KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
5 juli 2008, 05:55:17 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Er zijn wat mogelijkheden toegevoegd aan het forum, klik hier voor de aanpassingen.

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Filterlijnen, wat word hier nu precies mee bedoeld  (gelezen 446 keer)
pilske
Joppa

Leeftijd: 27
Mood:

Ik haat werkdagen die eindigen op een G

Bekijk profiel
« Gepost op: 15 mei 2008, 14:04:34 »

Ik lees vaker op forum zaken over filterlijnen.
En dat het verstandig is om meerdere filterlijnen te hebben?

Is dat puur het leiding werk? Zijn dat meerdere filters die op verschillende punten aangesloten worden?

Ik las namelijk in dit topic http://www.koi2000.com/forum/index.php/topic,1424.0.html een goeie waar ik in toekomst rekening mee ga houden, is om alle voorbereidingen te leggen die je in toekomst misschien wil gaan gebruiken.

Ik haat werkdagen die eindigen met een G
Davey der Weduwe
Forumbeheerder
Kashira

Leeftijd: 31
Mood:

Bestuurslid KOI 2000

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 15 mei 2008, 14:38:28 »

Het voordeel van 2 of meer filter lijnen is dat als de ene lijn uitvalt de andere door blijft draaien. Je kan dan ook meerdere systemen die elk zo hun specifieke voor/nadelen hebben naast elkaar draaien. Bijvoorbeeld een extra trickletower lijn voor in de zomer. Een trickle tower staat er bekend om om snel op te starten (voordeel) maar om in de winter veel geluidsoverlast en afkoeling te geven. Ook daar zijn weer oplossingen voor natuurlijk.

Waar je wel goed op moet letten is dat als je 2 gescheiden lijnen wilt draaien je dat ook echt goed gescheiden doorvoert. Dus de pompen van de 2 lijnen op aparte stroomgroepen en aardlek (dat laatste word wel eens vergeten) En ook de aanvoer (skimmer/drains) en retouren gescheiden houden anders krijg je wel eens hele vreemde circulaties in je systemen als er 1 lijn uitvalt.

Wat ik in de planning heb is het volgende:

lijn1: zijdrain - EAZY - BWB - JAPmat - airlift retour
lijn2: skimmer - Ultrasieve 2 - pomp - UV - plantenfilter - retour vijver

Maar dan aangelegd dat de zijdrain en of skimmer zowel richting Ultrasieve 2 als direct naar de EAZY kan. En dat de pomp na de US2 ook naar de EAZY kan. Dit geeft wel wat extra Y stukken en schuiven maar geeft me een stuk meer flexibiliteit. Ik ben dit aan het uittekenen, binnenkort zal ik een tekening plaatsen.

Zo kan ik dan eenvoudig in de zomer en winter draaien op mijn lijn 1 met airlift (goedkoop) en wanneer nodig kan ik mijn Ultrasieve2 (denk draad alg) en UV en Plantenfilter bij schakelen.

ITsmurf
Niemand_Anders
Joppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 15 mei 2008, 16:35:31 »

Ik heb een dubbele beadfilter lijn uit hoofdzakelijk vanwege de drukpompen. De Red Devil 17 geeft bij mij (BeadMaster 35 met bypass) +/- 13 m3 per uur. Aangezien mijn vijver zonder plantenfilter (deze moet nog worden gebouwd) 38 m3 en de PF 5 m3 zou een enkele pomp minimaal 43 / 2 = 21 m3 debiet moeten hebben. De pompen welke dat debiet halen zijn zowel prijzig in aankoop als energie verbruik.

De beide Red Devil 17 pompen pakken elk +/- 160 watt, 320 in totaal en mijn debiet is 26m3 per uur. De reden van twee maal BM35 ipv BM20 is puur de zeer lage meerprijs. Ik heb daarbij ook tweemaal een USIII en een TMC 55 (met 36W lamp). Elke lijn kan volledig in zichzelf draaien. Bij Conrad kun je DIN-rail energie meters aanschaffen welke precies kunnen bijhouden hoeveel energie je verbruikt. Behalve de vissen is bij mij verder alles dubbel uitgevoerd. Elke lijn pakt bij mij 244 watt (pomp, uv + lichtpomp). De andere lijn pakt officieel 371 watt, maar hierop staan momenteel nog 3 buitenlampen.

Over enkele maanden als ik de gas leiding doortrek naar de schuur voor de tweede CV ketel (serre + keuken + vijver (vloer) verwarming) dan trekt ik ook direct een extra elektra leiding voor de tuinverlichting en de voedingspunten. Het bijkomende voordeel zoals Davey al aangaf is dat als er een filterlijn uitvalt je minder acuut problemen krijgt.

Mvg,
Dave

Je kan het doen. Je kan het laten. Je kan het ook laten doen.
pilske
Joppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 15 mei 2008, 16:51:35 »

zouden jullie dit misschien eens met foto's kunnen onderbouwen?
Als leek zijnde ga ik het dan misschien sneller door krijgen, want sommige termen en merknamen zijn me nog niet bekend

Niemand_Anders
Joppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 15 mei 2008, 20:42:41 »

Foto's heb ik helaas nog enkele weken niet, mijn camera is tijdens de bouw (in het water) gevallen.

Mijn vijver heeft 4 bodemdrains (douchputjes zeg maar). Ik zal 1 filterlijn beschrijven. De twee bodemdrains gaan naar de UltraSieve (zeefbocht). De Red Devil pomp pomt het water dan door het UV filter en daarna naar het BeadFilter. De retour van het beadfilter komt bij mij 75 centimeter onder de waterspiegel terug.

De andere filterlijn heeft dezelfde setup, maar is aangesloten op de andere twee bodemdrains.

Foto's en meer informatie kun je vinden op http://www.ultrasieve.nl, http://www.beadmaster.nl, deze site bevat ook foto's van divere vijvers en hun filters. Pond Library heeft ook veel informatie over verschillende type filtratie en uiteraard bevat de koi 2000 website ook enkele filtratie artikels.

Heb je na het lezen van een artikel nog vragen, gebruik dan eerst de zoek functie van dit forum. Er is een grote kans dat kje vraag al beantwoord is.

pilske
Joppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 16 mei 2008, 07:48:57 »

Foto's heb ik helaas nog enkele weken niet, mijn camera is tijdens de bouw (in het water) gevallen.

Mijn vijver heeft 4 bodemdrains (douchputjes zeg maar). Ik zal 1 filterlijn beschrijven. De twee bodemdrains gaan naar de UltraSieve (zeefbocht). De Red Devil pomp pomt het water dan door het UV filter en daarna naar het BeadFilter. De retour van het beadfilter komt bij mij 75 centimeter onder de waterspiegel terug.

De andere filterlijn heeft dezelfde setup, maar is aangesloten op de andere twee bodemdrains.

Foto's en meer informatie kun je vinden op http://www.ultrasieve.nl, http://www.beadmaster.nl, deze site bevat ook foto's van divere vijvers en hun filters. Pond Library heeft ook veel informatie over verschillende type filtratie en uiteraard bevat de koi 2000 website ook enkele filtratie artikels.

Heb je na het lezen van een artikel nog vragen, gebruik dan eerst de zoek functie van dit forum. Er is een grote kans dat kje vraag al beantwoord is.

Nou helemaal onbekend ben ik niet met filters aangezien ik in de zwembadbranche werkzaam ben. Maar al het leesvoer is welkom Headbang

Dus eigenlijk als ik het goed gebruik, kun je het beste iedere filterlijn die je gebruikt op een apparte bodemdrain aansluiten?
En je hebt dan dus ook 2 verschillende retouren in de vijver?
Dit is denk ik ook makkelijk tijdens de wisseling van zomer en winter. Heb iets gelezen over waterlagen, wat door deze optie beter regelbaar is, en dat je niet uit de juiste waterlaag water gaat wegpompen en retour geeft

Davey der Weduwe
Forumbeheerder
Kashira

Mood:

Bestuurslid KOI 2000

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 16 mei 2008, 08:06:25 »

Heb je deze al gelezen : http://www.koi2000.com/forum/index.php/topic,821.0.html

ITsmurf
Niemand_Anders
Joppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 16 mei 2008, 09:56:46 »

Nou helemaal onbekend ben ik niet met filters aangezien ik in de zwembadbranche werkzaam ben. Maar al het leesvoer is welkom Headbang

Dus eigenlijk als ik het goed gebruik, kun je het beste iedere filterlijn die je gebruikt op een apparte bodemdrain aansluiten?
En je hebt dan dus ook 2 verschillende retouren in de vijver?
Dit is denk ik ook makkelijk tijdens de wisseling van zomer en winter. Heb iets gelezen over waterlagen, wat door deze optie beter regelbaar is, en dat je niet uit de juiste waterlaag water gaat wegpompen en retour geeft
Eerst even een rectificatie op een eerdere reactie: Mijn retour zit op 50cm onder de water spiegel, niet op 75cm.

Twee aparte retouren is wel het beste (als de twee water stromen via een Y-stuk met elkaar worden verbonden zou je extra weerstand creëren en dat zou je debiet verlagen. Verder als je twee retouren hebt, dan kun je deze ook op twee aparte plaatsen in je vijver laten terug komen. Ik heb de drains 'om en om' aangesloten. Dat wil zeggen drains 1 en 3 op lijn 1 en 2 en 4 op lijn 4. De UltraSieve heeft standaard al twee 110mm aansluitingen. Overigens heb ik ook twee zij drains voor de winter. Deze zitten op 1 meter diepte en worden alleen in de winter gebruikt.

Als je vijver alleen bodemdrains heeft, kun je geen waterlagen krijgen, immers het water wordt vanzelf naar beneden de drains weer ingezogen samen met het afval op de bodem. En als je 1 liter op de bodem afvoert, dan moet er ook weer een liter voor in de plaats komen. Met zijdrains is het wel mogelijk een klein temperatuur verschil tussen bodem en oppervlakte op te bouwen, maar dit is slechts enkele graden. Aangezien water van 4o het zwaarst is  zal deze naar de bodem zakken. Er is niet echt een overgang, maar meer een geleidelijk verloop. Echter ik heb afgelopen winter en het begin van de lente wel een temperatuur verschil van temperatuur gemeten tussen 30cm onder waterspiegel en de bodem. Pas op het moment dat de bodemdrains weer in gebruik werden genomen zijn de temperatuur verschillen verdwenen. Tijdens de winter werden de bodemdrains eenmaal per week 5 minuten open gezet om het afval van de bodem weg te halen.

Daarbij is het in de winter inderdaad mogelijk om 1 lijn uit te schakelen, bedenk wel dan je dan in het voorjaar het filter weer opnieuw moet opstarten. Misschien is het dan verstandiger dan je de zwaadere pomp vervangt door een lichtere uitvoering zodat er nog steeds water door je beadfilters perst, maar minder 'hard' dan in de zomer. Echter moet je best wel wat moeite doen om een pomp te vinden welke minder dan 155W verbuikt en 63mm aansluitingen heeft (dat laatste maakt de verwisseling van de pomp eenvoudiger).

Jomy
Kokugyo

Leeftijd: 39
Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 16 mei 2008, 21:02:43 »

Ik heb een 20m3 vijver met 3 filterlijnen. Smiley

- 2 Bodemdrains (één belucht) ->  voorfilter (450 ltr statisch bed) -> 5 kamerfilter (jap matten
(onbelucht) - 3x BWB - jap matten (onbelucht)) -> pomp (10.000 ltr/uur) -> 55W UV -> retour.

- wandskimmer -> pomp (4500 ltr/uur) -> 55W UV -> plantenfilter 1 -> retour.

- pomp (3500 ltr/uur) -> eiwitafschuimer -> plantenfilter 2 -> retour.

Dit allemaal wordt belucht door drie 50 ltr/min luchtpompen en een 60 ltr/min luchtpomp.

Groetjes Jomy

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: