KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
5 december 2008, 18:59:44 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Weblog Holland's next Koi model

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: quarantaine procedure  (gelezen 2198 keer)
magoi
Joppa

Leeftijd: 32

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 5 juli 2007, 11:10:51 »

Over een quarantaine procedure zijn veel misverstanden en misopvattingen.
Door een gebrek aan quarantaine zijn ook veel problemen ontstaan in vijvers die vrij simpel voorkomen hadden kunnen worden en wat soms heeft geleid tot het overlijden van het totale bestand in de vijver.
Ik wil niet zeggen dat je met een juiste quarantaine alles kunt vookomen maar wel erg veel,ook over de tijd dat een quarantaine periode moet zijn veel uit een lopende opvattingen.
De meeste dealers hanteren een periode van 3 weken voordat de vissen in de verkoop gaan,persoonlijk vindt ik dat aan de korte kant maar wel begrijpelijk.
De dealer heeft ook niet alle ruimte om alle nieuwe koi maanden in quarantaine te houden en veel langer heeft volgens mij ook geen nut, bij de dealer.
Je zult bij een juiste quarantaine procedure ook een koi uit je eigen bestand moeten gebruiken.

Een quarantaine periode ziet er bij mij als volgt uit
De Qbak is het gehele jaar door bewoont door een paar kleine gezelschapvisjes.
Of het nu een paar kleine koi zijn of een paar goudvisjesmaakt niet uit als de koi maar niet alleen in de bak zit.
Het voordeel dat de bak het hele jaar door bewoont wordt is dat die dan ook ten alle tijden direct inzetbaar is tijdens problemen en dus niet eerst opgestart hoeft te worden.ja het heeft extra kosten maar wat maakt dat 1500 liter pompje nu uit als je naar de totale stroom rekening kijkt.

De nieuw aangeschafte koi word bij gezet in de Qbak.
Vervolgens begin ik direct het water te verwarmen tot 24/25 graden,dat is de ideale temperatuur voor khv(niet tegen)
met een maximum van 2 graden per dag.
Ze blijven minimaal 2 tot 3 weken op die temperatuur.
Vervolgens laat ik de temperatuur zakken tot vijver temperatuur(maximaal 2graden per dag) en plaats ik een kleine koi uit de vijver bij in de Qbak en laat ik de temperatuur weer stijgen tot 24/25 graden (maximaal 2 graden per dag)en blijven ze daar weer 2 weken op.
Het laten schommelen van de temperatuur is niet om khv extra te trickeren,volgens de khv onderzoeken is dat niet nodig want het zou ook bij een constante temperatuur boven de 21 graden ook wel uitbreken,je zult de temperatuur wel moeten aanpassen om de test koi uit de vijver bij te zetten in de Qbak

Zijn er in die tijd geen problemen onstaan in de Qbak acht ik het redelijk veilig om de nieuwe koi in de vijver te plaatsen.
Natuurlijk is het geen 100% zekerheid maar die heb je nooit,sommigen zullen de Q periode te kort vinden maar wat is lang genoeg,ik ken gevallen waar een bacterieel probleem met de nieuwe koi pas na 6 maand na buiten kwam en khv problemen na een aantal jaren.

Er is natuurlijk wel de regel dat je Qbak voldoende groot is voor de te plaatsen vis,een bak van 600 liter is te klein voor een koi van 60 cm maar groot genoeg om een koi van 30 cm en een paar kleine test visjes te huisvesten voor een aantal weken.
Wil je weinig onderhoud aan de permanent bewoonde Qbak kies dan voor een aantal goudvisjes als gezelschap visjes die maken nu eenmaal minder rommel.
Maar het kan ook erg interesant zijn en leerzaam om een paar kleine koi op te kweken om te kijken of je een goede keuze hebt gemaakt met het selecteren.
Hou er wel ten alle tijden rekening mee dat de Qbak bedoelt is als qarantaine en er dus altijd voldoende plaats is om nieuwe koi of zieke koi in onder te brengen.

Ik ben benieuwd hou jullie tegen mijn quarantaine procedure aan kijken

Marco
Shintaro Koi Competitie
Joppa

Leeftijd: 37

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 5 juli 2007, 21:25:44 »

Niks mis mee als je het zo doet.

Ik hou de vissen altijd wat langer apart: de ervaring leert dat als je uitval hebt, dat je die in de eerste weken hebt, zeker bij jonkies. En ik koop voornamelijk jonkies. Afhankelijk van het seizoen blijven ze 2 maanden of langer binnen zitten. Maar nou heb ik ook wel een aardige quarantainevoorziening, dus dan kan het ook makkelijk. Twee profi bakken van 1,3 x 1,3 met bodempotten, een vortex en een bewegend bed er op, en wekelijks spoelen. Afgelopen jaren heb ik ook 3 (grote) aquariums gehad, maar ik ga nu toch overstappen op nog meer blauwe bakken.
Robert
Tyuppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 6 juli 2007, 07:30:23 »

..... en khv problemen na een aantal jaren.

Ik vraag mij af of dit niet een "koi fabeltje" is die ondertussen iedereen over neemt. KHV is hoogst besmettelijk en breekt eigenlijk gewoon uit als je een vis met KHV meeneemt. Vandaar dat een juiste quarantaine bak procedure zo van belang is. Zeker ook werken met gescheiden schepnetten en bakken om alsnog kruisbesmetting te voorkomen. Heb je een khv besmette vis dan breekt het uit in de qbak en blijft de rest van je vissen gespaard.

De procedure ziet er prima uit. Je kan ook je q bak gewoon uitzetten in de tijd dat je die niet gebruikt, door filtermateriaal in je vijverfilter te bewaren. Je kan dan het filtermateriaal uit je vijver halen op het moment van inzet.

Robert
Tyuppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 6 juli 2007, 10:24:03 »

O ja en uiteraard nog de controle afstrijkjes voor een eventuele behandeling en bij het overzetten niet vergeten....maar dat is eigenlijk vanzelfsprekend.
Dennis Barten
Hoofdredacteur
Forumbeheerder
Kashira

Leeftijd: 22
Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 6 juli 2007, 12:48:05 »

Dennis,

Prima methode. Natuurlijk geeft een quarantaineperiode geen enkele garantie, het maakt echter de kans op het inbrengen van een ziekte zo klein mogelijk. Behalve voor KHV geldt dat ook voor bacteriële en/of parasitaire problemen. Wij doen het inmiddels op ongeveer dezelfde manier.

Een afstrijkje maak ik slechts zelden. Alleen als ik merk dat vissen afwijkend gedrag vertonen.

Sakana genki desu ka? Dennis@koi2000.com
magoi
Joppa

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 6 juli 2007, 17:42:42 »

@ robert
een quarantaine bak moet eigenlijk ten alle tijden direct beschikbaar zijn,als je de bak leeg laat en filter materiaal gaat gebruiken dien je ook met vijver water te vullen,als er een ziekte uitbreekt en ik wil de vis uit de vijver dan ook uit dat water wat het probleem veroorzaakt kan hebben.

@
dennis

afstrijkjes maak ik ook zelden en zeker niet uit voorzorg of controle.zelfs als de koi eens een keer springt hoeft dat nog geen reden te hebben om een afstrijkje te maken
Robert
Tyuppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 6 juli 2007, 20:24:12 »

Ik deel de mening ten aanzien van het maken van een afstrijkje zeker niet. Bij het overzetten van vis vanuit quarantaine altijd een afstrijkje maken. Het laatste wat je wel zou willen is een para overzetten van uit je qbak in een schone vijver.
Dennis Barten
Hoofdredacteur
Forumbeheerder
Kashira

Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 7 juli 2007, 00:15:59 »

Ik deel de mening ten aanzien van het maken van een afstrijkje zeker niet. Bij het overzetten van vis vanuit quarantaine altijd een afstrijkje maken. Het laatste wat je wel zou willen is een para overzetten van uit je qbak in een schone vijver.

Ik begrijp je insteek hoor Robert. Maar geen enkele vis is parasietvrij. Net zoals één zwaluw nog geen zomer maakt. Ik ben niet erg ban voor één, twee of drie parasieten, omdat Koi met een toereikende afweer hiervan niet ziek zullen worden.

Zit een Koi in quarantaine onder de parasieten, dan zul je dat aan z'n gedrag opmerken. Wat voor mij weer reden zou zijn om een afstrijkje te maken.

Maar stel, je maakt een afstrijkje van een op het eerste gezicht gezonde vis. Op het afstrijkje vind je echter enkele parasieten. Wanneer besluit je dan om te behandelen? Of neem je andere maatregelen?

magoi
Joppa

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 7 juli 2007, 09:11:55 »

ik heb voor een tijdje geleden een dezelfde discussie gevoert over afstrijkjes maken,wanneer wel en wanner niet.ook hij was toen ervan overtuigt dat op een gezonde koi geen parasiet zit en ik met die plaat vor mijn kop natuurlijk tegenstrijdig,ook op een volledig gezonde koi zul je bijna altijd wel een parasietje kunnen vinden. we kwamen er niet uit en mijn microscoop lag toch in de auto, normaal gesproken had ik geen afstrijkje gemaakt maar hij stond er op

afstrijkje naast de kieuwen en de rug en op een zat een trichodina
de koi schuurde niet sprong niet maar hij was overtuigt.
Robert
Tyuppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 7 juli 2007, 12:05:14 »

ik heb voor een tijdje geleden een dezelfde discussie gevoert over afstrijkjes maken,wanneer wel en wanner niet.ook hij was toen ervan overtuigt dat op een gezonde koi geen parasiet zit en ik met die plaat vor mijn kop natuurlijk tegenstrijdig,ook op een volledig gezonde koi zul je bijna altijd wel een parasietje kunnen vinden. we kwamen er niet uit en mijn microscoop lag toch in de auto, normaal gesproken had ik geen afstrijkje gemaakt maar hij stond er op

afstrijkje naast de kieuwen en de rug en op een zat een trichodina
de koi schuurde niet sprong niet maar hij was overtuigt.

Wie is "hij" in dit verhaal. Ik neem aan dat je niet "mij" bedoeld.

Ik begrijp je insteek hoor Robert. Maar geen enkele vis is parasietvrij. Net zoals één zwaluw nog geen zomer maakt. Ik ben niet erg ban voor één, twee of drie parasieten, omdat Koi met een toereikende afweer hiervan niet ziek zullen worden.

Zit een Koi in quarantaine onder de parasieten, dan zul je dat aan z'n gedrag opmerken. Wat voor mij weer reden zou zijn om een afstrijkje te maken.

Maar stel, je maakt een afstrijkje van een op het eerste gezicht gezonde vis. Op het afstrijkje vind je echter enkele parasieten. Wanneer besluit je dan om te behandelen? Of neem je andere maatregelen?

Dennis ik ben van mening dat het verstandig is om voordat je vis gaat overzetten een controleafstrijkje te maken. Als je een gezonde vijver hebt en je brengt een ongewild een besmetting over kan je in het ergste geval al je vissen gaan behandelen. Ik vind dit een van de grote voordelen van quarantaine. Op het moment dat er een probleem zou zijn, kan je het daar te plaatsen aanpakken.

Van 1 parasietje word ik ook niet benauwd.
« Laatste verandering: 7 juli 2007, 12:07:43 door Robert » Gelogd
magoi
Joppa

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 7 juli 2007, 13:59:29 »

nee robert was niet op jou gericht maar bij een bekende van mij
Dennis Barten
Hoofdredacteur
Forumbeheerder
Kashira

Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 7 juli 2007, 19:21:30 »

Van 1 parasietje word ik ook niet benauwd.

Dan zitten we stiekem toch op één lijn Knipoog

ewit
Kashira

Leeftijd: 42
Mood:

100 % koi verslaafd.

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 25 september 2007, 21:25:47 »

Als een koi in quarantaine heeft gezeten, en bijgezet wordt in de vijver, roept dit ten alle tijden stress op bij de koi welke al aanwezig waren in de vijver . ook de nieuwe koi moet gewennen. als de oude koi dan para's heeft, zonder noemenswaardige problemen of raar gedrag, zal een uitbraak m.i. niet ondenkbaar zijn. Dit heb ik hier dit jaar ook meegemaakt. nooit problemen, en koi bijgezet en een huidwormprobleem. De nieuwe koi hadden een ruime q bak periode achter de rug en waren op het moment van bijzetten schoon en afgestreken. De problemen ontstonden dan ook op mijn oude koi. IK hoor steeds meer geluiden van koihouders die de q bak overslaan. Zij zetten de koi in een kort kp bad, en dan gelijk in de vijver. De kans op een uitbraak is er volgens hen toch altijd. Wel of geen quarantaine. Voor wat het khv verhaal betreft, is dit wel een risico. Wat is er van deze manier te zeggen, buiten het khv risico?
Dennis Barten
Hoofdredacteur
Forumbeheerder
Kashira

Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 25 september 2007, 22:23:27 »

Quarantaine is natuurlijk een vrije keuze, maar de bovenstaande handelswijze vind ik een zeer onverstandige. Al was het alleen al vanwege het KHV-risico. Dat risico is groter dan veel mensen denken. Met quarantaine kun je nog enigszins het lot beïnvloeden. Het is dan bijzonder jammer als je dit in de wind zou slaan. Ik denk ook niet dat je dit zonder het KHV-risico kunt zien. Om maar een vergelijking te slaan: het is als onveilig vrijen en HIV wegdenken. HIV ís er nu eenmaal, net als KHV. En dan heb je nog Chlamydia, gonorroe, etc... óók heel vervelende beestjes Knipoog

Met KP brand je misschien de aanwezige (ecto)parasieten weg, eventuele pathogene bacteriën en inwendige parasieten heb je daarmee ongemoeid gelaten. En dan praat ik nog niet over het gevaar van KP-overdosering. De gevolgen daarvan zijn niet terug te draaien. Behalve de ruimte van de Q-bak die je je bespaart, zie ik van deze manier dus het voordeel niet in.

ewit
Kashira

Leeftijd: 42
Mood:

100 % koi verslaafd.

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 9 oktober 2007, 17:03:22 »

Om maar een vergelijking te slaan: het is als onveilig vrijen en HIV wegdenken. HIV ís er nu eenmaal, net als KHV. En dan heb je nog Chlamydia, gonorroe, etc... óók heel vervelende beestjes Knipoog

Dennis, jij hebt je huiswerk gedaan. Brede lach Brede lach

ik weet er ook nog een paar......trichomonas, genitale wratten, herpes genitalis, hepatitis B, schaamluis, syfilis.  Zie hier het belang van de q bak...( lees condoom)                                          (grapje)
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: