|
Fredjekoi
|
 |
« Gepost op: 10 juli 2008, 22:57:34 » |
|
Ik vind het altijd toch weer een risico om een afstrijkje te maken.
Ik ben weleens bang dat je met de scherpe hoeken van het glaasje de koi verwond. Als de koi rustig is, dan is er geen probleem, maar dat is niet altijd zo.
Tips?
Zonder verdoving wordt er altijd een afstrijkje gemaakt. Stel, je verdoofd de koi en dan een afstrijkje, heeft dat invloed op het onderzoek/parasieten met de microscoop?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IMMI
"At Your Service"
Moderator
Kashira

Leeftijd: 34
alles komt goed
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 10 juli 2008, 23:01:36 » |
|
er zijn mensen die een afstrijkje nemen met een theelepeltje
slijm van het lepeltje op het glaasje, dekglaasje erop en voila
of de verdovingsvloeistof invloed heeft op para's , ik zou het niet weten ikzelf gebruik enkel het glaasje, geen verdoving, wel even met 2en, dat werkt wat prettiger en rustiger
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
chrilikoi
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 10 juli 2008, 23:03:10 » |
|
Hoi hoi Er zijn ook van die spateltjes. weet alleen niet van welk merk.....  Groeten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sofia
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 10 juli 2008, 23:08:21 » |
|
Ik ben er nu één maal de mist mee ingegaan. Ik had de vis vast en wilde een afstrijkje maken. Gelijk dat ik wilde strijken spartelde de vis met als resultaat dat hij het glaasje op het oog kreeg. Nu is waarschijnlijk zijn oog beschadigd. Ik moet maar hoopen dat het goed komt. Verdoven voor een afstrijkje doe ik nooit daar heb ik geen goed gevoel bij.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fr@n$
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 11 juli 2008, 00:20:58 » |
|
Je kan ook eerst de koi rustig maken door hem een tijdje rondjes in de bowl te draaien (1 kant op). Hierdoor raakt hij even zijn oriëntatie kwijt, waarna je makkelijk een afstrijkje kunt maken. mvg. Frans
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D-man
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 11 juli 2008, 20:36:08 » |
|
Wat ik hier altijd voor gebruik is iets dat iedereen wel in huis heeft... een kaartje die altijd bij planten in zit..die dingen waar op staat welke plant het is... heel flexibel kunststof...dus beschadigt er nooit een vis mee! heb dit geleerd van iemand met enorm veel vijver/filterkennis..evenals een redelijke koikennis... werkt super en is safe!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ewit
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 11 juli 2008, 21:49:33 » |
|
stond er laatst bij dat iemans dezelfde vraag stelde aan de koiarts ( meggie ). Antwoord was duidelijk. de randen van de glaasjes zijn niet geslepen, maar rond afgevlakt. Je zou er de koi nooit mee kunnen verwonden. Mits je andere glaasjes hebt, welke niet zijn afgevlakt natuurlijk. Dit zou je dus kunnen controleren bij je eigen glaasjes.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
midori
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 11 juli 2008, 22:17:27 » |
|
Ik strijk ze nu af met m`n oude amicon pasje, dat werkt prima 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Barrykoi
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 11 juli 2008, 22:33:42 » |
|
Als een koi echt TE wild doet dan vraag ik mijn vriendin, of de mensen waar ik dan toevallig voor een kva-bezoek ben, te helpen. 1 de koi vasthouden bij kop en staart en de ander (ikzelf meestal) maakt dan een afstrijkje. Meestal bij de wat grotere jongens van 50+ is dit geen probleem, die zijn over het algemeen wel iets rustiger.
En wat Frans zegt, dat werkt soms ook prima. Rondjes draaien in de bowl totdat ie zijn oriëntatie kwijt is.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredjekoi
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 18 juli 2008, 21:40:58 » |
|
Dit zijn de glaasjes die ik gebruik. Met deze scherpe hoeken kun je een koi wel verwonden/beschadigen. Ga toch wat anders proberen, speel op safe. Ik heb nu genoeg andere mogelijkheden, bedankt.
Het ronddraaien v/d koi doen we soms ook.
Iemand nog een idee? Zonder verdoving wordt er altijd een afstrijkje gemaakt. Stel, je verdoofd de koi en dan een afstrijkje, heeft dat invloed op het onderzoek/parasieten met de microscoop?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tiebo
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 18 juli 2008, 21:48:59 » |
|
Mijn idee is om het glassje gewoon dusdanig tussen duim en wijsvinger te houden zodat alleen de rand vrij komt om te schrapen, kan bijna niet fout gaan. Doorschieten is onmogelijk en je kunt je vingers ook terstond intrekken. Je moet het glaasje gewoon goed vasthouden en toch je aandacht bij de koi houden.
begrijp de angst
mvg,
Tiebo
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kcv
Kego
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 18 juli 2008, 22:57:06 » |
|
Hou de Koi met de buik omhoog op zijn rug dus en hij blijft liggen whala
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
midori
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 18 juli 2008, 23:42:21 » |
|
Als er bij ons klanten komen met een vis op het werk dan draai ik de vis altijd een paar keer rond en pak ik de vis met mijn linkerhand zo vast dat een borstvin tussen mijn wijsvinger en middelvinger zit en ik met mijn duim de vis meer bij de kieuwdeksels vastheb. ( daar is hij het ruwst) de rest van het lichaam rust meer op mijn handpalm. Zo gaat het meestal wel goed. Bij grotere koi trek ik de vis gewoon even omhoog om snel een afstrijkje langs de bovenkant van de huid vlak achter de kieuw en over de rug te maken.
Op het werk strijk ik wel gewoon af met glaasjes en doe dit altijd met de korte kant.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jomy
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 19 juli 2008, 00:35:56 » |
|
Eerlijk is eerlijk. Ik heb niet alle berichtjes gelezen, maar ik gebruik (bij een "wilde" vis) een plastic koffie lepeltje. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bremmert
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 19 juli 2008, 19:06:31 » |
|
Als er bij ons klanten komen met een vis op het werk dan draai ik de vis altijd een paar keer rond en pak ik de vis met mijn linkerhand zo vast dat een borstvin tussen mijn wijsvinger en middelvinger zit en ik met mijn duim de vis meer bij de kieuwdeksels vastheb. ( daar is hij het ruwst) de rest van het lichaam rust meer op mijn handpalm. Zo gaat het meestal wel goed. Bij grotere koi trek ik de vis gewoon even omhoog om snel een afstrijkje langs de bovenkant van de huid vlak achter de kieuw en over de rug te maken.
Op het werk strijk ik wel gewoon af met glaasjes en doe dit altijd met de korte kant.
Goede tips om de vis te kalmeren en de vis vast te houden, zou houd ik ze meestal ook vast. De korte kant van een objectglaasje is juist het gevaarlijkst, dan heb je juist de grootste kans op verwondingen bij de Koi! Door het met de lange kant te doen raken de hoeken de vis eigenlijk niet en heb je maar een kleine kans op verwonding indien de vis raar gaat doen. Ik heb ook al een heleboel afstrijkjes gemaakt en nog nooit een vis beschadigd door het met de lange kant te doen. Neem gewoon de tijd, laat de vis tot rust komen als ie wild is en afstrijken maar.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|