Hoi Petra,
Graag gedaan. 100 eitjes valt mee. Is toch een leuk aantal en aan de andere kant niet te veel en dat is voor de eerste keer ook niet verkeerd.
Allereerst is het belangrijk om te weten of je eitjes bevrucht zijn. Dat zie je al binnen 24 uur. De onbevruchte eitjes worden donkerder en de onbevruchte eitjes zullen gaan schimmelen en worden wit.
De ontwikkeling van het eitje is afhankelijk van de watertemperatuur. Bij 20 graden kun je na zo'n 36 uur puntjes in de eitjes zien. Dat zijn de oogjes van de larfjes. Na ongeveer drie dagen komt de larve uit het eitje en heeft dan nog geen eten nodig, want de eerste 24 uur teren ze op hun dooierzak.
Pas daarna mogen ze voor het eerst eten krijgen en wat .... kan heel gevariëerd zijn. Je kunt ze levend voeren met artemia, maar als je dat nog nooit hebt gedaan, raad ik het niet aan. De eerste dag geef ik ze altijd heel fijngemalen hardgekookt eigeel. De volgende dagen krijgen ze van mij eiwitrijk junior koivoer, dat ik met een ouderwetse electrische koffiemaler helemaal tot poeder vermaal en op het water strooi. Het gaat vanzelf door het water zweven en wordt al snel door de baby's gegeten. Dat ze eten, dat zie je meteen aan de door het voer opgezette doorzichtige buikjes.

Denk er wel om, dat je maar een klein beetje per keer geeft. Een klein mespuntje is meer dan genoeg.
Wat wel belangrijk is, is dat je een filter in je kweekbak hebt. Zowel het kuit als de kleintjes produceren veel amoniak. Om te voorkomen dat het jongbroed in de filter terechtkomt, gebruik ik meestal een pantykous die ik voor de toevoer naar de filter doe. In je kweekbak moet je zeker in het begin niet al te veel stroming hebben, omdat dat de jonkies teveel energie kost. Ook beluchten en daardoor een goede zuurstofvoorziening is erg belangrijk voor de net uit de eitjes gekomen koi.
Door de relatieve grote hoeveelheid afvalstoffen die je broedsel produceert, is het belangrijk de diverse waterwaardes goed in de gaten te houden. Zelf doe ik verder dagelijks zo'n 20 procent van water in de kweekbak verversen.
Ik ben benieuwd hoe je broedsel het gaat doen. Als je nog vragen hebt, stel je ze maar.
Groetjes Fred