|
Probiotica werkzaam tegen bacteriele visziekten |
|
|
|
|
Written by Dennis Barten
|
|
Monday, 29 October 2007 |
|
Het zijn niet louter verkooppraatjes dat probiotica
effectief zijn bij de bestrijding van bacteriële visziekten. Dat heeft
onderzoek van de Universiteit van Edinburg uitgewezen.
Volgens Jason Brunt en zijn onderzoeksgroep geven probiotica
van de twee onderzochte stammen (JB1 en GC2) een relatieve bescherming tegen bacteriële
ziekteverwekkers als Aeromonas
salmonicida, Streptococcus iniae
en Vibrio anguillarium bij zowel
karper- als forelsoorten. Ten opzichte van controlegroepen werd er na een
probiotisch dieet van 14 dagen gemiddeld 15% minder sterfte gemeten.
Voornaamste effecten
De voornaamste effecten van probiotica zijn volgens Brunt en
zijn collega’s de betere opname van voedingsstoffen, de productie van bacterieremmende
stoffen en de stimulatie van aspecifieke afweerreacties.
Bron: J. Brunt et al. (2007): The development of probiotics for the control of multiple bacterial diseases of rainbow trout, Oncorhynchus mykiss (Walbaum), Journal of Fish Diseases 30 (10), 573–579.
Lees ook:
Geheim moddervijvers deels ontsluierd
|