KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
8 september 2008, 01:43:50 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Er zijn wat mogelijkheden toegevoegd aan het forum, klik hier voor de aanpassingen.

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: steuren kweek  (gelezen 1089 keer)
Darkles
Joppa

Leeftijd: 14
Mood:

stoere koi...:)

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 8 mei 2008, 00:57:56 »

wat ze hier doen is afschuwelijk met de steur!

http://www.rtl.nl/(channel=rtl4,progid=rtlnieuws,zone=rtlgemist.rtl.nl/rtlnieuws,vm=/actueel/rtlnieuws/home/,ord=1210200941812)/system/video/wvx/components/actueel/rtlnieuws/miMedia/2006/week48/ma_1930_kaviaar.avi_plain.xml/805.wvx

Fred Stork
Aspirant bestuurslid
Bestuur KOI 2000
Kashira

Leeftijd: 48
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 8 mei 2008, 03:44:08 »

Beeld krijg ik er niet bij, alleen maar geluid. Misschien maar goed ook, want het geluid zegt genoeg  Geschokt
Made in NL
Kokugyo

Leeftijd: 28
Mood:

PoWeRD By NeXuS

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 8 mei 2008, 16:45:43 »

ik d8 dat steuren ook gemolken konden worden
wie weet meer?

PoWeRD By NeXuS
sofia
Kashira

Leeftijd: 33
Mood:

Ik heb niks beters te doen

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 8 mei 2008, 17:52:47 »

Voor mij geen kaviaar Boos Boos
D-man
Kokugyo

Leeftijd: 24
Mood:

Ik ben mij er eentje...

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 8 mei 2008, 18:46:20 »

Voor mij geen kaviaar Boos Boos
same here..maar wist al hoe dit in zijn werk ging..
Niqui
Joppa

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 9 mei 2008, 10:09:53 »

Volgens mij kunnen steuren pas gemolken worden als de eitjes rijp genoeg zijn.

Voor kaviaar mogen de eitjes absoluut niet rijp zijn omdat dit behoorlijk ten koste zou gaan van de kwaliteit van de kaviaar.

Vandaar dat ze ervoor kiezen de steuren dood te maken en leeg te halen. Een ingreep onder narcose zou ten slotte voor veel meer kosten zorgen.

Groetjes Nique
pilske
Joppa

Leeftijd: 27
Mood:

Ik haat werkdagen die eindigen op een G

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 9 mei 2008, 14:41:06 »

ik d8 dat steuren ook gemolken konden worden
wie weet meer?

Ik heb laatste een documentaire gezien op discovery. Ging over steuren ergens in Rusland. Populatie was daar sterk afgenomen, omdat er een Stuwmeer/dam neer was gebouwd.
Door deze dam werden de steuren gedood/vermalen in de turbines van deze dam.
Nu hadden ze om de visstand in pijl te houden, in de dam zelf, ook een kwekerij gemaakt om deze sterfte op te vangen.
Dus de oorzaak ,zorgt er zelf ook voor dat ze populatie wel beetje bij beetje word aangevuld.
Meen hier ook gezien te hebben dat ze daar toen ook aan het "melken" waren, en niet de steur hoefden te doden voor kaviaar.
Dus ben benieuwd wie het antwoord wel weet

Ik haat werkdagen die eindigen met een G
vis.fan
Zappa
**

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 9 mei 2008, 21:12:41 »

Het is redelijk simpel als ze de kaviaar nodig hebben voor het kweken van een niewe generatie jonge steuren, "melken" ze de waardevolle ouders. De jongen worden dan opgekweekt en afhankelijk van wanneer ze geslachtsrijp zijn geslacht voor de kaviaar en het vlees.
Laten we dit proces vooral niet overdrijven. Door het kweken van steuren voor de kaviaar, zijn deze soorten van het uitsterven behoed. Het vlees was blijkbaar vroeger in België een echte delecatesse. Nu zie je dit soms in delaize onder gerookte vorm.
gr
Fred Stork
Aspirant bestuurslid
Bestuur KOI 2000
Kashira

Leeftijd: 48
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 10 mei 2008, 01:54:24 »

Door het kweken van steuren voor de kaviaar, zijn deze soorten van het uitsterven behoed. 

Volgens mij was het eerst zo, dat door het onbeperkte inhalige vangen van steuren voor de kaviaar, deze vis met uitsterven is bedreigd.
vis.fan
Zappa
**

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 10 mei 2008, 09:30:12 »

das wel juist, maar ze zijn ook vooral bedreigt doordat de natuurlijke paargebieden niet meer te bereiken zijn door de bouw van die dammen.
gr
Barrykoi
Joppa

Leeftijd: 32
Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 10 mei 2008, 11:20:19 »

Hmm, normaal kijk ik gewoon niet naar dit soort beelden...maar nu toch even gekeken.
En het is wat ik er van verwachtte, afschuwelijk!  Boos
Als ik dit soort beelden zie word ik erg boos....kan er slecht tegen, afschieten die lui. Chainsaw

Soms is het maar beter om niet alles te weten en te zien.
En dit geldt voor de meeste dieren.

vis.fan
Zappa
**

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 12 mei 2008, 00:04:05 »

ik kan het niet bekijken,  miss maar beter zo.
KoenAsagi
Joppa

Leeftijd: 28
Mood:

Brabantse nachten zijn lang

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 4 juli 2008, 22:23:47 »

Tsja, zolang er nog mensen zijn, die dit smerige goedje kunnen betalen, zal er altijd wel kaviaar blijven bestaan.

Natuurlijk is het niet leuk om te zien hoe zo'n grote (en mooie) steur aan zijn einde komt. Laat ik er wel bij zeggen, dat ze waarschijnlijk de vissen op een dezelfde manier slachten, als dat ze met runderen doen. Deze worden idd ook vaak verdoofd (met stroom) en dan krijgen ze ook een doodsteek (de nek wordt doorgesneden). Ik vind deze manier, om kaviaar te verkrijgen beter dan het uit de natuur te halen. En wel om de volgende redenen:

* Aanbod van "legale" kaviaar kan ilegale vangsten verminderen, omdat het goedkoper wordt om te produceren. Zoals op het filmpje te zien was, de vissen zijn na 4 jaar klaar voor consumptie, terwijl ze in de vrije natuur er 10 jaar over doen.
* "Humanere" manier van slachten. In vergelijking met de vissen die door stropers worden gevangen, worden zonder pardon en verdoving opengesneden, verlost van de kaviaar en worden daarna gedumpt om langzaam en pijnlijk te sterven.

Ik verglijk het ook maar een beetje met de schol, die ze nu kweken voor consumptie, omdat er door overbevissing te weinig zijn. Is dat dan ook zielig? Ik denk het niet. Anders moeten we alle koeien, varkens en andere boerderij en huisdieren loslaten.
IMMI
"At Your Service"
Moderator
Kokugyo

Leeftijd: 34
Mood:

alles komt goed

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 5 juli 2008, 12:15:32 »

runderen en vele andere dieren worden geslacht met een pen die door de hersenpan schiet

daarna word de keel doorgesneden, bij schapen en varkens word het bloed zelfs nog opgevangen engebruikt
dat is de meest humane manier mijns inziens

zoals iemand al eerder zegd, door eigen oorzaak is het opnieuw kweken nodig tegen uitsterven, krom he
zelfde als een kop koffie omgooien en dan respect vragen dat je het opruimd

Herman

bekijk ook eens mijn site
Jacobverkerk
Joppa

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 1 augustus 2008, 10:56:10 »

ik vind t nogal meevallen met onhumaan...

De steur krijgt n klap op zn kop en is vrijwel meteen dood....tja datie moet sterven omdat mensen zn eitjes lekker vinden is een ander verhaal...

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: