Cane
Tyuppa

Leeftijd: 32
|
 |
« Antwoord #120 Gepost op: 6 oktober 2008, 22:38:46 » |
|
Ik bedoelde het eigenlijk zoals op onderstaande tekening.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
pilske
|
 |
« Antwoord #121 Gepost op: 7 oktober 2008, 12:30:24 » |
|
Ik bedoelde het eigenlijk zoals op onderstaande tekening.
Je verplaatst dus de onderste retour naar die "hoek" en je verplaatst de skimmer ook naar de hoek als ik het goed begrijp? Wel idd beter ivm maximale vuilopname van skimmer
|
|
|
|
|
|
Ik haat werkdagen die eindigen met een G
|
|
|
GO Ogon
Saki Hikari Tategoi Competitie
Joppa

Leeftijd: 35
Een koi is zo mooi als jij hem vind,niet een ander
|
 |
« Antwoord #122 Gepost op: 7 oktober 2008, 13:44:05 » |
|
Ik heb ook even een ontwerpje gemaakt, meteen schematisch de drains en skimmer aangesloten met de mogelijk heid ze alle drie rechtstreeks op het riool te kunnen spoelen.
Door het zo aan te sluiten met 1 kogelkraan en 4 schuifafsluiters (wel vdl pakken die kan je van bovenaf reviseren) kan je elke drain regelen en spoelen, ook de skimmer kan je dan apart spoelen en zo instellen dat dat deze net de oppervlakte schoonhoud.
De retouren zijn zo geplaatst dat je de moeilijke hoeken schoon trekt en toch zoveel mogelijk flow krijgt zonder meteen tegen een korte wand aan te spuiten.
Ik hoor graag eventuele opmerkingen....
|
|
|
|
|
|
Groeten en succes, GO Ogon.
|
|
|
|
pilske
|
 |
« Antwoord #123 Gepost op: 7 oktober 2008, 13:52:54 » |
|
Ik heb ook even een ontwerpje gemaakt, meteen schematisch de drains en skimmer aangesloten met de mogelijk heid ze alle drie rechtstreeks op het riool te kunnen spoelen.
Door het zo aan te sluiten met 1 kogelkraan en 4 schuifafsluiters (wel vdl pakken die kan je van bovenaf reviseren) kan je elke drain regelen en spoelen, ook de skimmer kan je dan apart spoelen en zo instellen dat dat deze net de oppervlakte schoonhoud.
De retouren zijn zo geplaatst dat je de moeilijke hoeken schoon trekt en toch zoveel mogelijk flow krijgt zonder meteen tegen een korte wand aan te spuiten.
Ik hoor graag eventuele opmerkingen....
Kan eigenlijk niet meer zeggen dan dat het definitief plaatje langzaam in zicht komt. Maar voor wat betreft die kogelkraan en schuifkranen wat je zaterdag uitlegde, en nu weer, vind ik een duidelijk en goed verhaal. En tjaa voor wat betreft mijn leidingwerk van mijn bodemdrains de schuur in krijgen dat is nog het "moeilijkste verhaal". Geen idee hoe fundering van schuur in elkaar zit. Want als ik dus de Ultrasieve wil plaatsen moet ik deze gelijk zetten met water niveau, dus een "filterputje" maken in schuur.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredjekoi
|
 |
« Antwoord #124 Gepost op: 7 oktober 2008, 15:23:02 » |
|
Even voor de duidelijkheid, hoe gaat de verbinding van de skimmer/bodemdrain naar het riool worden. Ik ga ervan uit dat alles op 1 rioolbuis aangesloten wordt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
pilske
|
 |
« Antwoord #125 Gepost op: 7 oktober 2008, 15:35:56 » |
|
Even voor de duidelijkheid, hoe gaat de verbinding van de skimmer/bodemdrain naar het riool worden. Ik ga ervan uit dat alles op 1 rioolbuis aangesloten wordt.
Zoals dit.  Je kan dan alles spoelen, als ik het goed begrepen heb (correct me if I'm wrong): - Drain 1 aanvoer (als je afsluiter drain 2 en skimmer aanvioer dichtzet - Drain 2 aanvoer (Als je drain 1 en skimmer aanvoer dicht zet, dan spoel je via Ultrasieve) - Skimmer aanvoer (als je Drain 1 en 2 dicht zet, dan spel je via Ultrasieve) Je hebt dus maar 1 kogelkraan nodig omdat je niet wil dat die gaat lekken, omdat anders "riool water"terug kan stromen ( bijv bij overstroming). En als een schruifkraan lekt in deze situatie dan gaat het om vijver water uit de vijver naar de Ultrasieve of andersom, dus geen dreigend gevaar.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
draude
|
 |
« Antwoord #126 Gepost op: 7 oktober 2008, 15:39:17 » |
|
Drain 2 wil je toch ook rechstreeks op het riool kunnen lossen ?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredjekoi
|
 |
« Antwoord #127 Gepost op: 7 oktober 2008, 15:57:32 » |
|
Dat mis ik ook, je gaat geen verbinding er overheen of er onderdoor maken.
Zo heb ik het gedaan, wel met 2 ultrasieve III, maar het kan ook op 1 ultrasieve III. Hoemeer pvc stukken, hoe groter de filterkamer.
Eventueel spoelen via je ultrasieve op het riool is not done.
Je komt al gauw op een lengte van 1.50 meter en een breedte met 1 rioolbuis 110mm langs de ultrasieve op 60 cm.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredjekoi
|
 |
« Antwoord #128 Gepost op: 7 oktober 2008, 16:51:32 » |
|
Dit is ook een mogelijkheid, oude ultrasieve II put, wel iets minder ideaal. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GO Ogon
Joppa

|
 |
« Antwoord #129 Gepost op: 7 oktober 2008, 18:23:49 » |
|
hmm moeilijk zeg maar goed, je spoelt de drain via de binnenkomst kamer van je ultrasieve, zo kan je met 1 verbinding naar het riool alles apart spoelen op het riool.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredjekoi
|
 |
« Antwoord #130 Gepost op: 7 oktober 2008, 19:04:00 » |
|
Op zich slim bedacht, maar de werking is wel minder dan rechtstreeks op het riool of rioolput. Vooral als je last krijgt van draadalgen. Het waterpeil stijgt toch ook in de ultrasieve kamer en kan eventueel ook over de zeefbocht gaan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GO Ogon
Joppa

|
 |
« Antwoord #131 Gepost op: 7 oktober 2008, 20:28:58 » |
|
Ik heb dit al drie jaar en het werkt perfect, het water komt slechts een klein beetje omhoog in je sievekamer maar lang niet hoog genoeg om over je zeef te lopen.
Het kan namelijk vrij het riool inlopen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bluecoat
|
 |
« Antwoord #132 Gepost op: 7 oktober 2008, 22:17:52 » |
|
Fredjekoi zo als jij je filterkamer hebt ingedeeld wil ik hem ook gaan maken,maar ik heb 2 vragen ik heb straks 2 drains is het beter om voor elke drain een Ultrasieve te nemen of allebei op 1 Ultrasieve en de spoeling op de drain loopt bij jou omhoog in je filterput en vertakt zich dan. Als je nu de drain van onder je vijver door laat lopen en dan een kraan op zet dan spoelt hij toch nog beter rechttoe rechtaan  ?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredjekoi
|
 |
« Antwoord #133 Gepost op: 8 oktober 2008, 00:02:28 » |
|
Ik heb dit al drie jaar en het werkt perfect, het water komt slechts een klein beetje omhoog in je sievekamer maar lang niet hoog genoeg om over je zeef te lopen.
Het kan namelijk vrij het riool inlopen.
Dat het water niet over de zeefbocht kan stromen kan ik nog voorstellen. Dat het water het riool instroomt ook met deze oplossing. Maar dat het perfect werkt, niet. Het idee om te spoelen is om het max. aantal vuildelen uit het systeem te halen. Naar mijn inzien red je dat alleen door zomin mogelijk weerstand te creëeren. Het water moet 3x keer hardnekkig de hoek om. Als het rechtstreeks buiten de ultrasieve om gaat, krijg je een snelle doorstroming die alle achtergebleven vuilresten meeneemt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GO Ogon
Joppa

|
 |
« Antwoord #134 Gepost op: 8 oktober 2008, 00:25:51 » |
|
toch werkt het echt supergoed.
Je moet het zien als water dat een bak inloopt en via een ander gat weer wegloopt, de bak is groot genoeg om het water er hard in te laten lopen, zeker omdat het water zo snel wegloopt dat het geen hoogte opbouwt in de bak en dus geen tegendruk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|