KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
5 december 2008, 18:50:05 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Er zijn wat mogelijkheden toegevoegd aan het forum, klik hier voor de aanpassingen.

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ik wil een c.v. ketel gebruiken voor de vijver, maar hoe te maken in de vijver?  (gelezen 817 keer)
steevie
Kego
*

Leeftijd: 33
Mood:

Bekijk profiel
« Gepost op: 19 augustus 2008, 21:03:12 »

Ik ben bezig met m`n eerste koi vijver, uberhaupt mijn eerste vijver. Ik wil het in een keer goed gaan doen, ik krijg een vijver van 26 kuub 2 drains, een skimmer. Ik heb de vijver al boven het maaiveld opgemetseld en nu ben ik tot de conclusie gekomen dat ik h`m met verwarming wil hebben, nu weet ik niet hoe je de verwarming in de vijver moet maken , vloerverwarming is geen optie omdat ik al gestort heb en mijn drains zitten dan te laag, en het lijkt me ook niet dat ik er een radiator in ga hangen.  Heb iets opgevangen over warmte wisselaars maar heb geen flauw idee hoe je dat de vijver in moet brengen . Zou iemand mij kunnen helpen of adviseren over hoe ik dit moet gaan aanpakken.
sofia
Kashira

Mood:

Ik heb niks beters te doen

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 19 augustus 2008, 21:27:02 »

Als je een warmte wisselaar gebruikt kun je deze zo tussen de aanvoerleiding maken en aansluiten op de cv.
De thermostaat heb ik in de zijkant van de uv gemaakt.
driessen5
Kego
*

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 19 augustus 2008, 21:54:26 »

Hallo,

Als je hem tussen de reguliere cv installatie plaatst dan heb je dus een thermostaat die op de temp. van het water reageert maar je hebt waarschijnlijk ook een thermostaat in de huiskamer hangen. Dan gaat het volgens mij dus niet echt werken, of zie ik het verkeerd?

groeten,

Peter
sofia
Kashira

Mood:

Ik heb niks beters te doen

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 19 augustus 2008, 22:07:31 »

Ik had even erbij moeten vertellen dat ik voor de vijver een aparte cv instalatie heb. Grrrr Grrrr
cupido
Joppa

Leeftijd: 34
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 19 augustus 2008, 22:14:45 »

Als je een warmte wisselaar gebruikt kun je deze zo tussen de aanvoerleiding maken en aansluiten op de cv.
De thermostaat heb ik in de zijkant van de uv gemaakt.

wat klinkt me dat toch allemaal bekend in de oren  Grijns sofia

@ steevie
ik weet niet of je dus je huis cv ketel gaat gebruiken of dat je een aparte ketel erbij neemt
als je de huis cvketel zou gebruiken dan zou je het op deze manier moeten doen, de cv ketel moet op een weersafhangkelijk systeem worden gemaakt, dit houd in dat je een buiten voeler krijgt deze meet de buiten temperatuur ,en aan de hand van deze temperatuur stookt de cv ketel het ketelwater naar een bepaald aantal graden.
je instalatie moet dan wel helemaal met thermostaat knoppen op de radiators zijn uitgevoerd anders smelt je weg in de vertrekken
dan ga je vervolgens met een aanvoer en retour leiding richting het filterhok  hier moet je een wrmtewissellaar plaatsen van bv phalen  ,deze word veelal in de zwembad industrie gebruikt en is van rvs is prima voor de vijver
het probleem is echter wel dat je een elektrische klep moet gebruiken om de warmtewisselaar te kortsluiten als de temperatuur is berijkt die ingesteld is op de thermostaat die de vijvertemperatuur meet.
deze themostaat moet dan het motertje van de klep aansturen  

optie 2
koop je een 2dehands ketel ,neem dan een hr type , ik kan je aanbevelen nefit of deze zijn in mijn ogen en ervaring het betrouwbaarst
een nefitturbo van 21 kw is al wel voldoende  [solotype zonder boiler dus ] ,heb je meer te besteden en wil je iets nieuwer kijk dan voor een nefit ecomline of  nefit smartline
deze ketel sluit je aan op de warmtewisselaar en met de thermostaat die ergens in de leiding zit waar het water uit de bodem binnenkomt [voor de wisselaar natuurlijk ]  regel je de temperatuur van het water deze kun je dan aansluiten op de aansluiting kamerthermostaat

ik hoop dat je er wat uit wijs kunt worden

Made in NL
Kashira

Leeftijd: 29
Mood:

PoWeRD By NeXuS

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 19 augustus 2008, 22:18:43 »

is tegenwoordig ook niet meer nodig
er is van gronotherm (of zoiets) een apparaatje wat je er tussen hangt om onafhankelijk te regelen

bv deze:

Warmte waar én wanneer u wenst
De juiste temperatuur, op de juiste plaats, op het juiste moment. Dat is waar het bij de Chronotherm-zone om draait. Dit nieuwe draadloze regelsysteem voor de verwarming verdeelt uw woning in twee apart te regelen zones met ieder een eigen verwarmingsbehoefte. Zo kunnen twee verwarmingszones naar keuze – bijvoorbeeld de woonkamer en de werkruimte aan huis - individueel ingesteld en geprogrammeerd worden. Iedere zone is daarbij onbeperkt uit te breiden met de draadloze radiatorregelaars HR80. Met het overzichtelijke bedieningspaneel stelt u het klokprogramma voor beide zones eenvoudig en efficiënt in.

De Chronotherm-zone werkt via een betrouwbare High Grade communicatie op 868 Mhz. Daar het systeem draadloos functioneert, is het installeren en in bedrijf nemen heel eenvoudig en blijft het nodige hak- en breekwerk u bespaard. En om het nog makkelijker te maken is de Chronotherm-zone al voorgeprogrammeerd met de meest voorkomende gebruikerswensen.
De voordelen zijn duidelijk. De Chronotherm-zone biedt meer comfort, bespaart energie, is eenvoudig te installeren en toe te passen in iedere woning!
Comfortabel wonen én werken
De Chronotherm-zone is speciaal ontworpen voor toepassingen als thuiswerken of woningen met een praktijk aan huis. Situaties waarbij op bepaalde tijden slechts een deel van de woning wordt gebruikt. Uw woning verwarmen met slechts één kamerthermostaat is eigenlijk hetzelfde als uw huis verlichten met maar één lichtschakelaar. Stelt u zich eens voor dat u uw licht overal in huis moeten laten branden, terwijl u het alleen in de woonkamer nodig heeft. Wat een verspilling van energie en wat een gebrek aan comfort!

De Chronotherm-zone regelt de verwarming van de woning per zone. Daardoor wordt werken en wonen onder één dak wel heel comfortabel! Want u bepaalt welke ruimte op welk tijdstip wordt verwarmd. En wanneer een ruimte geventileerd wordt, zet de Chronotherm-zone de verwarming in die ruimte automatisch uit. Zo gaat er geen kostbare energie verloren en bent u altijd verzekerd van een aangenaam binnenklimaat en een zo laag mogelijke energierekening.
Bovendien profiteert het milieu ook nog eens flink mee. Want minder energieverbuik betekent minder uitstoot van vervuilde deeltjes in de lucht.

Voor het individueel regelen van twee verwarmingszones;  
Eenvoudig te bedienen en te programmeren;  
Twee onafhankelijke weekprogramma’s (zone 1 / zone 2);  
Tot zes schakelpunten per dag;  
Tijdelijke afwijkingen en manuele instellingen mogelijk;  
Automatische verandering winter-/zomertijd;  
Draadloze ketelaansturing vanuit elke zone;  
Geen hak- en breekwerk nodig bij het installeren;  
Elke zone onbeperkt uitbreidbaar met draadloze HR80 radiatorregelaars;  
Voorgeprogrammeerde set, afgestemd op de meest voorkomende gebruikerswensen;
Tafelstandaard bijgeleverd.

De Chronotherm-zone is speciaal ontworpen voor toepassingen als thuiswerken of woningen met een praktijk aan huis. Situaties waarbij op bepaalde tijden slechts een deel van de woning wordt gebruikt. Uw woning verwarmen met slechts één kamerthermostaat is eigenlijk hetzelfde als uw huis verlichten met maar één lichtschakelaar. Stelt u zich eens voor dat u uw licht overal in huis moeten laten branden, terwijl u het alleen in de woonkamer nodig heeft. Wat een verspilling van energie en wat een gebrek aan comfort!

De Chronotherm-zone regelt de verwarming van de woning per zone. Daardoor wordt werken en wonen onder één dak wel heel comfortabel! Want u bepaalt welke ruimte op welk tijdstip wordt verwarmd. En wanneer een ruimte geventileerd wordt, zet de Chronotherm-zone de verwarming in die ruimte automatisch uit. Zo gaat er geen kostbare energie verloren en bent u altijd verzekerd van een aangenaam binnenklimaat en een zo laag mogelijke energierekening.
Bovendien profiteert het milieu ook nog eens flink mee. Want minder energieverbuik betekent minder uitstoot van vervuilde deeltjes in de lucht.

dus een extra ketel blijft je bespaart

er is ook een systeem die met 2 thermostaten kan werken kon m niet zo gauw vinden maar bestaat wel

PoWeRD By NeXuS
cupido
Joppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 19 augustus 2008, 22:23:28 »

is tegenwoordig ook niet meer nodig
er is van gronotherm (of zoiets) een apparaatje wat je er tussen hangt om onafhankelijk te regelen

bv deze:

Warmte waar én wanneer u wenst
De juiste temperatuur, op de juiste plaats, op het juiste moment. Dat is waar het bij de Chronotherm-zone om draait. Dit nieuwe draadloze regelsysteem voor de verwarming verdeelt uw woning in twee apart te regelen zones met ieder een eigen verwarmingsbehoefte. Zo kunnen twee verwarmingszones naar keuze – bijvoorbeeld de woonkamer en de werkruimte aan huis - individueel ingesteld en geprogrammeerd worden. Iedere zone is daarbij onbeperkt uit te breiden met de draadloze radiatorregelaars HR80. Met het overzichtelijke bedieningspaneel stelt u het klokprogramma voor beide zones eenvoudig en efficiënt in.

De Chronotherm-zone werkt via een betrouwbare High Grade communicatie op 868 Mhz. Daar het systeem draadloos functioneert, is het installeren en in bedrijf nemen heel eenvoudig en blijft het nodige hak- en breekwerk u bespaard. En om het nog makkelijker te maken is de Chronotherm-zone al voorgeprogrammeerd met de meest voorkomende gebruikerswensen.
De voordelen zijn duidelijk. De Chronotherm-zone biedt meer comfort, bespaart energie, is eenvoudig te installeren en toe te passen in iedere woning!

dus een extra ketel blijft je bespaart

er is ook een systeem die met 2 thermostaten kan werken kon m niet zo gauw vinden maar bestaat wel

ja maar dat houd dan wel in de je een apart kleppen systeem moet hebben bij de cv ketel  1 van het huis
en nummer 2 vanaf de cv naar de vijver toe zonderaftakkingen van radiators

dan werkt dit wel
Made in NL
Kashira

Mood:

PoWeRD By NeXuS

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 19 augustus 2008, 22:32:58 »

dat is toch geen probleem in en gemmiddeld huis?  Huh?

PoWeRD By NeXuS
cupido
Joppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 19 augustus 2008, 22:35:24 »

dat is toch geen probleem in en gemmiddeld huis?  Huh?

wel als je ketel boven zit ,dan moet je een nieuwe standleiding bouwen en leg dat maar eens uit aan de wederhelft  Huh?
maar inderdaad elk huis is anders
Made in NL
Kashira

Mood:

PoWeRD By NeXuS

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 20 augustus 2008, 09:19:03 »

dan heb je de verkeerde wederhelt misschien?  Knipoog
ik heb het geluk dat we het allebij even leuk vinden  engel
maar je heb gelijk als de ketel erg ver van de vijver zit dan wordt het ook een moeilijk verhaal

PoWeRD By NeXuS
IMMI
"At Your Service"
Moderator
Kashira

Mood:

alles komt goed

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 28 augustus 2008, 19:16:35 »

hier een schematische tekening van 2 groepen op 1 huisketel

beetje creatief denken

Herman

bekijk ook eens mijn site
cupido
Joppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 28 augustus 2008, 21:47:59 »

inderdaad immi zo moet het dan gaan worden
ik heb dit wel eens zo gemaakt voor een huis waar twee gezinnen in wonen
werkt perfect
IMMI
"At Your Service"
Moderator
Kashira

Mood:

alles komt goed

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 28 augustus 2008, 22:32:26 »

is wat omslachtig waardoor het velen afschrikt
maar de huidige cv ketels en de zachte winters, is het heel goed mogelijk
en ik denk nog voordeliger ook als 2 ketels

nou weet ik niet ofdat voor de particulier er makkelijk aan electrische kleppen te komen is en wat de prijzen daarvan zijn Huh?

Herman

bekijk ook eens mijn site
Made in NL
Kashira

Mood:

PoWeRD By NeXuS

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 29 augustus 2008, 14:54:27 »

dan sturen we jou wel een pb'tje Tong

PoWeRD By NeXuS
hessel
Kego
*

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 10 september 2008, 14:03:55 »

wie heeft er ervaringen met een zonnecollector voor verwarming in de winter v/d vijver want ik heb een nieuwe soort collector gezien die je vijver in de winter ook kan verwarmen lees dit verhaal van hier onder even]
De Meeste effeciënte zonne-energie Collectoren aan Concurrentiële prijzen!

U weet het best wel, zonne-energie is gratis en dit is enorm interessant met de stijgende energieprijzen! Maar al te vaak swingt de prijs voor deze alternatieve energie de pan uit, waardoor het niet meer interessant is om hierin te investeren. Wij maken zonne-energie voor u betaalbaar.

Onze collectoren behoren tot de top van Europa, met hun Duits zonne certificaat, volgens norm:EN 12975-1,2:2006

Wij maken gebruik van de nieuwste technologie: onze zonne collectoren zetten licht( infrarood en andere lichtstralen) om in warmte. Dit doen we aan de hand van zonne collectoren met vacuum tubes, deze hebben zomaar eventjes een lichtabsorbtie graad van 94%, wat maakt dat het zeer heet tot 190° kan worden in de tubes, zelfs al is het maar 3° buiten! Deze warmte wordt via geleiding in de opvangcollector overgedragen op het doorstromend water, dit water zal opnieuw gebruikt worden om andere toestellen zoals boilers, zwembaden, of CV verwarming.

Reeds in gebruik bij Miljoenen mensen in de Wereld!

Bovendien hoeft er niet noodzakelijk zonneschijn te zijn voor de werking van ons systeem, enkel daglicht volstaat! Zelfs bij 0°C halen we makkelijk een temperatuur van 140° in de tubes.
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: