KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
20 juli 2008, 03:51:09 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Shout Box

...loading shoutbox...

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Er zijn wat mogelijkheden toegevoegd aan het forum, klik hier voor de aanpassingen.

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: ziek  (gelezen 298 keer)
geert62
Kego
*

Bekijk profiel
« Gepost op: 4 mei 2008, 12:38:24 »

Ik heb sinds een paar weken een grote vijver eerst was hij 2.50 x 2.50 maar nu is hij 4.00 x 1.50.
Ik heb wel vaker de vijver vergroot en nooit problemen gehat.
Nu is er vorige week een vis dood gegaan nu heb ik er een apart gezet.

Hij is blind en er zit een bruine plek op de zijkant van de vis en er zit een soort witte slijmlaag over heen.
Wat ik wel gevonden heb is dat het voer niet goed was het waren korrels met vlokken en er zat gedroogde maden met kleine pootjes aan de voorkant.

Ik denk dat het dat is,wie weet het misschien.
mvg geert
Niemand_Anders
Joppa

Leeftijd: 31
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 4 mei 2008, 17:41:02 »

Hoewel de foto de plekken niet echt duidelijk laat zien, lijkt het  erg op enkele foto's welke ik op de KHV website heb gezien.

Is de vis nieuw of heb je onlangs nieuwe vissen in je vijver gedaan? Hebben andere vissen ook last (schuren de op de bodem of tegen de wand) of springen ze uit het water. Je zegt dat je je vijver hebt vergoot, heb je al onlangs je water waardes gecontroleerd. Nieuwe vijvers kunnen last hebben van ammonia en nitriet pieken omdat het filter nog niet op volle toeren draaid. Hoelang sinds de verbouwing draait het filter al en sinds wanneer is de vis in het water gegaan. Heeft het filter tijdens de verbouwing stil of zelfs leeg gestaan? Zo ja, heb je daarna je filter goed schoon gemaakt?

Gedroogde maden op voer klinkt inderdaad niet goed. Welk voer gebruik je en hoelang is de huidige verpakking al open? Bewaar je het voer in een goed (lucht) afsluitbare bus? Het je last van codens in de bus of plaats waar je het voer bewaard?

Zou je als laatste nog even een goede foto's van de verdachte plekken kunnen maken?

Je kan het doen. Je kan het laten. Je kan het ook laten doen.
Dennis Barten
Hoofdredacteur
Forumbeheerder
Kashira

Leeftijd: 21
Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 4 mei 2008, 21:01:42 »

Hoi Geert,

Het is lastig - zo niet onmogelijk - om van een foto een sluitende diagnose te stellen.

We moeten bij de basis beginnen. Heb je het water getest? pH, KH, nitriet en ammoniak?
Zo nee, dan zul je dat eigenlijk wel moeten doen.

Hoewel goudvissen dragers van het KHV kunnen zijn, worden zij er niet ziek van.
Als ik de foto bekijk, dan lijkt me dit een goudvis. KHV is dus uitgesloten.

Voor meer KHV-foto's kun je trouwens ook hier terecht: http://www.koi2000.com/forum/index.php/topic,120.45.html

Sakana genki desu ka? Dennis@koi2000.com
Niemand_Anders
Joppa

Leeftijd: 31
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 4 mei 2008, 21:51:05 »

Goudvissen zijn toch ook familie van de karper? Althans dat dacht ik ergens gelezen te hebben. Maar er zijn natuurlijk meer infecties welke 'enge' plekjes veroorzaken. Ik heb gelukkig nog geen last gehad van virussen of infecties. Wat dat betreft is het eerder de buurt welke al meerdere malen de vijver in gevaar heeft gebracht. En net zoals met een normale medische encyclopedie, kijk ik ook niet graag naar foto van infecties bij vissen.

Maar als je zelf niet de kennis hebt om te achterhalen wat je vis mankeert kan ik eigenlijk alleen maar een advies geven: Ga langs bij een dierenarts of nog beter een koidokter. Je kan dan ook rustig (aanvullende) vragen stellen zodat je precies begrijpt wat er is gebeurt en mogelijk waardoor de vis ziek raakte.

Mocht je aan de uitslag twijfelen welke wordt gegeven (of later toch nog een vraag hebben) dan kunnen velen hier op het forum je wel verder helpen. Maar nu is het niet meer dan voelen in het donker..

Mocht je trouwens buiten dit forum het antwoord vinden, post hem dan hier ook nog even. Voor beginnelingen (zoals ik) zijn dit soort topics zeer leerzaam en kan mogelijk in de toekomst zelfs problemen voorkomen door op tijd in te grijpen. Mijn dank is groot.

Je kan het doen. Je kan het laten. Je kan het ook laten doen.
mark
Kego
*

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 4 mei 2008, 22:05:04 »

als je vssen een tijdje in een kleine bak tijdens de uitbreiding van de vijver hebben moeten verblijven, is ongetwijfeld een extra beroep gedaan op hun afweergestel. Wellicht heeft deze goudvis een flinke tik gehad waardoor bacterien zich op de vis hebben kunnen vasthechten en vermenigvuldigen. Hopelijk zijn je andere vissen sterk genoeg om die stressperiode te verwerken. Ik zou wel voor de zekerheid een qb gereed houden voor het geval er zich meer patienten melden.
tom1963
Tyuppa

Leeftijd: 45
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 15 mei 2008, 22:15:03 »

als je qb hebt doe hem dan daarin en doe er landbouw zout(verkrijgbaar bij de boerenbond of de Welkoop) bij 5gr/ltr het kan geen kwaad en en is de pest tegen schimmels en parasieten .
Echter wel goed beluchten
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: