KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
15 mei 2008, 18:39:43 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: NKVD 2007 Filmpjes voor alle filmpjes van de Koi en Vijverdagen 2007 !

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: controle water  (gelezen 454 keer)
Mario
Zappa
**

Leeftijd: 43
Mood:

Aka Matsuba

Bekijk profiel
« Gepost op: 9 mei 2008, 16:36:53 »

Hallo koi vrienden,
Aangezien ik ook maar nieuw ben,had ik graag van jullie vernomen wat jullie gebruiken om de waterwaarden te meten

Alvast bedankt

Gr-Mario
pilske
Tyuppa

Mood:

Ik haat werkdagen die eindigen op een G

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 9 mei 2008, 16:54:53 »

Hallo koi vrienden,
Aangezien ik ook maar nieuw ben,had ik graag van jullie vernomen wat jullie gebruiken om de waterwaarden te meten

Alvast bedankt

Gr-Mario

Ik ben ook redelijk nieuw hier, maar volgens mij zijn er van die standaard meetsetjes in de handel voor PH waardes etc
Correct me if I'm wrong
madeinnl
Kokugyo

Leeftijd: 28
Mood:

PoWeRD By NeXuS

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 9 mei 2008, 17:00:42 »

ik heb een hele koffer van het merk SERA
werkt goed naar mijn mening

PoWeRD By NeXuS
Niemand_Anders
Joppa

Leeftijd: 31
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 9 mei 2008, 23:21:33 »

Ik heb zowel druppeltests als test sticks. Elke twee weken voer ik de druppeltest uit om de precieze waardes te achterhalen. Vervolgens gebruik ik tweemaal per week de test stick. Dit is niet meer dan een snelle controle van de waardes. Als ik een te grote afwijking constateer dan voer ik de druppeltest alsnog uit.

De (Colombo QuickTest) sticks meten no2, no3, gh, kh en ph. De sera tests (grote koffer) meten daarnaast ook het ammonia (nh3/nh4), fosfaat (po4), Ijzer (fe) en Koper (cu). Ik heb ook nog een testsetje van Red Sea voor zuurstof gehaald. Zuurstof kun je het beste 's ochtend rond 7 uur meten omdat dan het zuurstof gehalte het laagst zal zijn.
w- degraaf
Zappa
**

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 10 mei 2008, 10:54:51 »

Sera, tetra en mex (ben hier ff de preciese merknaam van kwijt) zijn de meest betrouwbare. Strips geven vaak een te grote afwijking en beperkt houdbaar.
gr
willem
Niemand_Anders
Joppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 10 mei 2008, 12:17:56 »

Sera, tetra en mex (ben hier ff de preciese merknaam van kwijt) zijn de meest betrouwbare. Strips geven vaak een te grote afwijking en beperkt houdbaar.
gr
willem
Dat is in elk geval niet mijn ervaring met de colombo test strips. Vanwege de kleuren indicatie weet je niet de precieze waarde, maar als de keurwaardes gelijk blijven is dat een indicatie dat de waardes niet of nauwelijks zijn veranderd.

Overigens kunnen druppeltests net zo onnauwkeurig zijn. Vrijwel alle test zijn ontworpen voor 5cc water. Als je dus 0,1cc minder of meer gebruik voor de test is je uitslag net zo onnauwkeurig. Alleen de goede testen (zoals die van Sera) zijn vrij prijzig.

Laat ik de vraag eens anders stellen. Waarom meet je uberhaupt? Het antwoord is om te bepalen of jouw waardes in de buurt van de ideale waardes liggen.

Zodra ik over enkele weken weer een digi camera heb, zal ik 10 test strips tegelijk gebruiken en als jij (of iemand anders) bij een van de strips ten opzichte van de andere strips een kleur verschil kan herkennen, stort ik 25 euro op jouw bankrekening. Ik heb de test namelijk al eens eerder gedaan bij mijn koidealer en dat koste mij ook 25 euro.. En als 10 strips dezelfde kleuren geven, kun je moeilijk zeggen dat ze niet betrouwbaar zijn.

Wat betreft de beperkte houdbaarheid van de strips. Ook de druppeltests zijn na opening ook nog maar beperkt houdbaar vanwge indroging en daarmee een onnauwkeurige test. De datum op de test is de houdbaarheid van een volledig gesloten verpakking.

Wil je zekerheid, dan moet je fotometers gebruiken omdat deze gecalibreerd zijn.
madeinnl
Kokugyo

Mood:

PoWeRD By NeXuS

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 10 mei 2008, 17:51:18 »

ik vind colombo eigenlijk erg veel afwijken met de andere sets
ik vindt het meer een B-merk

PoWeRD By NeXuS
Radiromy
Kego
*

Leeftijd: 34
Mood:

KOI...a way of live

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 10 mei 2008, 18:05:13 »

Ik wil dit jaar een sera testset (druppel) aanschaffen,dit omdat ik nu test met een druppelset van colombo en dit erg lastig af te lezen vind omdat de kleuren op een blauwe achtergrond gedrukt staan.
Raymond
Radiromy
Kego
*

Leeftijd: 34
Mood:

KOI...a way of live

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 10 mei 2008, 18:07:33 »

gr
willem
Dat is in elk geval niet mijn ervaring met de colombo test strips. Vanwege de kleuren indicatie weet je niet de precieze waarde, maar als de keurwaardes gelijk blijven is dat een indicatie dat de waardes niet of nauwelijks zijn veranderd.

Overigens kunnen druppeltests net zo onnauwkeurig zijn. Vrijwel alle test zijn ontworpen voor 5cc water. Als je dus 0,1cc minder of meer gebruik voor de test is je uitslag net zo onnauwkeurig. Alleen de goede testen (zoals die van Sera) zijn vrij prijzig.

Laat ik de vraag eens anders stellen. Waarom meet je uberhaupt? Het antwoord is om te bepalen of jouw waardes in de buurt van de ideale waardes liggen.

Zodra ik over enkele weken weer een digi camera heb, zal ik 10 test strips tegelijk gebruiken en als jij (of iemand anders) bij een van de strips ten opzichte van de andere strips een kleur verschil kan herkennen, stort ik 25 euro op jouw bankrekening. Ik heb de test namelijk al eens eerder gedaan bij mijn koidealer en dat koste mij ook 25 euro.. En als 10 strips dezelfde kleuren geven, kun je moeilijk zeggen dat ze niet betrouwbaar zijn.

Wat betreft de beperkte houdbaarheid van de strips. Ook de druppeltests zijn na opening ook nog maar beperkt houdbaar vanwge indroging en daarmee een onnauwkeurige test. De datum op de test is de houdbaarheid van een volledig gesloten verpakking.

Wil je zekerheid, dan moet je fotometers gebruiken omdat deze gecalibreerd zijn.

Benik eigenlijk niet met je eens omdat de sticks net zo goed de andere kant op kunnen slaan en dus ook echt onbetrouwbaar zijn.
Raymond
« Laatste verandering: 10 mei 2008, 18:09:07 door Radiromy » Gelogd
Niemand_Anders
Joppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 10 mei 2008, 19:20:15 »

Vraagje: hoeveel van jullie doen de PH druppeltest? Alle PH druppeltesten welke ik heb gezien werken met een kleurenkaart. Echter sticks zijn 'onbetrouwbaar' omdat ze geen precieze waarde geven. Maar dat is met de PH test net eender. Mijn PH kleur staat namelijk niet op de sera kleurenkaart. Hij valt namelijk tussen twee kleuren in (8 - 8,5).

Door eenmaal in de viertien dagen zowel de druppeltest als de stick te gebruiken kan ik de sticks 'caliberen' met de druppeltest. Ik zelf merk geen afwijking bij het gebruik van sticks. Wel is er uiteraard door de minder nauwkeurige schaal een afwijking, maar deze afwijking is 'consistent'.

Ik hoef namelijk niet tweemaal per week te weten wat de precieze waardes zijn. Ik wil tweemaal per week controleren of er geen verandering is (ofwel is mijn water stabiel). En persoonlijk vind ik de teststicks een goede en simpele methode daarvoor.
w- degraaf
Zappa
**

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 10 mei 2008, 21:04:46 »

lees ik hier dat je tien test strip van het zelfde merk gaat gebruiken? als dat zo is dan is het logische dat ze de zelfde waardes geven, maar het is de vraag of deze waardes kloppen. Wil je een goed onderzoek dan zal je meerdere teststrip en druppels moeten gebruiken om tot een goed vergelijk te komen.
maar misschien lees ik het verkeerd.
gr
willem
Frank62
Zappa
**

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 11 mei 2008, 09:30:16 »

Welke druppeltest je gebruikt maakt niet zoveel uit. Sera is in ieder geval goed, maar gebruik altijd hetzelfde merk. Ondeling kan er verschil optreden. Vraag de waardes van je kraanwater bij het waterbedrijf op en test deze eerst, dan weet je hoeveel ze afwijken van "werkelijke" waardes. Geopende testsetjes zijn ook nog eens zeer beperkt houdbaar, omdat ze op basis van alcohol zijn. Je moet daarom flesjes altijd zsm weer sluiten. Ter indicatie zijn de stripjes erg goed. Het wordt pas spannend als je opeens een afwijking op de strip zie, dan wordt het tijd om wat exacter te meten. Verder is Ph meten en eventueel geleidbaarheid heel goed en betaalbaar electronisch te doen. Even je stift in een bakje vijverwater en je weet de Ph.
Wat ik ook wel interessant vind is wat jullie de ideale waardes vinden.
Frank62
Zappa
**

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 11 mei 2008, 09:31:36 »

gr
willem

Hervoor zijn pipetjes in de handel (apotheek) welke heel nauwkeurig werken.
madeinnl
Kokugyo

Mood:

PoWeRD By NeXuS

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 11 mei 2008, 11:29:47 »

ik zit er nog steeds aan te denken om een digitale meter te kopen voor alle waardes
het merk weet ik niet
weet alleen dat het in een blauw koffertje zit

PoWeRD By NeXuS
Frank62
Zappa
**

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 11 mei 2008, 12:12:13 »

Weet niet of er 1 apparaat is wat alle waardes meet? als het z is hoor (lees) ik het graag.
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: