KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
8 januari 2009, 14:26:21 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Weblog Holland's next Koi model

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Uitleg over bodemdrain(s), Beadfilter, Skimmer, voorfilter + evt planten filter  (gelezen 1202 keer)
pilske
Kokugyo

Leeftijd: 28
Mood:

Ik haat werkdagen die eindigen op een G

Bekijk profiel
« Gepost op: 5 augustus 2008, 13:00:22 »

naar aanleiding van onderstaande topics heb ik nog wat vragen ivm uitwerken van ontwerp van mijn toekomstige vijver:

Koi karper vijver maken: Waar allemaal rekening meehouden?]http://www.koi2000.com/forum/index.php/topic,1251.0.html]Koi karper vijver maken: Waar allemaal rekening meehouden?

Waarom kiezen voor meerkamerfilter of voor beatfilter?]http://www.koi2000.com/forum/index.php/topic,1809.0.html]Waarom kiezen voor meerkamerfilter of voor beatfilter?

* Het gaat toch een beadfilter worden met voorfilter (sieve)...nog geen idee welke, want wil daar nog info voor inwinnen hierop forum en bij koidealers etc. Dus alle tips zijn welkom, welke combinatie mogelijk is.
 Wat is het verschil tussen Econbead en Ultrabead? Energie zuiniger?
- Welk type je moet pakken is denk ik afhankelijk van m3 in je vijver?
- Voorfilters lees ik veel over Sieves ( Ultra Sieve etc), wie kan me hier eens wat meer uitleg over geven of tips.
Want geen idee hoe die dingen werken. Neem aan dat ze grote vuil afvangen zodat dit niet in beadfilter terecht komt.
Maar in bepaalde types zit ook veel verschil in...en welke past beste bij beadfilter? Kan iedere sieve op iedere beadfilter, of heb je speciale combinaties die het beste met elkaar werken?

* Skimmer: Deze moet neem ik aan aangesloten worden via een leiding rechtstreeks op filterlijn (Sieve, Beadfilter)?

* Wil afhankelijk van het ontwerp van de vijver wel gaan werken met een (beluchte) bodemdrain. Waar ligt de overgang van 1 bodemdrain naar 2 bodemdrains?  En als je 2 bodemdrains gebruikt, kan je deze wel beide laten uitkomen via een eigen pvc leiding op filtersysteem?
Stel het word een beluchte bodemdrain, waar nog extra rekening mee houden?

* Wil evt nog iets van een plantenfilter met watervalletje (net zoals vijver Timmy, zie foto) in mijn ontwerp meenemen.
Hier nog ergens rekening mee houden qua leiding werk en aansluiten op filterlijn?

* Heb ook ergens ooit gelezen dat je op bepaalde punten je aanvoer/afvoer het beste kan maken in je vijver ivm temperatuur wisselingen en wisselende waterlagen daardoor. Hoe diep is gebruikelijk deze te plaatsen in de vijver?

* Qua elektriciteit. Neem aan dus een extra groep aan laten leggen met eigen aardlek en evt krachtstroom mogelijkheid.

* Wil proberen te gaan werken met pvc leidingen doorsnede 63 als de graaf- en bouwwerkzaamheden toelaten. Is dit goed? Want hoorde laatst zoiets van Tiebo topic: Zijn dit goeie materialen om mee te nemen in ontwerp vijver?]http://www.koi2000.com/forum/index.php/topic,1814.0.html]Zijn dit goeie materialen om mee te nemen in ontwerp vijver?

* Als het goed is zal vijver ook gepolyestert gaan worden.

* wil evt in schuur een quarantinebak maken met opzetfilter, hier nog ergens rekening mee houden? Want dan moet op een apart systeem/Filter werken neem ik aan. Zie foto die ik van internet even gebruikt heb

« Laatste verandering: 5 augustus 2008, 13:11:42 door pilske » Gelogd

Ik haat werkdagen die eindigen met een G
pilske
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 5 augustus 2008, 13:21:22 »

las namelijk elders op een forum het volgende:

De afvalstoffen door de vissen(en hun voeding) geproduceerd is ammonium/ammoniak.25% van de afvalstoffen en 75% door de kieuwwerking.

Een plantenfilter verwerkt rechtstreeks ammonium/ammoniak. Een beatfilter zet dit om in nitriet en dan in nitraat.
De planten moeten het nitraat eerst weer omzetten om het te kunnen opnemen.
Het is dus beter de plantenfilter voor de beatfilter of enig ander bio-converter te zetten.
Dus is de opstelling
Zeef -->plantenfilter -_> beatfilter
volgens mij een betere oplossing.

Bron:http://vijverbibliotheek.org/ned/forum/printthread.php?t=3023&page=1&pp=15

marco wink
Kokugyo

Leeftijd: 35
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 5 augustus 2008, 22:59:43 »

Niet helemaal mee eens vuil water bevat ammo en nitriet.
Een bioloog (je filter dus) zet dit om in nitraat, daar leven je planten weer van, dus de volgorde moet zijn.
Sieve of makkie (bespaart je 400 euro) dan je filter welke het ook mogen zijn, dan je uv en dan je plantenfilter daarna retour in je vijver

Genkie dene
pilske
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 6 augustus 2008, 08:45:37 »

Niet helemaal mee eens vuil water bevat ammo en nitriet.
Een bioloog (je filter dus) zet dit om in nitraat, daar leven je planten weer van, dus de volgorde moet zijn.
Sieve of makkie (bespaart je 400 euro) dan je filter welke het ook mogen zijn, dan je uv en dan je plantenfilter daarna retour in je vijver

Wat is het verschil tussen makkie en Sieve? Want term makkie zegt me niks

marco wink
Kokugyo

Leeftijd: 35
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 6 augustus 2008, 16:45:34 »

Probeer het eens op de zoekterm makkie want er lopen hier meerdere topics over

Genkie dene
pilske
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 7 augustus 2008, 14:03:39 »

Nog weer iets waar ik achter ben gekomen wat ik in ontwerp mee wil nemen om te maken of in de toekomst te gaan maken.
Verwarming in de vijver
Want hoorde dat het het beste voor de koi is, dat de vijver niet onder de 8 graden komt in de winter...dit ivm geen verplichte winterslaap die je koi's oplegt, zodat ze stil op bodem gaan liggen en vatbaarder zijn voor ziektes.

Via mijn werk zou ik evt wel weer aan een warmtewisselaar kunnen komen, zoiets als hieronder:

Maar geen idee hoe je dit in opstelling mee moet nemen in ontwerp...Wat heb je hier nog extra voor nodig? Warm watervoorziening ( dus leiding werk van CV doortrekken de tuin in? Werkt dit op gas?

Want lees ook wel eens over pond heaters....werken die hetzelfde??

Darkles
Kokugyo

Leeftijd: 14
Mood:

MAD CARP :D

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 7 augustus 2008, 14:06:45 »

hoeveel kuub word je vijver want mijn vijver is 5 kuub en ik zou een 3kw heater nodig hebben heaters werken op stroom

pilske
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 7 augustus 2008, 14:10:59 »

hoeveel kuub word je vijver want mijn vijver is 5 kuub en ik zou een 3kw heater nodig hebben heaters werken op stroom

20 a 25 kuub ofzo zal die worden...zie maten boven in tekening

Darkles
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 7 augustus 2008, 14:12:45 »

om de optiemale werking te behouden zou je dan ronde de 8kw gaan zitten ik weet niet of je veel geld wilt besteden  engel

pilske
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 7 augustus 2008, 14:16:35 »

om de optiemale werking te behouden zou je dan ronde de 8kw gaan zitten ik weet niet of je veel geld wilt besteden  engel

Liefst zo min mogelijk geld besteden ( tjaa blij Hollander) maar weet dat in koi hobby goedkoop, duurkoop kan zijn.
Want investering kan zich bijv terug verdienen dat vissen na winterperiode niet snel ziektes kunnen oplopen, omdat ze stabiele temperatuur in vijver hebben, en bacterien/parasieten niet de overhand kunnen krijgen.
Daarom dat ik dit alles wat hier boven staat in mijn ontwerp mee wil nemen.
En al staat ontwerp dat ik eens ga rond kijken wat de kosten daarbij zijn etc en of dat haalbare kaart is.
Het is zo. Op filtermateriaal, UV, verwarming en evt ozon (via mijn werk) wil ik gewoon dat dit goed is en niet over een half jaar moet zeggen...had ik maar paar 100 euro meer uitgegeven.

Darkles
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 7 augustus 2008, 14:20:08 »

dan zou  ik toch voor de ketel gaan en niet voor stroom want het kost echt super duur hoor

pilske
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 8 augustus 2008, 11:47:45 »

Nu hoorde ik ook dat pompen met aansluiting van 63 duurder zullen zijn dan pompen van kleinere diameter aansluiting.
Wat maakt het verschil om bijv voor 63 of 50 te kiezen.
Is 50 ook niet voldoende?

draude
Joppa

Leeftijd: 37
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 8 augustus 2008, 12:29:07 »

Pilske,

misschien is het handiger dat je bij je in de buurt op zoek gaat naar koi vijvers en daar eens gaat kijken naar de filter installaties.

mijn persoonlijke mening is dat de manier van filtratie erg afhankelijk is van de persoonlijke voorkeur van een ieder.

Alles zelf in de praktijk zien werken is m.i. beter dan de theorie online lezen of meningen van anderen vragen/horen.

tis maar een tip :-)

pilske
Kokugyo

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 8 augustus 2008, 13:04:24 »

Pilske,

misschien is het handiger dat je bij je in de buurt op zoek gaat naar koi vijvers en daar eens gaat kijken naar de filter installaties.

mijn persoonlijke mening is dat de manier van filtratie erg afhankelijk is van de persoonlijke voorkeur van een ieder.

Alles zelf in de praktijk zien werken is m.i. beter dan de theorie online lezen of meningen van anderen vragen/horen.

tis maar een tip :-)

Dank je eduard. Ben ik ook volop mee bezig. Alle koi dealers in de buurt al af geweest, en daar zaken bekeken en besproken.
Ook bij diverse vijvers met div soorten filter materiaal gaan kijken.
Maar tjaa...hier zoveel mogelijk info vergaren is nooit weg...misschien zie ik iets over het hoofd waar ik geen rekening mee heb gehouden...ben dan blij als me iemand daarop kan wijzen.
Liever nu wat extra uitzoek werk of ideeen krijgen....dan volgend jaar er achter komen...had ik dat maar gedaan.

Ik weet het...dat is altijd mogelijk dat je iets niet goed hebt gedaan of vergeet...maar je verkleind de kans omdat je de materie beter gaat begrijpen en toe kan passen

sofia
Kashira

Leeftijd: 33
Mood:

Ik heb niks beters te doen

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 9 augustus 2008, 00:29:47 »

Verwarming is echt ideaal het voorkomt problemen en als je bijv een probleem met parasieten hebt kun je snel reageren zonder dat je eerst op de juiste temp moet wachten.
Zelf heb ik deze warmtewissellaar er ook tussen zitten en vind het een prima inverstering.
Al is het voorduurend verwarmen van de vijver niet best voor je portomonee. Grrrr Grrrr
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: