Sera, tetra en mex (ben hier ff de preciese merknaam van kwijt) zijn de meest betrouwbare. Strips geven vaak een te grote afwijking en beperkt houdbaar.
gr
willem
Dat is in elk geval niet mijn ervaring met de colombo test strips. Vanwege de kleuren indicatie weet je niet de precieze waarde, maar als de keurwaardes gelijk blijven is dat een indicatie dat de waardes niet of nauwelijks zijn veranderd.
Overigens kunnen druppeltests net zo onnauwkeurig zijn. Vrijwel alle test zijn ontworpen voor 5cc water. Als je dus 0,1cc minder of meer gebruik voor de test is je uitslag net zo onnauwkeurig. Alleen de goede testen (zoals die van Sera) zijn vrij prijzig.
Laat ik de vraag eens anders stellen. Waarom meet je uberhaupt? Het antwoord is om te bepalen of jouw waardes in de buurt van de ideale waardes liggen.
Zodra ik over enkele weken weer een digi camera heb, zal ik 10 test strips tegelijk gebruiken en als jij (of iemand anders) bij een van de strips ten opzichte van de andere strips een kleur verschil kan herkennen, stort ik 25 euro op jouw bankrekening. Ik heb de test namelijk al eens eerder gedaan bij mijn koidealer en dat koste mij ook 25 euro.. En als 10 strips dezelfde kleuren geven, kun je moeilijk zeggen dat ze niet betrouwbaar zijn.
Wat betreft de beperkte houdbaarheid van de strips. Ook de druppeltests zijn na opening ook nog maar beperkt houdbaar vanwge indroging en daarmee een onnauwkeurige test. De datum op de test is de houdbaarheid van een volledig gesloten verpakking.
Wil je zekerheid, dan moet je fotometers gebruiken omdat deze gecalibreerd zijn.