Hoi Wout,
Zoals je nu de filters hebt ingericht zo zou ik het ook doen, echter zou ik de matten niet beluchten.
Waarom niet: de eerste kamer met borstels zal onmogenlijk al het vuil kunnen afvangen, daar zijn ze te grof voor.
Er zal dus altijd vuil naar de tweede kamer mee stromen en omdat deze kamer dan ook nog eens belucht zal zijn (beweging) zal het voor het overgebleven vuil nauwelijks mogenlijk zijn om daar wel te bezinken.
Het blijft dus nog steeds rond zweven om vervolgens uit te komen in de derde kamer, hierin zit het bwb.
Ik hoef je natuurlijk niet uit te leggen dat hierin al helemaal niks (zo goed als niks) word afgevangen (een te groot vervuilling op je bwb is ook niet bevordelijk voor een goede werking hiervan) met gevolg dat het vuil weer in de vijver terecht komt.
Je kunt je zelf ervan overtuigen door ongeveer na een week eens aan te kijken hoeveel vuil er nog op de matten terecht komt mits je deze niet belucht, dus door ze gewoon te gebruiken als mechanisch oppervlakte om er het overgebleven vuil van de eerste kamer mee af te vangen
Mocht dit echter mee vallen, dan kun je de matten alsnog gaan beluchten, maar ik weet zeker dat je hiervan terug komt

gr Maurice