KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
25 juli 2008, 05:48:06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Shout Box

...loading shoutbox...

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Er zijn wat mogelijkheden toegevoegd aan het forum, klik hier voor de aanpassingen.

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: draadalgen  (gelezen 351 keer)
Frank2
Kego
*

Mood:

Bekijk profiel
« Gepost op: 14 mei 2008, 22:18:17 »

Vanwege warme weer momenteel ontzettend last van draadalgen. Ondanks wekelijkse toepassing Ecopure + recentelijk 2 x Ecoboost dreigen mijn twee bodemdrains (volledig) te verstoppen. Dit merk ik aan 2 x vaten met borstels (nauwelijks vuil) van filter en schuimbelvorming op wateroppervlak (ondanks aanwezige skimmer). Ammoniak en nitraat beide OK, dus er is nog niets aan de hand. Kan iemand een goed advies geven hoe dit, eventueel chemisch, op te lossen ? Ikzelf denk aan toevoegen van kleine concentratie kaliumpermanganaat, alhoewel liever niet als iemand een milieuvriendelijkere manier weet. Alvast bedankt voor jullie reactie. Frank2
ewit
Kashira

Leeftijd: 42
Mood:

100 % koi verslaafd.

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 14 mei 2008, 23:13:21 »

draadalgen iedere dag met een klein beetje verwijderen dor ze op een stok te draaien. eze steek je in het water en daar draai je da algen omheen. Niet teveel tegelijk. De algen ondersteunen deels je filter door opname van ammo. Wanner je alles rigoreus verwijderd, ontstaat de kans op een ammonium piek. De schuim op je wateroppervlak is aanwezig eiwit. Ditblijft achter in je vijvermilieu, en is alleen te verwijderen door steevast een deel water per week te verversen. Het toevoegen van kalium permangaat is een zeer dom idee. Je vernietigd op den duur je hele bacteriecultuur, welke zich aan het opbouwen is in je filtermedium.
1. verversen met 10 /15% per week
2. niet meer voederen dan noodzakelijk. probeer een hoeveelheid af te meten aan het aantal koi en de grootte van je koi.
3.filter regelmatig spoelen, en de tijd geen te rijpen
4. stoppen met die giftige middeltjes welke je koi en je vijver verkloten
succes.  groeten ewit  P.s   mist de nitrietwaarde....ook oke? aanwezig nitraat wijst op een goede omzetting in je filter.
Frank2
Kego
*

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 14 mei 2008, 23:30:24 »

Bedankt voor je reactie. Ik ben dagelijks volop bezig met plastic stokje. Wekelijks ververs ik 15% van water. Filter is OK. Nitriet niet gemeten. Is ammoniak en nitraat niet het belangrijkst, dan weet ik in ieder geval dat filter OK is ? K2MnO4 gebruik ik alleen voor Trichodina hehandeling en dan filter ter bescherming 1 nacht intern laten draaien. Ik ben bang dat mijn twee bodemdrains helemaal verstopt raken, vandaar mijn K2MnO4 suggestie. Ik ben ook geen voorstander om draadalgen chemisch aan te pakken. Hopelijk wordt het met wat koeler weer beter. Groeten. Frank2
ewit
Kashira

Mood:

100 % koi verslaafd.

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 14 mei 2008, 23:32:50 »

ammonium en nitriet zijn de belangrijkste parameters. nitraat indien aanwezig geeft aan dat de omzetting in je filtervolledig is.  ammo > nitriet > nitraat. Het is mooi weer. misschien even met de zwembroek de vijver in om de drains even te ontstoppen?
Frank2
Kego
*

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 14 mei 2008, 23:43:57 »

Moet ik eerst weer mijn duikbrevet vernieuwen en duikmateriaal aanschaffen. Wordt het toch nog duur...........! Wacht liever toch nog maar even af.
ewit
Kashira

Mood:

100 % koi verslaafd.

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 14 mei 2008, 23:58:16 »

draadalgen iedere dag met een klein beetje verwijderen door ze op een stok te draaien. deze steek je in het water en daar draai je de algen omheen. Niet teveel tegelijk. De algen ondersteunen deels je filter door opname van ammo. Wanneer je alles rigoreus verwijderd, ontstaat de kans op een ammonium piek. De schuim op je wateroppervlak is aanwezig eiwit. Dit blijft achter in je vijvermilieu, en is alleen te verwijderen door steevast een deel water per week te verversen. Het toevoegen van kalium permangaat is een zeer dom idee. Je vernietigd op den duur je hele bacteriecultuur, welke zich aan het opbouwen is in je filtermedium.
1. verversen met 10 /15% per week
2. niet meer voederen dan noodzakelijk. probeer een hoeveelheid af te meten aan het aantal koi en de grootte van je koi.
3.filter regelmatig spoelen, en de tijd geven te rijpen
4. stoppen met die giftige middeltjes welke je koi en je vijver verkloten.
succes.  groeten ewit  P.s   mist de nitrietwaarde....ook oke? aanwezig nitraat wijst op een goede omzetting in je filter.
ewit
Kashira

Mood:

100 % koi verslaafd.

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 14 mei 2008, 23:59:29 »

sorry, was de bedoeling om  de foutjes eruit halen. waardeloos toetsenbord hier,,,,,,,,,
Frank2
Kego
*

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 15 mei 2008, 22:01:15 »

Diepte vijver is 1.85m dus een klein stokje is leuk om aan de randen bovenkant vijver wat alg weg te halen werkt niet echt. Heb vanavond met een lange steel grote hoeveelheden rondom beide bodemdrains weggehaald. Waterniveau in vijver is nu al wat gezakt richting normaal niveau. Voor mij een teken dat pomp het weer beter aan kan.
ewit
Kashira

Mood:

100 % koi verslaafd.

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 15 mei 2008, 22:22:00 »

mooi zo Frank.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: