Konichiwa Bram,
Ogenki dess ka?
Dit is inderdaad een hele belevenis. Het sluit aan op je studie en hobby, een ideale combinatie. Ook de ervaringen in een ander land en cultuur zul je meenemen voor de rest van je leven. Het is simpel uitgelegd, je onderzoeksvraag, maar het zal zeker nog enige voeten in de aarde (mudpound) hebben. Een uiterst leerzaam gegeven om in het kader van een dergelijk onderzoek de invloeden van verschillende waardes terug te leiden naar de koi. Ik ben dan ook nieuwschierig of je al een idee hebt hoe dit op te gaan zetten. Heb je hiervoor middelen ter beschikking gesteld gekregen wellicht? En hoe bepaal je welke waarde je aan een gegeven kan koppelen. Drie maanden is voor een onderzoek natuurlijk relatief kort dus zul je ook gegevens elders weg moeten halen, hoe zie je het zelf voor je? Waar logeer je ergens in een hotel of gastgezin?
Je kunt Arcen dus nog net even meemaken. Mooi man en heb je de voorbereidingen al getroffen, misschien wel interessant om eens uit te leggen waar je aan moet denken als je naar Japan afreisd? En wat is je eigenlijke doel na je studie Bram? Wil je wellicht een koifarm beginnen of heel wat anders?
Hoe dan ook het wordt vast een onvergetelijke ervaring.
mvg,
Tiebo
Konnichi wa, hai genki Tiebo san desu wa?
Leuk om zo het Japans te oefenenen

Het is inderdaad heel makkelijk gezegd zo'n onderzoeksvraag. Het is ook niet mogelijk om alle facetten van een mudpond te onderzoeken. Ik wil vooral het water onderzoeken. Drie maanden voor een onderzoek is ook vrij kort. Veel zal dan ook uit literatuur gehaald worden en doormiddel van de literatuur wordt de 'ideale' waarde achterhaald. Dit analyseer ik dan op Marudo Koi Farm door deze waarden te testen.
Ik logeer, zoals het er nu uit ziet, bij Hirasawa san thuis. Dat is dan ook mijn gastgezin

.
Ik maak Arcen inderdaad nog mee, toch leuk net voor ik weg ga. Ik heb me voorbereidt door informatie te verzamelen over visum, vaccins, ticket en natuurlijk een klein beetje de taal. Voor een periode van minder dan 90 dagen is geen visum nodig. Vaccins zijn eveneens niet nodig.
Mijn doel na m'n studie, dat is een goede vraag. Ik wil in ieder geval nog verder studeren aan een universiteit. Dat wordt dan of de master Aquacultuur en Visserij aan Wageningen Universiteit of Diergeneeskunde gericht op vissen.
Het is leuk dat je het aanhaald, maar ik heb (nu) niet de intentie om te gaan kweken. Ik vind het leuker om mezelf te verdiepen in onderwerpen die nu nog vraagtekens oproepen bij menig visliefhebber. Daarom heb ik nu ook zo'n onderzoeksvraag bedacht, het is toch een onderwerp waar nog flink over gediscussieerd wordt.