KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
11 oktober 2008, 23:20:05 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Weblog Holland's next Koi model

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: [HELP] Chloorhoudende schoonmaakmiddelen in vijver!  (gelezen 1817 keer)
Niemand_Anders
Joppa

Leeftijd: 32
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 8 mei 2008, 11:18:11 »

Tom, toen de buren in de gaten hadden dat er mogelijk chloor in mijn vijver terrecht was gekomen, zijn ze direct gestopt en hebben ze mij gewaarschuwd. Ze hebben zelfs de nieuwe coating voorgeschoten omdat ze zich gewoon zeer rot voelen. De buren en ik hebben geen echter tuin afscheiding (tenzij je het 30cm hoge muurtje meetelt) en ook zij wouden van de zomer genieten van mijn vijver.

Gelukkig zijn alle koi nog spring levend. Ik heb om verveling te voorkomen een extra pomp in de quarantaine bak gezet welke ik via een PLC programmaatje aanstuur zodat deze op willekeurige tijdstippen zo'n 15 tot 20 minuten actief wordt waarmee er extra stroming in de bak onstaat. Het programma stampt nog uit mijn studenten tijd dat ik via een PLC een motor aanstuurde waarmee vervolgens via een krukas een plaat in het water op en neer liet gaan. Op deze manier kon ik een golfslag zwembad (in een aquarium) simuleren. In plaats van de motor stuur ik dus nu de pomp aan..

Gelukkig mag morgen de water kraan weer open zodat ik dan niet meer naar een gat in de tuin hoef te kijken. In het weekend haal ik een aantal extra zakken zeoliet zodat deze het overgrote deel ammoniak en nitriet kunnen opvangen. Om de dag zal ik dan een kleine 200 liter verversen (1 cm). De vissen willen gewoon steeds meer voer en zullen dus ook steeds meer afval produceren. Maandag gaat de grootste koi (36cm) dan de vijver in. Hij mist de ruimte (mijn vijver is 38m3, 2x +/- 35cm koi, 4 x +/- 27cm koi en 7 x 20cm koi). Dat maakt dat elke koi normaal een kleine 3 m3 tot zijn beschikking heeft. Nu zitten ze op een ongeveer 5 m3 in twee bakken.

Momenteel houd ik het watertemperatuur topic zeer goed in de gaten en op basis daarvan bepaal ik welke temperatuur ik in de bakken aanhoud. Momenteel heb ik ze op 18 en 17 graden zitten. De tweede bak laat ik nu per dag zakken tot 14 graden zodat ik maandag de koi zonder een te groot temperatuur verschil in de vijver kan zetten. Ik had ergens lezen dat koi minder problemen hebben met hogere temperaturen, dan met lagere. Volgens mij is van max 3 graden warmer of 1 graad kouder per 24 uur. Gisteren gaf het kraanwater (na eerst 3 minuten te hebben gelopen) een temperatuur van 11 graden. In het weekend hebben we zowel warme dagen als nachten (max. 12 graden) waardoor ik vermoed dat maandag de temp van de vijver op 13 a 14 graden zal zitten. In principe wil ik elke drie dagen een koi aan de vijver toevoegen. Het zeoliet moet dan eigenlijk de pieken (ammoniak en nitriet) opvangen.

Over drie maanden maanden (augustus) wil ik dan langzaam de hoeveelheid zeoliet gaan afbouwen. Theoretisch zouden beide beadfilters op 20% moeten zitten. In de praktijk zullen de filters gezamelijk toch wel 15% moeten kunnen filteren. Als alles volgens planning verloopt zijn eind november alle zeoliet zakken uit de vijver.

Overigens ben ik blij dat ik een 22mm waterleiding naar mijn vijver heb gelegd. Theoretisch kan er 45 liter water per minuut door een 22mm leiding (water verplaatsing is max 2m per sec). Als ik dan 30 liter per minuut aanhoud dan is de vijver in 22 uur weer vol. Joepie!

Je kan het doen. Je kan het laten. Je kan het ook laten doen.
Niemand_Anders
Joppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 9 mei 2008, 09:35:00 »

Nou vanochtend heb ik dan eindelijk de kraan opengedraaid en het water stroomt inmiddels de vijver in. Tijdens mijn lunchpauze (ergens tussen 12 en 14 uur) ga ik even langs huis zodat ik de filter bypass weer ongedaan kan maken zodat weer weer op de normale manier functioneert. Waarschijnlijk zal de retour (50 cm onder water spiegel) nog wel een tijdje als een waterval werken totdat weer onder water staat.

Gisteravond heb ik beide beadfilters nogmaals een enting (MicroLift FilterGel) gegeven. Momenteel heb ik de bypass water inhoud geschat op 300 liter. Op basis van een verhoudig van 0,05 mg/l ammoniak heb ik aan beide beadfilters 7cc ammoniak toegevoegd (14cc in totaal) om het nitrificatie process op te starten.

Iemand nog andere tips voor het opstarten van een (bead)filter zonder dat er al vis in de vijver rondzwemt behalve wachten tot de natuur eindelijk z'n werk gaat doen?

Fred Stork
Mekiki

Leeftijd: 48
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 9 mei 2008, 11:05:17 »

Bacteriën, Amoniak en stevig beluchten is het complete recept. Soms is de natuur niet zo veeleisend  Brede lach

Heel veel succes.

Groetjes Fred
Niemand_Anders
Joppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 9 mei 2008, 12:29:33 »

Ik heb de bead blowers even tijdelijk vervangen door een air pump 8000 welke elke minuut 70l lucht de twee beadfilters in blaast. Eigenlijk heb ik tijdelijk momenteel een bewegend bed. Van mijn koidealer kan ik tijdelijk digitale ammoniak + nitriet meters lenen zodat ik kan zodat ik de waardes zeer precies kan volgen en dus bepalen wanneer het veilig is om de koi in het water te laten. Ammoniak wordt meestal wel snel omgezet naar nitriet, maar ik had begrepen dat juist de nitriet baccies (ben ff de naam kwijt) maar langzaam groeien.

Niemand_Anders
Joppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 13 mei 2008, 18:24:24 »

Inmiddels is de 34cm lange kohaku inmiddels ook de vijver in gegaan. Beide mogen nu de vijver gaan vervuilen. Zolang de digitale Hanna ammonia en nitriet meters geen meetbaar resultaat aangeven ( < 0.01 mg/l) gaat er elke ochtend een vis de vijver in. Daarna elke 2 dagen totdat ammonia rond 0.05 mg/l zit of nitriet boven 0,01 mg/l.  Zondag komt mijn koi dealer langs met een multi fotometer welke 13 waardes kan meten. Ik zal dan ook direct de test resultaten van Sera en de Columbo test strips daarmee vergelijken.

tom1963
Tyuppa

Leeftijd: 45
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 13 mei 2008, 21:42:28 »

Hallo niemand anders ,

Vat het  aub niet verkeerd op maar heb je toevallig afgestudeerd in waterbouw of iets met electronica/IT.

Zo lees ik het namelijk wel.
Het gaat me boven de pet  lol
Niemand_Anders
Joppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 13 mei 2008, 22:35:48 »

Vat het  aub niet verkeerd op maar heb je toevallig afgestudeerd in waterbouw of iets met electronica/IT.
Nee, Ja/JA  ;-)

Ik heb LTS Elektro gedaan, toen MBO Elektronica (aansturings techniek) en sinds 1999 ben ik werkzaam in de IT als Systems Architect, in de praktijk een combinatie van systeembeheer, software ontwerp, development, opzetten test straat (automatisch testen van ontwikkelde software waarmee minder kans op bug en voorkomt dat een bepaalde bug terug komt (regression)), acceptatie en oplevering bij klant. Optioneel doe ik ook nog onderhoud aan de systemen.

In de periode 1996-1999 ben ik werkzaam geweest als installatie technicus (Elektra, Gas, water, airco en CV). Sinds 2005 studeer ik aan de Open Universiteit (Rotterdam) de bachelor opleiding informatie. Naast formele opleiding ben ik ook in het bezit van tal van certificaten van Microsoft, Cisco, Juniper, Oracle, IBM, Novell, Sun en Zend (PHP).

In juni 2006 ben ik van Rotterdam Spangen (portiek woning) verhuisd naar het 'platte' Uden waar ik een huis met tuin heb. In de tuin bevond zich een voorgevormde vijver (max 60cm diep of zo) met 1 goudvis. In maart 2007 was ik stom verbaasd dat de goudvis de winter had overleeft (had dat beest nooit gevoerd of zo). In een krantje van Cranenbroek (agrarisch warenhuis) stond een zwembad en een 330L 3 kamer filter. Wat waterplanten erbij en zo begon ik vijvers steeds leuker te vinden. Ik ben toen heel erg veel gaan lezen over (koi)vijvers en filtratie. En in oktober 2007 ging de schop van de graafmachine de grond in en sinds nov. 2007 ben ik in het bezit van een 38m3 grote koivijver. Dus ik geef mijn geld nu uit aan Computers, Audio en Video, Auto en de koivijver. En nu is elke maand het verdiende geld op. Iets wat me de afgelopen 6 jaar niet meer is gelukt ;-)

Ik heb vanavond bij de Media markt een plasma scherm gehaald (Panasonic 37" - 94 cm). Omdat ik Essent nooit voor de kabel heb betaald heb ik sinds vorige maand geen TV signaal meer. Sindsdien download en bekijk ik alles via internet. Aangezien breedbeeld VGA converters erg duur zijn (de goedkoopste begint bij 999 euro) heb ik daarom maar een scherm met DVI aansluiting gekocht. Gisteren had ik al een KVM switch (schakelkastje waarmee je op 1 computer meedere combinaties van keyboard, muis en scherm kunt aansluiten. Dus ik start nu Media player, maximaliseer het scherm en vervolgens schakel ik naar het plasma scherm. Werkt fantastisch en het totale pakket koste mij nu slechts 799 euro.

Nou en dat is in het kort mijn levens verhaal. Ik ben bezig mij biografie te schrijven voor de 'even voorstellen' topic, maar deze wil ik graag voorzien van foto's. Dus nog 3 weekjes geduld mensen...

Fred Stork
Mekiki

Leeftijd: 48
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 14 mei 2008, 08:53:24 »

Als dit de verkorte versie is, ben ik heel benieuwd naar de volledige versie.
Leuk om te lezen hoe je aan het vijveren bent geslagen.

Groetjes Fred
tom1963
Tyuppa

Leeftijd: 45
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 15 mei 2008, 21:43:28 »

Ik had niet om je CV gevraagd maar het is wel veel .Heb je de koi studie ff tussendoor gedaan want ik moet zeggen dat je er wel verdomd veel van weet.

Gr.Tom
LEEN
Joppa

Leeftijd: 65
Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 16 mei 2008, 00:50:54 »

Door veel te lezen op Koi Forums......kom je heel ver  Grijns

Op de Goede Forums wel te verstaan.

Vroeger was ik knapper
Niemand_Anders
Joppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #25 Gepost op: 16 mei 2008, 14:24:35 »

Ik had niet om je CV gevraagd maar het is wel veel .Heb je de koi studie ff tussendoor gedaan want ik moet zeggen dat je er wel verdomd veel van weet.
Ik heb meestal lange antwoorden  Grijns. Ik heb welliswaar geen koi studie gedaan, maar ik heb het wel gebestudeerd. Bij de plaatstelijke bibliotheek heb ik alle boeken meegenomen waar mee het woord vijver in voorkwam. En aangezien je dan meestal meer vragen dan antwoorden krijgt, ga je je nog dieper informeren over bepaalde onderwerpen. Ik heb vooral heel erg veel over waterwaardes en (de)nitrificatie gelezen, want dat is toch de basis van elke vijver. Bij natuur(lijke) vijvers gaan het volgens Ada Hofman vooral over de belans tussen flora en founa. Aangezien die belans bij koi vijver meestal niet te vinden is, moet hier terug gevallen worden op 'externe' filtratie.

De laatste tijd ben ik mij steeds meer aan het verdiepen in mudponds achtige vijvers. Dennis had enkele weken geleden een link gepost met een interview met (dacht ik) een Cohen welke juist de zweefalgen hun gang laat gaan om op die manier de japanse stijl te benaderen. Het grootste nadeel daarvan is dan weer dat je dan minder goed de koi in de gaten kan houden: zieke of zwakke koi zal bijna niet aan de oppervlakte komen.

Er is op internet echt een schat aan informatie te vinden over alles wat met (koi) vijvers te maken heeft, alleen de fragmentatie van al die informatie is lastig. Forum posts zijn minder makkelijk op waarde te schatten. Ik zelf ben meer van de wetenschappelijke aanpak en ben vooral geïnteresseerd in feiten. Ik heb vorige week bij Donner het boek 'biochemical fundamentals' gekocht waarmee ik hoop meer inzicht in de water chemie te krijgen. Ik heb op school geen scheikunde gehad, en dat vind ik momenteel best wel jammer.

Dennis Barten
Hoofdredacteur
Forumbeheerder
Kashira

Leeftijd: 22
Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 31 mei 2008, 10:00:02 »

Weet je al meer van de verzekering Dave?

Sakana genki desu ka? Dennis@koi2000.com
Niemand_Anders
Joppa

Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #27 Gepost op: 2 juni 2008, 08:57:17 »

Nee, de verzekering houd zich heel erg aan de (water)oppervlakte.

Maar de buurman heeft mij al betaald. Ondanks de toch wel overweldigende bewijzen en getuigschriften heeft de verzekering toch een contra expertise aangevraagd. Dus dan heb je een verklaring van een koi dokter (Rob van KOI) en de verklaring van een zeer vooraanstaand biochemisch analyse bedrijf (LGC, zij doen ook de analyses voor het Britse landbouw ministerie (waaronder mond- en klauw zeer)), en toch is de verzekering niet tevreden. Ter info, we hebben het over een bedrag van 1200 euro.

De tussenpersoon kwam het nieuws dan ook vorige week met het schaamrood op z'n kaken brengen. Misschien kunnen we een parasieten kuur bij de verzekeraar loslaten. Alparex en Antrax lijkt best wel op elkaar en een foutje is toch zo gemaakt?

Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: