KOI 2000 - Koi Wijzer - Koi en Vijverdagen
5 juli 2008, 13:44:04 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws: Weblog Holland's next Koi model

Website   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Vijver + Vissen van Kigoi-Nijroon  (gelezen 1720 keer)
Kigoi-Nijroon
Joppa

Leeftijd: 22
Mood:

Blub!

Bekijk profiel
« Gepost op: 31 maart 2008, 20:04:05 »

Ik ben in 2005 begonnen met het houden van koi's..
Nadat een vriend van mij er mee was begonnen en ik van de vissen onder de indruk raakte, ben ik begonnen te graven samen met een clubje vrienden..
Zonder informatie in te winnen lag er zo een gat van 10 cub..
Folie opgehaald, zo netjes mogelijk er in gelegd en afsnijden die hap..

Hierboven een foto waarbij ik dacht dat ik het goed voor elkaar had op dat moment, daar waar de ellende pas begon..
Zoals je ziet zit er natuurlijk een veel te kleine filter op, een UV lamp had ik nog nooit van gehoord..
Het ging dan ook al snel mis met mijn eerste koi's.

Nu, een kleine 2 jaar later met wat meer verstand van deze hobby, realiseer ik me dat ik een paar dingen heel anders had moeten doen..
Zo heb ik er spijt van dat ik geen gebruik heb gemaakt van een gravity-systeem, en de trap die rondom de vijver zit waar ik toen planten op wou zetten (vergane vijverinhoud).

Ik heb nog geen foto van de huidige situatie van de vijver en er om heen, deze zal ik snel toevoegen..

Hieronder nog een aantal van mijn vissen:

Hierboven zie je oa. mijn Kigoi, Kohaku, Platinum en de D/Chagoi.

Kohaku, gekregen bij aankoop van mijn filter..
Bleek een enorm mazzeltje te zijn, want hij was in een verkeerde bak beland.
Hij werd aangeboden op de site van koiboulevard voor 150 euro, 18 cm was hij toen. (Dit was hij naar mijn inziens bij lange na niet waard)

Groetjes,

Erwin

« Laatste verandering: 31 maart 2008, 20:09:58 door Kigoi-Nijroon » Gelogd
ewit
Kashira

Leeftijd: 42
Mood:

100 % koi verslaafd.

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 31 maart 2008, 20:07:18 »

Al doende leert men, Erwin. Benieuwd naar de andere foto's.
Kigoi-Nijroon
Joppa

Mood:

Blub!

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 31 maart 2008, 20:11:32 »

Al doende leert men, Erwin. Benieuwd naar de andere foto's.

Zeker waar ewit,
alleen het is erg jammer dat je er achter moet komen als je vissen op hun rug liggen..
Maargoed, van fouten leer je ook, en het gaat nu gelukkig goed.. Smiley
ewit
Kashira

Mood:

100 % koi verslaafd.

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 31 maart 2008, 20:13:38 »

Ik neem dan maar aan dat je regelmatig water ververst? En water test? Daar beginnen de grootste catastrofes. En uiteraard zoals je al aangaf, een ondermaatse filtering.
Kigoi-Nijroon
Joppa

Mood:

Blub!

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 31 maart 2008, 20:18:25 »

Ja dat word allemaal goed in de gaten gehouden.. water word ook regelmatig ververst..
Dit gebeurde toen allemaal NIET, en idd in combinatie met de ondermaatse filtering gaat het al heel snel mis..

ben nu aardig stuk verder met de kennis omtrent deze hobby, al voel ik me op dit forum nog een broekie vergeleken met jullie koi praat haha..
Maar iedereen is zo'n broekie geweest, dus ik maak me nergens druk om haha.. Zat
Dennis Barten
Hoofdredacteur
Forumbeheerder
Kashira

Leeftijd: 21
Mood:

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 31 maart 2008, 20:22:13 »

Ik geef je enkele weken Erwin, en dan 'lul' je net zoals wij Knipoog
Het koivirus is zéér besmettelijk.

Ben je al lid van de club?
Overweeg ook eens een cursus; daar word je echt Koi Wijzer van.
http://www.koi2000.com/nl/koi2000-workshops/najaar-2007.html

Sakana genki desu ka? Dennis@koi2000.com
Kigoi-Nijroon
Joppa

Mood:

Blub!

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 31 maart 2008, 20:27:20 »

Haha, het koi virus heeft me al lang gegrepen hoor..Knipoog
Ik had al even gekeken naar dat lid worden van de club, dat gaat wel even gebeuren hoor Knipoog
moet alleen ff zin maken om alles in te vullen hehe, maar dat gaat helemaal goed komen.. Brede lach
Davey der Weduwe
Forumbeheerder
Kashira

Leeftijd: 31
Mood:

Bestuurslid KOI 2000

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 31 maart 2008, 20:31:08 »

Welkom hier, komt helemaal goed met jou zie ik wel  Grijns

ITsmurf
Kigoi-Nijroon
Joppa

Mood:

Blub!

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 31 maart 2008, 20:58:02 »

Hier nog enkele foto's van mijn vissen:

Doitsu Chagoi  Breeder: Conias

Ben benieuwd hoe jullie deze koi noemen..
Ik noem hem zelf D/Tancho sanke. Maar het zal me niks verbazen als het anders zijn moet. haha
Vond hem een zeer aparte koi toendertijd met een mooie scherpe lijn, 2 mooie zwarte stippen aan weerszijde..
Nu komt er helaas wat sumi door in het witte gedeelte, beetje jammer.. maar afwachten hoe dit zich ontwikkelen gaat...Smiley
« Laatste verandering: 31 maart 2008, 21:04:09 door Kigoi-Nijroon » Gelogd
D-man
Kokugyo

Leeftijd: 24
Mood:

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 4 april 2008, 21:33:48 »

dit is voor mij een doitsu sanke..leuke vis trouwens!
Kigoi-Nijroon
Joppa

Mood:

Blub!

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 21 mei 2008, 18:41:34 »

Net nog even een foto gemaakt van mijn filter

Als iemand ziet of denkt, dit zit niet goed, of kan beter, ik sta op voor commentaar Knipoog

Groetjes,

Erwin

En owja, voor de grappemakers onder ons die vinden dat het kit-werk beter kan, ja ik weet het!  Grijns
ewit
Kashira

Mood:

100 % koi verslaafd.

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 21 mei 2008, 20:39:26 »

bovenstaande koi lijken mij een doitsu chagoi en een gewone sanke. Geen Tancho, daarvoor dient de koi een aparte vlek op de kop en tussen de ogen te hebben. En ook geen verder rood op het lichaam, maar weer wel sumi.
Het filter is een hele verbetering op de vijver. Op een vijver van 10 kuub is een pomp van 6000 l /u wel noodzakelijk. Ik zou in de eerste kamer borstels tussen de hangende borstels stoppen. Er zit teveel ruimte tussen de borstels. Gewoon volproppen. Dan in de eerste kamer de matten zoals het nu is. De laatste kamer zou je eens een bewegend bed kunnen overwegen. Daar kan een gezonde bacterie kolonie op huisvesten. De stopcontacten naast de vijver netjes en droog wegwerken, en het koinet naar de schuur. Je zou niet de eerste zijn waar de vijver wordt leeggeschept.                                         groeten ewit
Kigoi-Nijroon
Joppa

Mood:

Blub!

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 22 mei 2008, 00:43:07 »

Hoi Ewit,

Het leek mij idd ook dat het een Doitsu Chagoi betreft. Ik ben echter wel wat aan het twijfelen als ik bekijk uit wat voor mix het komt. Dit is namelijk een mix met allemaal blauw gekleurde ochiba's met een paar bruine plekjes en een paar die gewoon helemaal blauw zijn.

Ik heb er een Hozelock Titan 8000L pomp op draaien.
Ik ga je raad met de extra borstels binnenkort opvolgen, en hem zo vol mogelijk proppen.
Ook had de dealer waar ik het filter van gekocht had mij al verteld dat ik er eventueel een bwb van kon maken, en dat deze filter het nodige luchtslangmateriaal al geintegreerd had. zal het eens beter bekijken, maar is het zo dat het bwb puur en alleen voor de bacterie huishouding is maar niet echt het vuil tegen houd??

Het schepnet zal ik ook in de schuur opbergen, heb je gwn gelijk in Knipoog
Ook de stopcontacten liggen er inderdaad erg slordig bij, ik wou altijd nog een soort van kast om de filter heen maken en daarin de stroomvoorzieningen netjes in orde maken. Ben alleen niet zo'n techneut en dat is denk ik ook gelijk het grootste struikelblok..

groetjes,

Erwin
« Laatste verandering: 22 mei 2008, 00:47:13 door Kigoi-Nijroon » Gelogd
ewit
Kashira

Mood:

100 % koi verslaafd.

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 22 mei 2008, 22:16:46 »

Erwin, als de koi bruinig is, is het een chagoi. Wanneer blauw grijs een soragoi. bruin/grijs/blauw een ochiba shigure.Maar per varieteit zijn er vele kleuren mogelijk.
Een bewegend bed (bwb) is puur een biologisch filter. Geen mechanische filtering. Daarom zijn de borstels zo belangrijk. Er komt geen vuil bij het bwb, behalve wat klein zweefvuil. Door de zware beluchting spoelt dit er af en komt terecht in de matten. Deze dienen als fijnfiltering en deels bioloog. Als voorbeeld heb ik even onderstaande foto's ge upload. 
Kigoi-Nijroon
Joppa

Mood:

Blub!

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 4 juni 2008, 00:16:05 »

Hoi Ewit,

Allereerst mijn excuses voor mijn late reactie op jou toevoeging, ben een tijd niet op dit topic geweest en het is mij ontgaan.  Grrrr

Je foto's zien er duidelijk uit. Dus ik zou mijn filterlijn om kunnen bouwen in 1 UV 22W -> 2 Vortex vol met borstels -> 3 bwb -> 4 Jap/Matala matten -> 5 retour vijver.

Zou het ook andersom kunnen, eerst Jap/matala matten en dan bwb? Of zijn hier verklaringen voor waarom het in deze volgorde moet?

Ook zou ik graag willen weten of het Uv nou eigenlijk voor- of na de filter moet. Er werd mij altijd verteld dat de UVlamp er voor moet, maar hoor ook wel om hem er na te plaatsen, dit omdat het vuil de lamp niet aan kan tasten.

Groetjes,

Erwin
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
  Print  

Ga naar: