KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
5 juli 2008, 14:00:51 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Er zijn wat mogelijkheden toegevoegd aan het forum, klik hier voor de aanpassingen.

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: advies nodig!!  (gelezen 597 keer)
mireille
Kego
*

Mood:

Bekijk profiel
« Gepost op: 20 mei 2008, 17:40:35 »

bij twee van mijn karpers,word de staart aangetast.zou dat vinrot zijn?ga ze vandaag laten testen.maar heeft iemand een idee waar het van zou kunnen komen en belangrijker hoe kom ik er het beste vanaf,zonder al te veel schade.en zou die staart dan nog volledig herstellen?ze hebben een paar dagen liggen springen,maar nou zie ik er geeneen meer ,t is alsof de vijver leeg is.
gr mireille
sofia
Kokugyo

Leeftijd: 33
Mood:

Ik heb niks beters te doen

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 20 mei 2008, 17:53:43 »

Als je een foto plaatst zou het wat duidelijker zijn.
Vinrot dat zou kunnen maar eigenlijk moet je eerst de vis zien om een diagnose te stellen.
Maar als het vinrot is kan dit komen door stres van bijv parasieten of slechte waterkwaliteit.
Je vertelde dat de vissen veel hebben gesprongen dit kan van parasieten komen.
Dus zou ik beginnen met een afstijkje te maken en het water testen.
De wonden aan de staart kun je schoonmaken met waterstof peroxide 3% en daarna propolis op de staart spuiten.
Een antibiotica spuit doet ook vaak wonderen.
Ook zijn er mensen die het aangestaste deel van de staart afknippen.
Maar hier ben ik zelf geen voorstander van.
Niqui
Joppa

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 20 mei 2008, 18:21:35 »

Voor zover ik weet herstelt de staart in ieder geval weer volledig.

Hier zwemt er een die tot drie keer toe flink door andere koi te pakken is genomen toen ze klein was. Daarbij hebben ze drie keer haar staartvin praktisch helemaal weggevreten. Dit is prima hersteld.

Groetjes Nique
Made in NL
Kokugyo

Leeftijd: 28
Mood:

PoWeRD By NeXuS

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 20 mei 2008, 18:28:48 »

zonder duidelijke foto's is het helemaal gissen
met foto's kan je al een hoop uitsluiten
maar een expert raadplegen is eigenlijk de enige optie

PoWeRD By NeXuS
Kigoi-Nijroon
Joppa

Leeftijd: 22
Mood:

Blub!

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 20 mei 2008, 18:41:23 »

Ik lees net het volgende op je profiel;

Bouwjaar vijver:  2008
Extra Vijver info:  net opgestart.sjonge jonge.toch gekozen,goed eigenwijs voor een natuurlijke vijver,maarja we zien wel.eerst teveel ammonia en daarna nitriet.in principe viel de schade nog mee.tot we van iemand een vis kregen,die later vol met luis bleek te zitten..nu hebben we vinrot.wat een pech kun je hebben.t valt allemaal niet mee. Tips? Komtie dan..

Allereerst het teveel aan ammoniak.
Denk dat dit te wijten is aan het feit dat je vijver net opgestart is alsmede je filter.
Bacterieen in je filter zetten het ammoniak om in nitraat, mits deze bacterieen aanwezig zijn!! Dit is bij een net opgestarte filter maar in een geringe mate het geval. Dit kun je oplossen door bacterieen toe te voegen aan je filter welke te koop zijn bij je dealer.

Wat betreft het krijgen van een vis vol met luis van iemand.
Ik weet niet of je in het bezit bent van een quarantainebak, maar het is ten aller tijde raadzaam om een nieuwe vis in quarantaine te zetten. Lees ook eens http://www.koi2000.com/forum/index.php/topic,162.0.html over de quarantaine procedure Knipoog

We zouden overigens graag eens wat foto's willen zien van je vijver, vissen en natuurlijk een plaatje van jou in het smoelenrubriek..!

Succes en groetjes,

Erwin

ewit
Kashira

Leeftijd: 42
Mood:

100 % koi verslaafd.

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 20 mei 2008, 21:26:28 »

probleem.
1. nieuwe vijver
2.inactief filter
3. zieke koi
4. waarschijnlijk een ammopiek nitrietpiek.

oplossing
1. gelijk een deel verversen.minstens 20 / 30% met schoon leidingwater
2.de koiarts inschakelen of de kva.
3.Systeem ,vijver en filter laten doorlichten
5.Misschien is er een koihobbyist bij jou in de buurt die je eens kan informeren vwb het onderhoud en managen van je vijver. Misschien een korte cursus?                    veel succes.                  ewit
mireille
Kego
*

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 22 mei 2008, 13:43:09 »

hallo allemaal.bedankt voor jullie advies.echt fijn om van versch mensen wat tips te krijgen.
we hebben inderdaad al 5 x eenderde van het water eruitgepompt en water ververst.het water was eigenlijk amoniak en nitrietvrij.we hebben inderdaad een te klein filter en pomp,gaan we het weekend voor kijken.
we hadden bacterien in het filter gedaan,voor de vijveropstart.inmiddels twee vissen een afstrijkje af laten nemen,en we hadden een "full house".schijnbaar alle bacterien en parasieten die ze maar konden hebben.
inmiddels flubenol meegekregen.Over 6 dagen moeten we kp erbij gooien.(iemand ervaring mee)
De schade aan de vissen valt tot nu toe reuze mee.Fijn om te horen dat dat met die staarten ook helemaal goed komt.Ze zeiden daar,dat de vissen ziek geworden zouden kunnen zijn,door de vijveraarde,die in de potten van de planten zit? dat gaan we nu zaterdag,voor we naar de koidagen gaan,eruithalen.En vervangen voor substraat.
Vermoed zelf eigenlijk dat 1 vis de ziektedrager was.Toen we hem bij de anderen zette,gingen ze allemaal flink tekeer en vielen hem aan.T was echt zielig,maar mischien was ie ziek.zo zag ie er niet uit.
Hoe lang moet zo n vis dan in quarantine?
Hopelijk is het snel allemaal zoals het moet zijn.moet ff uitvogelen hoe het allemaal werkt,maar zal snel wat foto"s plaatsen.
groetjes en vast bedankt allemaal. Cheer
ewit
Kashira

Mood:

100 % koi verslaafd.

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 22 mei 2008, 22:08:06 »

Hoi Mireille, Als je filter te klein is en je pomp te licht, zal er nooit genoeg biocultuur in je filter aanwezig zijn voor een goede omzetting. De kleine pomp heeft een te lage doorstroom. Gemiddeld mag je uitgaan van 1x de vijverinhoud per 2 uur door het filter. pomp en filter dienen in verhouding te staan tot het aantal kuub in de vijver. Voor de bezetting houdt ik persoonlijk het liefst 1 kuub water per koi. Dit is in de regel een gezonde verhouding welke ook genoeg levensruimte bied voor je koi. De gebruikte flubenol is een milde behandeling voor je koi. De voorgestelde KP (kaliumpermangaat) behandeling is andere koek. Dit dient NOOIT door een beginnend koihouder gebruikt te worden. KP werkt uitermate doeltreffend, maar kan echt dode vissen opleveren. Alle organische materiaal wat ermee in aanraking komt oxideerd (verbrand). Ook weefsel van mens en dier. Verdund in de vijver is het zelfs nog een gevaarlijk goedje. Het verhaal van de aarde lijkt mij minder aannemelijk dan een besmette koi.Een koi kent geen aggressie. Het najagen wat jij zag is een kennismaking . Kan er ruw uitzien, maar valt in de regel wel mee. Koi zullen nooit een zieke koi aanvallen. Het zit er gewoon niet in.De qarantainebak.....Deze dient iedere koihouder eigenlijk te hebben. Zieke, maar zeker ook nieuwe koi kunnen in de q bak wennen aan je watersamenstelling, bekeken worden op ziekten e.d. en bijkomen van de stress van het transport. Een nieuwe koi dient gemiddeld een maand of 2 / 3 in de q bak te verblijven. In deze tijd zullen bacterien en ziekten zich wel manifesteren. Je kunt dan alleen die koi behandelen en niet de hele vijver. Lees het forum eens goed door vwb het q beleid met nieuwe koi. Ook zou ik niet eerder koi bijzetten voor het systeem optimaal is ingedraaid.                         veel succes. ewit
mireille
Kego
*

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 24 mei 2008, 21:22:14 »

vandaag weer een uitstrijkje van een vis laten maken.en een gesprekje met de koi dokter gehad.Veel mensen vandaag gesproken,maar Grrrr nou weet ik het helemaal niet meer hoor.Je word zo in de war gebracht;de een zegt filter aan,de ander zegt filter uit.enz.Huh?Huh???Ik probeer maar zoveel mogelijk info te krijgen van iedereen en daar een beetje logische oplossing uit te halen.over die kp ben ik zwaar gaan twijfelen,die koidokter zei ook,dat moet je niet gebruiken,want je vissen hebben Costia.En witte stip.Nou heb ik formaldehyde gebruikt??gelukkig zijn ze i.i.g. wel al van de wormen af.Ik heb wel ontdekt..lezen,lezen ,lezen,en zo info vergaren.zou inderd best een cursus willen volgen,helaas durf ik de vissen niet vast te houden,daar heb ik dan men partner weer voor he.een soort team.de blinde helpt de dove. BlahBlah.khoop dat t helpt.heb i.i.g gelezen dat je daarna als het nog niet goed is,die kp niet in combi mag gebruiken.T advies is,over 3dgn 20% water verversen.op de 7e dag weer een uitstrijkje.Nabehandelen met altrex of fmc.PPFFF t is allemaal wat zeg.vandaag wel onze oogjes uitgekeken op de beurs.mischien ooit......
groetjes en alle advies is welkom.
hannes
Kego
*

Leeftijd: 44
Mood:

behandel je koi met respect

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 24 mei 2008, 22:27:11 »

yep een bekend gegeven wat ik hier lees je ziet door de bomen het bos niet niet meer , t ene advies na het andere en vele verschillen van elkander mijn advies is trek een lijn voor je zelf met welk advies en met welke dealer bespreek ik mijn probleem obseveer je vijvr en vissen wanneer ze gezond en wel zijn ,  pas dan zie je verschil wanneer het niet goed gaat met je vijver en vissen bij twijfel blijven observeren maar geef je dieren de kans gebruik te maken van hun afweergstel dus ga niet gelijk met je vissen en vijver aan het strooien met geneesmiddelen doe dit pas wanneer er een goede en duidelijke diagnose is vastgesteld niet elke koi dealer is hier toe in staat dus pas op met allerlei middelen die je in jie vijver toepast wanneer je het echt niet meer vertrouwd is mijn advies bel rob heymans !!!!!!!!!!!     een dieren arts gespecialiceert in koi wat wil je nog meer voor je koi
mvg hannes

vijver met respect en denk logisch na
D-man
Kokugyo

Leeftijd: 24
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 24 mei 2008, 22:46:17 »

Mireille,

misschien is er wel een hobbyist bij jou in de buurt die je wat advies kan geven..of een dealer met veel kennis,
anders gewoon een koidokter inschakelen, voor nederland zou ik gaan voor maarten lammens..of als je buiten zijn werkgebied zit Rob Heijmans,
dit is niet goedkoop maar wel het enige goede voor je vissen!
ik zou je eventueel ook wel op weg kunnen helpen hiermee..maar een koidokter is er niet voor niets..
www.dekoidokter.be [website van maarten lammens]
www.koidokter.nl [website van rob heijmans]
mijn advies..gewoon contact op nemen met 1 van deze 2 jongens..

Succes!

groeten

matthijs
mireille
Kego
*

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 1 juni 2008, 13:01:23 »

zo,ben ik weer :cheerpaar daagjes druk in de weer geweest met de vijver.t is gewoon voortaan dagelijkse kost.15000literfilter gekocht en een 10000 liter pomp.aangezien we toch door alle medicatie waarschijnlijk geen enkele goede bacterie meer in de vijver hebben,kon ie er meteen op draaien.vissen zitten namelijk nog steeds onder de witte stip.en chilodinella.Er was geen costia te bekenen.We hebben eindelijk iemand gevonden,waarvan ik besloten heb,om daar men vertrouwen neer te leggen.en men eigen logica.heb nou een aantal keren boven die microscoop gehangen,om de boel te herkennen,zodat ik zelf ook mijn mening kan vormen over de bacterieen.Gisteren zijn we begonnen met de behandeling met FMC.over het algemeen zien de vissen er nog niet zo slecht uit,op een na.Die is er echt zwaar aan toe.Ook erg gestresst.Blijf hoop houden dat ie het overleeft.En dat we onderhand is resultaat bereiken en van onze vissen en vijver kunnen gaan genieten,zoals het hoort.Omdat we in het begin met die ammoniak en nitriet veel ververst hebben,zou het water te koud zijn geweest,waardoor die witte stip zich goed uit heeft kunnen breiden.Dus eigenlijk creeer je met de ene oplossing,een ander probleem.ingewikkeld hoor.Dus nou maar met gieters lauw water in de weer geweest,om het koude eraf te halen,met bijvullen ???Ja die foto"s ik krijg dat allemaal niet voor mekaar hoor.moet ik nog ff uitvogelen.
alvast de groeten.mireille
ewit
Kashira

Mood:

100 % koi verslaafd.

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 1 juni 2008, 22:49:49 »

fijn dat er iemand bereid is gevonden om je weer op weg te helpen. De nieuwe filter en pomp zijn een goede investering geweest. Veel succes met het herstel van je koi

groeten ewit
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: