KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
20 juli 2008, 03:51:27 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Shout Box

...loading shoutbox...

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Er zijn wat mogelijkheden toegevoegd aan het forum, klik hier voor de aanpassingen.

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: antibioticum (Amukin)  (gelezen 638 keer)
Frank2
Kego
*

Mood:

Bekijk profiel
« Gepost op: 14 mei 2008, 23:39:35 »

In Nederland is Amukin in de concentratie 100 mg/2 ml niet meer leverbaar voor veterinaire toepassing via dierenarts. Wel heeft hij via de apotheek Amukin voor humane toepassing kunnen leveren, echter concentratie is 500mg/2ml. Heeft iemand een suggestie hoe dit 5-voudig te verdunnen (fysiologisch zout of steriel water), zodat de toe te dienen hoeveelheden voor KOI hanteerbaar zijn via 1 ml spuit in 0.1 ml verdeling. Wat voor gevolgen heeft zo’n verdunning voor de stabiliteit van het preparaat ?
coolceys
Kego
*

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 15 mei 2008, 02:05:58 »

al eens nagedacht waarom amukin niet meer leverbaar is voor veterinair gebruik?
Frank2
Kego
*

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 15 mei 2008, 22:10:59 »

Jazeker, maar soms bij een forse bacteriele infectie heb je geen andere mogelijkheid dan gebruik van antibioticum ter overleving van de KOI. Of het nu Amukin, Baytril of iets anders is, is dan niet van belang. Heb al 7 jaar goede ervaring met Amukin, hetgeen ook wordt geadviseerd in DE KOI DOKTER van Maarten Lammens. In Belgie is het overigens nog wel gewoon leverbaar en in Nederland wordt Amukin voor humane toepassingen volgens apotheker ook bij kinderen gebruikt. Je kunt moeilijk doen over antibioticum, maar je kunt het m.i. ook selectief en zeer zinvol toepassen.
Niemand_Anders
Joppa

Leeftijd: 31
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 16 mei 2008, 14:55:43 »

Is verdunnen wel nodig? Kun je niet gewoon minder injecteren? Dus ipv van 1 ml, maar 0.2 ml (1/5 deel)?
Ik neem aan dat het om de hoeveelheid werkzame stof gaat en die zal dan toch gelijk blijven.

Maar waarom stel je deze vraag niet aan je koidokter? Die heeft er een studie medecijnen gedaan en daarvan mag je verwachten dat jij je antwoord kan geven. Ik (als super leek) kan alleen maar een boeren verstand oplossing geven.

Je kan het doen. Je kan het laten. Je kan het ook laten doen.
coolceys
Kego
*

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 17 mei 2008, 13:33:38 »

Jazeker, maar soms bij een forse bacteriele infectie heb je geen andere mogelijkheid dan gebruik van antibioticum ter overleving van de KOI. Of het nu Amukin, Baytril of iets anders is, is dan niet van belang. Heb al 7 jaar goede ervaring met Amukin, hetgeen ook wordt geadviseerd in DE KOI DOKTER van Maarten Lammens. In Belgie is het overigens nog wel gewoon leverbaar en in Nederland wordt Amukin voor humane toepassingen volgens apotheker ook bij kinderen gebruikt. Je kunt moeilijk doen over antibioticum, maar je kunt het m.i. ook selectief en zeer zinvol toepassen.
ja

amukin wordt dus niet meer verkocht voor veterinair gebruik,wegens resistentie,je schrijft hetzelf al:heb 7 jaar goede ervaringen..
coolceys
Kego
*

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 17 mei 2008, 13:36:31 »

zinvol antibiotica gebruiken is volgens mij een swab maken en in een stoof zetten,en het juiste antibioticum uit laten zoeken,niet een breedband antibioticum van het schap pakken en resistentie in de hand werken..
Made in NL
Kokugyo

Leeftijd: 28
Mood:

PoWeRD By NeXuS

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 17 mei 2008, 16:59:06 »

ik heb gisteren mijn koi zijn 2e spuitje gegeven en ik moet zeggen dat het niet meevalt een spuitje te geven
het was voor mij de eerste keer
normaal doet degene die de diagnose stelt het maar die was niet aanwezig
ik heb al een keer eerder met antibioticum te maken gehad en het heeft naar wat ik gemerkt heb geen nadelige gevolgen gehad voor de koi destijds
alleen als iets te sterk is is het niet goed voor het weefsel
niet elk weefsel is het zelfde

PoWeRD By NeXuS
Frank2
Kego
*

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 25 mei 2008, 22:33:39 »

Ik was afgelopen vrijdag op de KOI dagen in Hilvarenbeek (Beekse Bergen) en heb daar nog even met Maarten Lammens (KOI dokter) gesproken. Amukin (500 mg/2 ml) is te verdunnen met fysiogisch zout (verkrijgbaar bij de apotheek). Je moet het verdunnen omdat de hogere concentratie en een kleiner volume een ander effect kan hebben op de KOI en verder wordt de te injecteren hoeveelheid dusdanig klein dat er geen spuitjes te verkrijgen zijn met maatverdeling voor deze kleine hoeveelheden. Eenmaal verdund het flesje niet langer dan 1 seizoen gebruiken. Maarten heeft nog steeds goede resultaten met Amukin. Hij gebruikt Baytril niet meer. Indien Amukin niet mocht werken, gebruikt hij Marbocyl (zie bldz 162 'De Koi dokter'). Ik heb enkele flesjes Amukin (100 mg/2 ml) bij hem gekocht (EUR 5/flesje). In Belgie is deze concentratie via de dierenarts gewoon verkrijgbaar (EUR 10/flesje). Doe er je voordeel me. Groeten. Frank.
sofia
Kashira

Leeftijd: 33
Mood:

Ik heb niks beters te doen

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 25 mei 2008, 22:37:50 »

Ik heb vorig jaar in de qbak de aeromeas bacterie gehad en daarbij ook amukin gebruikt echter dit had geen resultaat.
Toen hebben wij weer baytril gebruikt en dat helpte wel.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: