Zo, het wordt weer eens tijd om hier te updaten. Ik heb nog geen vissen hier zwemmen, dat komt nog wel. Er zwemmen in ieder geval twee tosai van mij bij Marudo in Japan om door te groeien tot nisai (als het vrouwtjes zijn, tenminste). Dan heb ik de bak wel klaar. Sinds ik thuis ben is er nog niks aan de bak gedaan. Twee verstevigingsranden in plaats van de drie die ik in gedachten had. Dit komt omdat een buurman tijdens de constructie van de kransen van de bak toevallig zelf een balkje nodig had. Er was er dus een te weinig om er drie kransen van te maken... Maar ja, mijn pa die het gemaakt heeft, vertrouwd erop dat de bak stevig genoeg is. Als de bak uit elkaar klapt zeg ik dus gewoon dat hij er drie kransen omheen had moeten maken

De bak is dus klaar voor de folie en het filterwerk.
Het filterwerk zal gaan bestaan uit een zijdrain die met een haakse bocht net boven de bodem bevestigd wordt, die vervolgens, met of zonder voorfilter, via een pomp naar een trickel filter zal gaan. Geïnspireerd door Mike Snaden wil ik met Bacteria House van Momotaro gaan werken. Volgens verschillende bronnen is het niet nodig om een voorfilter voor een trickle gevuld met Bacteria House te hebben, kan iemand mij daar meer over vertellen? Ook is een stevige pomp die voor veel waterbeweging zorgt nodig, om de vuildeeltjes kapot te slaan op de Bacteria House. Hoe zit het dan met de fijne vuildeeltjes? Zullen die dan nog wel rondgepompt blijven worden, of worden deze opgenomen/aangekoekt op de Bacteria House? Wie kan me hier meer over vertellen?
Owja, wat is goede manier van verwarmen, zonder veel stookkosten? Dus geen elektrische heater en heb ook geen mogelijkheid om aan het gasnet aan te sluiten. Zou het een mogelijkheid zijn om met een houtkachel te stoken, en dan de hete afvoerbuizen door het water te laten lopen? Ben benieuwd naar jullie reacties!
Gr,
Bram
Indien je er een zware pomp opzet, dan wordt het vuil als het ware kapot geslagen op de bacteria house. Heterotrofen mineraliseren dan al het vuil naar ammoniak, wat weer wordt genitrificeerd tot nitraat. Door shear force en hopelijk vaak kleine beetjes voeren ontstaat een mooie homogene biofilm waar ook denitrificatie plaatsvindt. Zo werkt het dus in theorie. zelf houd ik er niet zo van om "stront" rond te pompen zonder mechanisch voorfilter. Naar mijn mening dient vast vuil zo snel mogelijk verwijderd te worden, voordat dit gemineraliseerd en genitrificeerd wordt. Je weet nooit hoe goed zo`n shower denitrificeerd. Je zult dus in een systeem met een bakkishower zonder voorfilter meer nitraat aantreffen dan in een systeem waarbij vuil wordt afgevangen en verwijderd voordat dit wordt gemineraliseerd. Athans dit is mijn hypothese. Meer vuil dat niet wordt verwijderd, maar wordt gemineraliseerd betekend meer heterotrofe bacterien in het systeem, wat meer zuurstof vergt. Nu zal er door de trickle zat zuurstof beschikbaar zijn, maar dan heb ik er persoonlijk toch liever een mechanisch filter voor die regelmatig wordt gereinigd. Dit betekend dat er met een mechanisch voorfilter meer vuil direct wordt verwijderd en niet wordt omgezet, waardoor het benodigde zuurstofgehalte voor de omzet van de afvalstoffen lager is dan bij een systeem dat vast al het vaste vuil omzet in anorganische verbindingen.
Zelf ga ik binnenkort aan de slag met een trickle voor mijn nieuwe q bak, voorafgaand aan een statisch bed die 2 a 3 maal per week wordt gereinigd. Minder vuil in het systeem betekend ook dat er minder zuurstof nodig is om dit af te breken, liever gezegd om te zetten tot andere verbindingen.
In theorie werkt een bakki zonder voorfilter heel mooi, maar je weet nooit hoe goed het systeem denitrificeerd.
Ik ga dus voor een trickle met denitrificerende eigenschappen, maar wel met een voorfilter, zodat minder vuil wordt gemineraliseerd, genitrificeerd en er dus ook minder nitraat ontstaat en er dus minder te denitrificeren valt. Een te hoog nitraatgehalte remt de groei en de kleurontwikkeling. Ik ga dus niet wachten todat er een stof ontstaat dat moeilijker geconcentreerd te verwijderen valt ( nitraat) dan een beetje 'stront' in een filterkamer. Waarom wachten totdat het wordt omgezet, voer het toch direct af.
Het schijnt dat bij een trickle zonder voorfilter het water een tijdje troebel is. Dit lijkt mij dan fijne vaste stof wat nog niet volledig is gemineraliseerd. Het lijkt me niet echt fijn om mijn koi aan veel bacteriehoudend zweefvuil bloot te stellen met onder andere aeromonas. Indien je vis een wondje heeft of een ontsteking, dan loopt je vis wel een hoger risico dat die wond gaat ontsteken of moeilijker geneest. Hij zit immers midden tussen de kleine organische deeltjes met onder andere aeromonas.
Dit is mijn insteek in deze kwestie, ben benieuwd naar de mening van anderen.