|
Fredjekoi
|
 |
« Antwoord #705 Gepost op: 24 juli 2008, 00:00:27 » |
|
De diepte is uiteindelijk 1.35 geworden, en 30 cm. boven maaiveld geplaatst. Net op de grens van het grondwater. Alles is netjes afgevlakt en met laser afgesteld. Nu komt het meest kritische punt, plaats bepaling bodemdrains/buizen. Dit is een kwestie van goed meten, no problem. De diepte van de geul is 30 cm. ,de geul stroomde vol met grondwater  Zand brokkelt af, de geul wordt weer groter. Dit probleem was voorzien, door snel te handelen, is alles toch goed gekomen.  Folie en gietmortel in de geul gegoten en snel de vijverbak laten zakken. De vijverbodem rondom de bodemdrain verzwaard en water erin laten lopen. De 2 schachten zijn gemonteerd en er is een klein begin gemaakt met de aanvulling. Rond 18.00 uur was alles klaar. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredjekoi
|
 |
« Antwoord #706 Gepost op: 24 juli 2008, 00:04:28 » |
|
.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredjekoi
|
 |
« Antwoord #707 Gepost op: 24 juli 2008, 00:40:01 » |
|
Jackoi heeft vanavond van Padde en mij vrij gekregen.  Het was een spannende en warme dag voor Jackoi en z'n mensen. Van de Hard Core- koi-groep was alleen Arie er, om Jackoi te helpen.  Wij konden geen vrij krijgen  Padde en ik zijn in onze middag pauze even op bezoek geweest. Het was net etenstijd, een paar broodje hamburgers opgegeten, buikje vol en terug naar ons werk, centjes verdienen voor onze baas  Mevr. Jackoi, nog bedankt voor het nemen van de foto's.  Rond 19.00 uur zijn Padde en ik weer verder gegaan met de vijverzijwanden van mijn High Quality vijver. In elke binnen-las is koperdraad ingehecht. Er zijn ook V-naden gefreesd en er is totaal 8 meter extruder gelast. De volgende keer moet er nog 4 meter gelast worden, dan is de zijwand klaar. Totaal 5 platen, 20 meter.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D-man
|
 |
« Antwoord #708 Gepost op: 24 juli 2008, 06:02:09 » |
|
Dat ziet er goed uit... en hoezo praten we nu ineens over een HIGH QUALITY vijver..en zag ik dat de 2 vorige vijvers niet langs komen? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredjekoi
|
 |
« Antwoord #709 Gepost op: 24 juli 2008, 23:35:58 » |
|
Vanavond is er een begin gemaakt met de bodemplaat, frezen en lassen. Er zijn 2 x 2 platen aan elkaar gelast.
Maandenlang vastgehouden aan het ontwerp, overal rekening meegehouden, bestaande obstakels. Afgelopen maandag bij het uittekenen op de betonnenvloer, niet erg happy. Samen met Padde alles bekeken bij mijn thuis, paar uren op het terras gezeten, alles overwogen. Zoals tuinarchitect Padde zei, je moet rekening houden met het lijnenspel, tuin/huis. Na een paar dagen alles te laten bezinken, het definitieve besluit genomen. Het ontwerp is gewijzigd, van een bruine boon in een ovale vorm.
Voordeel: Ik kan de vijverbreedte van 3.30 m. naar 3.70 m. brengen. Er komt geen brug over de vijver, waardoor de vijver dan kleiner zou ogen. De vijver is nu wat langer en meer inhoud. Door het weglaten van de brug, kan ik boven maaiveld bouwen, rond 40 cm. Beter kontakt met de koi en je kan op de vijverrand zitten. Nu heb ik ook 2 mogelijkheden voor de filterinstallatie, alles in de schuur laten zitten of van de huidige vijver, een filterput te maken. Nog betere stroming. Met het uitgraven van de nieuwe vijver, blijf ik ruim 2 meter van de huidige vijver. Anders er strak tegenaan, moest dan het waterniveau laten zakken. Waterdruk op de vijvermuren, instortingsgevaar.
De vijverbodem bestaat uit 4 platen, lengte 8 m. en breedte 3.96 m. pas net door de deur. De 4 hoeken laat ik eraan zitten, om eventueel een schacht/air-lift te plaatsen. En anders tegendruk van het zand.
|
|
|
|
« Laatste verandering: 24 juli 2008, 23:41:36 door Fredjekoi »
|
|
|
|
|
|
Fredjekoi
|
 |
« Antwoord #710 Gepost op: 24 juli 2008, 23:53:29 » |
|
Dat ziet er goed uit... en hoezo praten we nu ineens over een HIGH QUALITY vijver..en zag ik dat de 2 vorige vijvers niet langs komen?  D-man, kleine uitleg  Doordat ik als laatste aan de beurt ben, heb ik een klein voordeel, qua bouwfase. De norm bij de anderen is ook bijzonder hoog, veel extra zekerheden. Bij Padde en Jackoi is er geen bronbemaling aangelegd, bij mij moet dat wel.  Is echt zonde van je geld, maar wel noodzakkelijk. Mocht er ooit lekkage ontstaan, moet er eerst bronbemaling aangelegd worden en dan pas kan de vijver gerepareerd worden. Dus ik ben nu heel streng/kieskeurig 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 24 juli 2008, 23:55:13 door Fredjekoi »
|
|
|
|
|
|
draude
|
 |
« Antwoord #711 Gepost op: 25 juli 2008, 06:45:02 » |
|
Dat ziet er goed uit... en hoezo praten we nu ineens over een HIGH QUALITY vijver..en zag ik dat de 2 vorige vijvers niet langs komen?  D-man, kleine uitleg  Doordat ik als laatste aan de beurt ben, heb ik een klein voordeel, qua bouwfase. De norm bij de anderen is ook bijzonder hoog, veel extra zekerheden. Bij Padde en Jackoi is er geen bronbemaling aangelegd, bij mij moet dat wel.  Is echt zonde van je geld, maar wel noodzakkelijk. Mocht er ooit lekkage ontstaan, moet er eerst bronbemaling aangelegd worden en dan pas kan de vijver gerepareerd worden. Dus ik ben nu heel streng/kieskeurig  Fred, "mijn" bronbemalingsbedrijf heeft aangegeven dat wanneer ik drainageslang onder de hdpe bak plaats (+/- 50cm dieper) en de slang op een pompput aansluit ik voortaan altijd zelf het grondwaterniveau kan laten zakken. Een dompelpomp met een capaciteit van 10 m3/per uur zou dan al voldoende moeten zijn om in 24 uur het grondwaterpeil tot onder de bodem van de vijver te laten zakken. Ik laat een pijlbuis naast de vijver staan ter controleren. De 1e keer dure bronbemaling aan laten leggen is puur vanwege het feit dat je de drainageslang niet ingegraven krijgt terwijl je tegen het grondwater vecht.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D-man
|
 |
« Antwoord #712 Gepost op: 25 juli 2008, 18:48:34 » |
|
Dat ziet er goed uit... en hoezo praten we nu ineens over een HIGH QUALITY vijver..en zag ik dat de 2 vorige vijvers niet langs komen?  D-man, kleine uitleg  Doordat ik als laatste aan de beurt ben, heb ik een klein voordeel, qua bouwfase. De norm bij de anderen is ook bijzonder hoog, veel extra zekerheden. Bij Padde en Jackoi is er geen bronbemaling aangelegd, bij mij moet dat wel.  Is echt zonde van je geld, maar wel noodzakkelijk. Mocht er ooit lekkage ontstaan, moet er eerst bronbemaling aangelegd worden en dan pas kan de vijver gerepareerd worden. Dus ik ben nu heel streng/kieskeurig  en gelijk heb je fredjekoi..en ik weet ook dat de norm bij alle vijvers hoog ligt! ziet er allemaal zeer professioneel uit!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredjekoi
|
 |
« Antwoord #713 Gepost op: 26 juli 2008, 01:45:02 » |
|
Het is wel een beetje laat geworden, veel doen op het laatst  Om 9.00 uur komen de hulptroepen om de complete zijwand 400 kilo en de complete vijverbodem 320 kilo om te draaien. We hebben met z'n tweëen de 2 helften v/d vijverbodem omgedraaid. Deze zijn gefreesd, geschrapt, koperdraad inhechten en extruder gelast. Daarna zijn de 2 helften aan elkaar gelast. De lasnaad is daarna vlak geschaafd. Straks veel plezier van, met het hechten/lassen v/d zijwand aan de vijverbodem, anders een opening van een paar mm. De zijwand zit ook helemaal aan elkaar. De laatste plaat zijn de lijnen erop gezet, deze zijn geschrapt voor de vert. ribben. Op de totale lengte van 20 m. is een horizontale lijn getekend, voor een verstevigings ring. Al deze handelingen is veel makkelijker om dan nu te doen, dan straks rechtop. Over een halve dag is het een echte vijver van ruim 50 m3. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IMMI
"At Your Service"
Moderator
Kashira

Leeftijd: 34
alles komt goed
|
 |
« Antwoord #714 Gepost op: 26 juli 2008, 22:34:29 » |
|
ziet er goed uit weer hoor en lijkt zelfs nog sneller te gaan als de eerste 2
dat van die drainage slang is helemaal geen slecht idee overigens
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredjekoi
|
 |
« Antwoord #715 Gepost op: 26 juli 2008, 23:21:28 » |
|
Vandaag zijn we weer ontzettend druk geweest. Met 4 man de vijverbodem omgedraaid, tegen de muur schuiven en langzaam omhoog drukken. Maar ja, dan staat de bodem rechtop. Toen de onderkant wegtrekken, daar ging het mis, de bovenkant krulde weer naar beneden. Dat was rennen voor je leven, kunnen we straks weer sterke verhalen vertellen op de BBQ.  Bij de 2e poging lukte het gelukkig wel. De complete zijwand rechtop gezet en doorschuiven richting vijverbodem. Deze is meteen in de vijvervorm gedraaid. De hele zijwanden is nu binnenin vastgehecht op de getekende lijn vloerplaat. Eén hecht van binnenuit de andere 2 drukken v/d buitenkant de zijwand in model en checken dit met een waterpas.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Arie
|
 |
« Antwoord #716 Gepost op: 26 juli 2008, 23:28:27 » |
|
Volgens mij gaat het met deze vijver wel heel snel . Hoelang hebben jullie nog de tijd om in de hal te kunnen werken. En gaan jullie die datum halen  gr Arie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredjekoi
|
 |
« Antwoord #717 Gepost op: 26 juli 2008, 23:36:51 » |
|
Vanavond voor timmerman gespeeld, een houten framewerk maken. Het voordeel daarvan is dat de wanden in model staan, voordat er gelast wordt. Tijdens het transport en hijsen is het een steviger constructie. En tijdens het plaatsen en aanvullen zand, beter onder controle.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredjekoi
|
 |
« Antwoord #718 Gepost op: 26 juli 2008, 23:44:23 » |
|
Volgens mij gaat het met deze vijver wel heel snel . Hoelang hebben jullie nog de tijd om in de hal te kunnen werken. En gaan jullie die datum halen  gr Arie. Met de eerste 2 hadden we speling, met deze niet. De huur loopt tot eind augustus. Plaatsing van mijn vijver is zaterdag 30 augustus. Alles is al geregeld en staat vast, bronbemaling, kraan, graafmachine enz., er is geen weg meer terug.  Ik heb wel een planning gemaakt over de komende weken. De eerste week hebben we net gehaald, op naar de volgende ronde. Volgende week moet de 20 m. binnen en buitenlas gelegd worden en alle 50 verstevigingsribben aan de zijwand gehecht zijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredjekoi
|
 |
« Antwoord #719 Gepost op: 26 juli 2008, 23:56:06 » |
|
Mocht er ooit lekkage ontstaan, moet er eerst bronbemaling aangelegd worden en dan pas kan de vijver gerepareerd worden.
Fred, "mijn" bronbemalingsbedrijf heeft aangegeven dat wanneer ik drainageslang onder de hdpe bak plaats (+/- 50cm dieper) en de slang op een pompput aansluit ik voortaan altijd zelf het grondwaterniveau kan laten zakken. Een dompelpomp met een capaciteit van 10 m3/per uur zou dan al voldoende moeten zijn om in 24 uur het grondwaterpeil tot onder de bodem van de vijver te laten zakken. Ik laat een pijlbuis naast de vijver staan ter controleren. De 1e keer dure bronbemaling aan laten leggen is puur vanwege het feit dat je de drainageslang niet ingegraven krijgt terwijl je tegen het grondwater vecht. Dit was ook de planning, maar de meningen zijn er over verdeeld. De man v/d bronbemaling vertelde dan na langere tijd, paar jaar, alles dicht gaat slibben. Een andere vertelde weer dat je dat kunt doorspoelen. Ben er nog niet overuit, wat ik ga doen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|