bedenk wel dat ankerworm ( Lernea) eitjes legt die niet gevoelig zijn voor behandeling. Voor ankerworm kun je trichlorfon gebruiken, maar dit dood niet de eitjes. Meerdere keren behandelen dus. Diflubenzuron doet dit wel, maar als ik het goed heb is dit een organofosfaat. Dus het zou best kunnen dat dit spul in Nederland verboden is. Bovendien is een volwassen vrouwelijke ankerworm niet gevoelig voor behandeling. Het zijn trouwens ook alleen maar de vrouwtjes die als parasiet op de koi leven. Het vrouwtje leeft ongeveer 16 weken en kan om de 2 weken een duizendtal eitjes produceren. In het boek Medisch handboek koi wordt aangeraden om de vissen na 10 dagen weer te bekijken om te kijken of er geen ankerwormen zich aan de vis hebben bevestigd welke weer voor problemen kunnen zorgen. Kijk ook uit voor secundaire infecties. Ook staat erin dat groeiende ankerwormen 48 tot 72 uur nodig hebben om een gastheer te vinden, anders sterven ze. Dus misschien dat je de nog ontwikkelende ankerwormen en de tussenstadia van de worm, welke nog uit het eitje moeten komen kunt aanpakken door de vijver een lange tijd visvrij te houden. Je zou dan het water kunnen verwarmen in de lege vijver om de levenscyclus van de parasiet sneller te laten verlopen ( sneller metabolisme). De cyclus zal dan sneller stoppen door gebrek aan een gastheer.  Zorg dan wel voor een ruime q bak waar de vissen in kunnen verblijven. Natuurlijk moeten de vissen eerst worden ontdaan van ankerwormen en moeten de wonden worden verzorgd. Ook moet de q bak ruim genoeg zijn en een veilig en stabiel leefmilieu leveren voor de vissen. Je zou dus in de q bak gebruik kunnen maken van zeoliet. Ik zou geen filtermedia in de q bak doen, aangezien hier eitjes op kunnen zitten.

Dit is echter mijn interpretatie van de informatie die ik heb verzameld uit de koidokter en het medisch handboek koi.
« Laatste verandering: 29 augustus 2008, 15:02:04 door midori » Gelogd

Barrykoi
Moderator
Kokugyo

Leeftijd: 32
Mood:

Respect to the man in the icecream van!!!

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 30 augustus 2008, 10:19:43 »

Met drie gram per m3 denk ik niet dat je de huidworm eraf krijgt zelf gebruik ik 6 gr per m3

En zelfs dat is weinig.
Ik gebruik 8gram per m3 (dis is mij destijds door een koidokter verteld).
En het werkt prima.  Knipoog

Tijdens behandelen zou ik niet gaan verversen.
Lampen uitzetten, filter laten draaien en na een week pas gaan verversen.
Op die manier kan het medicijn zijn werk het beste doen.

Fr@n$
Saki Hikari Tategoi Competitie
Joppa

Leeftijd: 45
Mood:

Ik met mr.Aoki en mr. Marudo

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 30 augustus 2008, 13:26:27 »

En .... misschien wel bekend...: Zorg bij medicijn gebruik voor goede beluchting !!!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: