KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
7 september 2008, 01:32:46 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Er zijn wat mogelijkheden toegevoegd aan het forum, klik hier voor de aanpassingen.

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: controle water  (gelezen 944 keer)
Made in NL
Kokugyo

Leeftijd: 28
Mood:

PoWeRD By NeXuS

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 11 mei 2008, 20:40:03 »

is er wel maar is wel prijzig

PoWeRD By NeXuS
Dennis Barten
Hoofdredacteur
Forumbeheerder
Kashira

Leeftijd: 22
Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 12 mei 2008, 11:14:22 »

Op verzoek van Ochi geplaatst: zijn vijverlogboek.

Sakana genki desu ka? Dennis@koi2000.com
ochi
Kashira

Leeftijd: 50
Mood:

Wat je met liefde doet, gaat altijd goed!

Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 13 mei 2008, 01:40:12 »

Aha Dennis, je was me al vóór! Grijns Brede lach Brede lach
Nu ik net had ontdekt hoe je hulpprgramma te vinden en te verplaatsen, is het niet meer nodig.... Tong
Enfin, hij staat er nu en dat is het belangrijkste! Hartelijk dank voor je hulp trouwens! Knipoog

Goed, Koivrienden, sinds ik hier ergens las dat je er goed aan doet om een logboek bij te houden van je vijver ben ik maar meteen aan de slag gegaan, er een te ontwerpen met de naar mijn idee belangrijkste gegevens.... Rollende ogen

Nu ik het in gebruik heb ondervindt ik dat het héél praktisch is, en aangezien dit topic dè gelegenheid inhield om dit voorbeeld te delen, hoefde ik er géén apart topic over te starten... engel

Mocht jij Mario, als auteur van dit topic, vinden dat dit vb hier niet thuis hoort, staat het je nog altijd vrij dit aan de moderator te melden en dit intermezzo een eigen leven te laten geworden, ok? Knipoog

Heb deze wateranalyse voorbeelden van Dr Tim Barbé , alhoewel ikzelf ze nog niet allemaal ken zoals: EC en  TDS?  Misschien weten anderen hier een verklaring voor en/of deze tests bij de wekelijkse routinemetingen nodig zijn? Baby Weet al veel maar nog niet alles. En wat vinden jullie van de inhoud? Rollende ogen

Goed, als antwoord op je vraag Mario, gebruik ik reeds 4 jaar druppeltests van Colombo en Velda, en sinds kort ook Ammonia, nitraat en nitriet druppeltests van Koipro, en vindt druppeltests persoonlijk ook veel duidelijker en betrouwbaarder als strips. Zonnig

Als ik twijfel, zoals bvb bij de KH test, van is het nou de juiste kleur of niet Huh?, dan doe ik de test opnieuw, maar dan met een dubbele dosis vijvertestwater en deel ik het aantal druppels achteraf gewoon door 2 en dan weet je het zeker tot op een halve graad na. Blij Ja Knikken

Er zijn hier mensen die beweren dat druppeltests een beperkte levensduur hebben mbt de meetjuistheid, doch stel ik me dan de vraag waarom er géén houdbaarheids-datum op de verpakking vermeld staat en bvb, mijn PH en KH testset die al 4 jaar oud zijn nog steeds dezelfde waarde opmeten als de recente meettests van Tim Barbé?

In de toekomst zullen ze de kans niet meer krijgen om zo oud te worden hier, want vroeger mat ik één x per maand, en sinds kort doe ik het elke week, daar ik meer en meer inzicht krijg en bijtijds kan ingrijpen, dankzij dit geweldige en leerzame forum! Headbang

Met vriendelijke groet, Marc.

Fred Stork
Aspirant bestuurslid
Bestuur KOI 2000
Kashira

Leeftijd: 48
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 13 mei 2008, 02:39:05 »

..... Heb deze wateranalyse voorbeelden van Dr Tim Barbé , alhoewel ikzelf ze nog niet allemaal ken zoals: EC en  TDS?  Misschien weten anderen hier een verklaring voor en/of deze tests bij de wekelijkse routinemetingen nodig zijn? ..... 

Een logboek bijhouden doe ik zelf (nog) niet, maar ik ben het volledig met je eens dat het heel nuttig is Marc. Zo kun je bij veranderingen of bij eventuele plotselinge problemen met je vissen, bijvoorbeeld altijd terugkijken hoe je waardes de afgelopen tijd in vergelijking met andere tijden waren en hier mogelijk al een oorzaak vinden. Vaak uiten problemen zich niet direct en kan het "waterwaardeprobleem" al opgelost zijn wanneer je gaat meten op het moment wanneer het probleem bij je koi zich gaat openbaren.

Een EC meter geeft de geleidbaarheid weer (door het totale zoutgehalte) van het water. Misschien dat anderen daar een andere mening over hebben, maar ik vind dat voor een koi vijver niet direct belangrijk om bij te houden. Tegenwoordig wordt zout buiten de quarantainebak amper of niet meer toegepast in de koi hobby. Tenzij je toch een geleidbaarheidsmeter hebt, dan is het voor de volledigheid wel leuk om het te meten, maar echt nodig? Bij de kweek van discusvissen bijvoorbeeld, hield ik dat wel nauwlettend in de gaten bij het aanlengen van osmosewater voor de ouderdieren met jongen, maar dan gaat het over vissen die absoluut zacht water nodig hebben voor de kweek en naarmate de jongen groeien weer langzaam afgehard kunnen worden naar harder (zouter) water.

TDS betekent: Total Dissolved Solids, oftewel de totale hoeveelheid aan opgeloste stoffen in je water. Ook dit is voor de koi hobby minder relevant en juist wel weer als je bijvoorbeeld wilt vaststellen of een omgekeerde osmose apparaat nog wel zijn best doet.

Groetjes Fred
« Laatste verandering: 13 mei 2008, 02:41:43 door Fred Stork » Gelogd
Mario
Zappa
**

Leeftijd: 44
Mood:

Aka Matsuba

Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 13 mei 2008, 09:26:00 »

Bedankt vrienden voor deze spontane reacties.
Als ik dit zo lees zijn er naar mijn mening verschillende toepassingen die worden gebruikt en die ik toekomst gericht beslist ga uittesten.
Op dit ogenblik gebruik ik de druppel test van colombo welke naar mijn persoonlijke mening wel durft af te wijken.
Ik zal beslist op de Koi-vijverdagen mijn licht op steken en jullie mogen (wanneer aanwezig)aan enkele vragen verwachten Vis Vis Vis
Beste Koi-groeten
Mario
ochi
Kashira

Leeftijd: 50
Mood:

Wat je met liefde doet, gaat altijd goed!

Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 13 mei 2008, 13:43:12 »

@Mario, thanks voor je tollerantie! Knipoog

@Fred, thanks voor je uitleg! Knipoog

Groetjes, Marc.
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: